אם לא נעשה משהו תל אביב תהפוך לעיר לתיירים בלבד

כמות הדירות המושכרות באופן קבוע לתיירים גדולה בהרבה מכל עיר אחרת בעולם. אם לא ניזהר עוד נהפוך לברצלונה, וזה יהיה אסון. דעה

תייר בתל אביב (צילום: Sebastian Kopp / EyeEm, Getty Images)
תייר בתל אביב (צילום: Sebastian Kopp / EyeEm, Getty Images)
14 במאי 2019

מי שצפה אתמול בחדשות 12 היה יכול לראות את התוצאות ההרסניות של תיירות המאה ה-21 בברצלונה. שווקים מקומיים נעלמים לטובת שוקי בוטיק מפונפנים לתיירים, שכונות שלמות הופכות למתחמים לתיירים בלבד ופארקים ציבוריים דורשים תשלום מציבור הנכנסים כדי להרוויח גם הם מגל התיירים הבלתי נגמר ששוטף את בירת קטלוניה. אם לא נשים לב, גם תל אביב תהפוך לעיר שבה כל סממן מקומי ישועבד לטובת כלכלת התיירות. זה יהיה מהיר, סוחף, בלתי הפיך – וזה למעשה קורה כבר עכשיו.

גל תיירות האירוויזיון העצום שהבטיחו לנו אמנם לא התממש, אולם זרם התיירים הגובר מדי שנה עושה את שלו ומשפיע על תל אביב יותר מכפי שהיה אפשר לדמיין. מחקר חדש של הכלכלנית מעין נשר והמתכנן טל אלסטר, שפורסם ב"כלכליסט", מטיל זרקור על שוק הדירות המטורף של Airbnb בתל אביב. לפי המחקר, 3.4% מכלל הדירות המוצעות להשכרה בעיר מיועדות עבור תיירים באופן שוטף ומקצועי. עד כמה המספר הזה עצום? בברצלונה המדוברת, "רק" 1.4% מהדירות מושכרות באופן קבוע בארבינבי. המחקר מצא עוד ששליש מהדירות שנוספו לתל אביב במהלך 2018 נחתך לטובת שוק ההשכרה לתיירים.

כשארבינבי נכנסו לשוק המקומי התל אביבים קפצו על המציאה. כלכלה שיתופית! כסף קל! החלום נראה נהדר. אלא שכל ההבטחות הגדולות התגלו כעוד דרך למעטים להתעשר על חשבון הרבים. בסיכומו של דבר על השוק הזה שולטים מעטים שמחזיקים בדירות רבות להשכרה, וכפי שאמרו תושבי ברצלונה בכתבה בחדשות 12, מי שמרוויחים מהתיירים הם לא תושבי העיר, אלא רק בעלי הדירות, שעושים את זה, כאמור, על חשבון התושבים – על חשבוננו – שנאלצים להתמודד עם שוק שכירות מצטמצם ומחירים מאמירים.

בפלורנטין צצו לאחרונה סטיקרים עם הכיתוב "No Airbnb", ומי שהדביק אותם יודע למה. לכו להסתובב בכרם התימנים או בנווה צדק ונסו לנחש בכמה מהדירות מתגוררים תל אביבים. לפי המחקר, לפחות 16% מהדירות בכרם התימנים מושכרות לתיירים ולפחות 8% מהדירות בנווה צדק. אין אף שכונה בעולם שמתקרבת לשיעורים הללו. תל אביב היא לא ניו יורק ולא ברצלונה. היא עיר קטנה וצפופה שלא יכולה לעמוד במספרים כאלה. התיירות מועילה לתל אביב וכיף לראות אנשים מכל העולם מגיעים ליהנות בה, אבל בלי איזונים העיר כמו שאנחנו מכירים אותה עלולה להיעלם.

רשות המסים ועיריית תל אביב מוכרחות להתעורר ולנקוט בצעדים אמיתיים שיקררו את השוק הזה וירסנו אותו, בין אם בהשתת מסים משמעותית או בהגדרת אזורים שבהם תוגבל השכרת דירות לתיירים. אבל הן לא יעשו את זה מרצונן. אנחנו, התל אביבים, צריכים לאלץ אותן לעשות את זה. אנחנו חייבים להבהיר שלא נקבל את הפיכת תל אביב ל-TLV. כבר עכשיו שוק הכרמל מלא בדוכנים שמיועדים לתיירים בלבד, רחובות מסוימים חסומים באופן קבוע על ידי קבוצות תיירים, ויש רחובות שבהם לא תשמעו מילה אחת בעברית ולא תראו שלטים בעברית על חנויות. תארו לכם את היום שבו תאלצו לשלם כדי להיכנס למקומות שעד עכשיו היו חלק מהמרחב הציבורי. נשמע דמיוני? הביטו על ברצלונה.