אמזון פריים: הסדרות הכי טובות שכדאי לכם לראות

נטפליקס די משתלטת על השיח, אבל אמזון פריים נותנת פה פייט לא רע עם הפקות מקור מעולות. הנה הסדרות הכי מומלצות

מתוך "הבנים"
מתוך "הבנים"

גברת מייזל המופלאה

דבר נהדר שאמזון פריים עשתה ב-2017: היא נתנה לאיימי שרמן-פלדינו, יוצרת "בנות גילמור", לעשות מה שבא לה. התוצאה היא סיטקום תקופתי סוחף ומרגש על עקרת בית יהודיה צעירה מהעשירון העליון (מרים מייזל בגילומה של רייצ'ל ברוסנן המצוינת) שמגלה שיש לה כישרון לסטנדאפ. הבעיה היא שהשנה היא 1958 ולהיות סטנדאפיסטית פרועה שנעצרת יחד עם לני ברוס זה לא משהו שמתקבל בברכה בחברה השמרנית ממנה היא מגיעה, מה שמוביל לריסוקם של חייה הישנים ותחילתם של חיים חדשים ומסעירים. בגל הסדרות הפמיניסטיות שאפיין את הקומדיה בעשור הזה, "גברת מייזל המופלאה" היא תוספת מבורכת במיוחד.

הבנים

סדרות שבהן כל פרק אורך כשעה הן אף פעם לא חומר בריא לבינג', אבל "הבנים" צולחת את המכשול הזה בכל כך הרבה כישרון שלא הכין אותנו לעובדה שיש רק שמונה פרקים. הסדרה מבוססת על חוברות קומיקס באותו השם, ופותחה בין היתר על ידי סת' רוגן. היא מתרחשת במציאות בה כל גיבורי העל משתייכים לתאגיד מושחת, והתהילה – שנקצרת על ידי מעשי גבורה מפוקפקים ומתוחזקת באמצעות סרטים בכיכובם ומרצ'נדייז – כולה טובלת בסיאוב ואפלה. את כל זה מנסה לשנות קבוצה שבלית ברירה הופכת לפורעת חוק.

פליבאג

פיבי וולר-ברידג' היא אלילה. את מה שהתחיל כמופע יחיד שלה בפסטיבל אדינבורו ב-2013, הפך לסדרה של הבי.בי.סי ב-2016 וכבש את העולם בעונה השנייה והאחרונה ב-2019, אפשר לסכם עכשיו כ"וואו, מה לעזאזל זה היה?". "פליבאג" היא תופעת טבע רעננה, פרועה וחכמה שטרם נראתה בטלוויזיה ובמרכזה דמות נשית דפוקה ומצחיקה וטראגית שטרם נראתה בטלוויזיה. וולר-ברידג' כותבת ומגלמת אותה בצעקת שחרור גדולה, בלי להתנצל, בלי לקחת שבויים. יותר משזו סדרת MeToo#, זו סדרה אולטרה-פמיניסטית שכאילו מגיעה מזמן עתיד שבו כבר לא צריך לדבר על MeToo#. וולר-ברידג' היא יוצרת נועזת ומצחיקה כמו הדמות שבראה, אבל אינטליגנטית ורגישה ממנה בהרבה, ו"פליבאג" היא רכבת הרים טלוויזיונית ובינג' מטלטל בפוטנציה עם 12 פרקים שמשאירים טעם של עוד, עוד, עוד.

פטריוט

אחת הסדרות המבלבלות ביותר מבחינת ז'אנרים שצצו על המסכים בשנים האחרונות היא סדרת מתח עם אקשן, תזמון קומי מושלם, הופעות דרמטיות מעולות, ביקורת חברתית ושירים מקוריים. במרכז העלילה עומד ג'ון, שעובד בסוכנות ביון תחת אביו. כשמגיעות ידיעות שאיראן עומדת להגיע ליכולות גרעיניות, ג'ון נשלח לתפקיד סמוי כמהנדס אזרחי – תחום שהוא אינו מבין בו דבר אבל כשצריך לאלתר אז צריך. הבעיה האמיתית היא שג'ון חולם להיות מוזיקאי פולק ענוג, וחמור מכך – שנים של עבודה שוחקת הביאו אותו לכדי דיכאון קליני. במקביל בלשית בלגית מתחילה לחקור רצח תמוה ולאט לאט מתחילה לקשר בינו לפעילות הריגול. זו יצירה משונה שדורשת ריכוז והתמסרות, אבל מי שיתחבר אליה יגלה פאזל מסחרר ונפלא של דמויות ודיאלוגים.

Undone

אלוהים אדירים כמה שרפאל בוב-וקסברג מוכשר. רק נרגענו מהייחודיות של "בוג'ק הורסמן" והנה הוא בא יחד עם קייט פרדי בהפוכה: סדרת אנימציה מרהיבה ושונה סגנונית באופן קיצוני מ"בוג'ק", העוסקת בצעירה בת 28 שניצלת מתאונת דרכים קטלנית ומתחילה לקבל שיעורי שליטה בזמן מאביה המת. סוריאליסטית, פסיכדלית וממיסה את המוח, "Undone" היא ללא ספק הדבר הכי טוב שיצא מאמזון פריים.

המרחב

עם כל הכבוד ל"סטאר טרק דיסקברי", כתר סדרת המד"ב הטובה בימינו שייך לסדרה המשובחת "The Expanse" שהחלה את דרכה בערוץ SyFy האמריקאי אשר נחשב בדרך כלל לערוץ פח שמשחרר תכנים חסרי השקעה בתסריט או בתקציב. אין רחוק מכך במקרה זה – "המרחב" משלבת הרפתקה, פוליטיקה ואתנולוגיה לכדי דרמה עמוקה, פילוסופית, מרתקת ואפילו מפתיעה. לאחר שלוש עונות מוערכות הסדרה בוטלה, אך אמזון מיהרה לנכס אותה (ואת מעריציה, שמספרם עדיין הולך וגדל) ולחדש אותה לעונה רביעית.

Forever

מה אם העולם הבא נראה בדיוק כמו העולם הזה, רק הרבה יותר משעמם? זו אחת התהיות הקיומיות שעומדת במרכז הסדרה "Forever", שבה פרד ארמיסן ("פורטלנדיה") ומאיה רודולף ("SNL", "מסיבת רווקות" ועוד) יוצאים לחיפוש עצמי פוסט־מורטם בשממה בורגנית. הצמד גם הפיק את הסדרה, ומעניין לראות את הכישרון הקומי שלהם נדחק הצדה לטובת הצדדים היותר דרמטיים ואפלים שלהם.

קטסטרופה

רוב דילייני ושרון הורגן כתבו, הפיקו ומככבים בקומדיה הבריטית המצוינת הזאת, שממחישה איך נראים החיים כשאנשים בסך הכל נקלעים לסיטואציה. אחרי סטוץ חמוד של שבוע, שרון נכנסת להריון מרוב ומחליטה שבגילה המתקדם כדאי לה לשמור את הילד. רוב האלכוהוליסט לשעבר אומר לה סבבה, כי אין לו יותר מדי מה לעשות בחיים – וככה שני אנשים שלא באמת מכירים זה את זו אשכרה מתחתנים ומגדלים ילדים ביחד. זאת לא אהבה ענקית מתפרצת, אלא זוגיות פונקציונלית בגבולות הסביר, עם סיטואציות מצחיקות נורא מרוב שהן מעוררות הזדהות. בונוס: קארי פישר בתפקיד האמא ההזויה של רוב.

הומקאמינג

הבשורה הראשונה שהביאה איתה "Homecoming" הייתה ג'וליה רוברטס על המסך הקטן. למרבה המזל, היו לסדרה עוד כמה טריקים בשרוול והיא קיבלה ביקורות מעולות, פלוס שלוש מועמדויות לגלובוס הזהב הקודם ובשלל טקסי פרסים נוספים. אז מה יש לנו כאן? מותחן פסיכולוגי ובמרכזו היידי ברגמן (רוברטס), עובדת סוציאלית במוסד שמסייע לחיילים שההשתחררו מהצבא וצריכים להסתגל לאזרחות. ארבע שנים לאחר מכן היא עושה לעצמה פרש סטארט ומוצאת עבודה כמלצרית, אלא שהיא לא מצליחה להיזכר בדברים שקרו כשעבדה במרכז התמיכה. אחרי שמבקר של משרד ההגנה האמריקאי מתשאל אותה לגבי סיבת העזיבה שלה, היא מבינה שכל הזמן הזה הסתירו ממנה את המטרה האמיתית של המקום.

בשורות טובות (Good Omens)

בשבע מילים: מייקל שין ודיוויד טננט באגדה קומית משוגעת. בקצת יותר מילים: שיתוף הפעולה של טרי פראצ'ט וניל גיימן מ-1990 הוא ספר קאלט שגיקים לא מפסיקים לדבר עליו, אז מובן מאליו שההכרזה על העיבוד הטלווזיוני המיוחל התקבל בהתלהבות מהולה בחששות – אבל הסדרה לא איכזבה אותם. היא לוקחת לעצמה מעט מאוד חירות אמנותית ומעבדת כמעט במדויק את הספר לשישה פרקים דחוסים אך מהנים של כשעה כל אחד, מתובלים בהומור שנון וקסם שאי אפשר לטעות בו.

זהו סיפורם של שני חברים – מלאך גן העדן אזירפל (מייקל שין) ושד הגיהנום קרואלי (דיוויד טננט). הם מסתובבים בכדור הארץ מאז ימי בראשית וכבר התרגלו לחיים הנעימים בין בני האדם. אחד מנהל חנות ספרים בלונדון, חובב עוגות ועניבות פרפר, השני הוא משהו בין רוקסטאר לגנגסטר שנהנה לאמלל את הציבור ולהקשיב ללהיטים של קווין במכונית הווינטג' שלו. הסטטוס קוו מופר כשתינוקו של השטן מופקד בידיו של קרואלי – אותו תינוק שעוד 11 שנים אמור לפתוח מחדש מלחמת גוג ומגוג. כוחות האור ושדי האופל כאחד כבר מצפים לה בכיליון עיניים, ידידינו השמיימיים פחות והם מתכוונים לפעול ככל שביכולתם כדי למנוע את הגזרה. עוד לפני שמישהו בשמיים ובשאול בכלל שם לב למשהו חשוד, יש לשניים די והותר הפתעות ומכשולים בדרך. ברקע יש גם ספר נבואות, מכשפה חרוצה, ציידי מכשפות שרוצים לחסל אותה וארבעה פרשי אפוקליפסה על אופנועים.

האיש במצודה הרמה (The Man in the High Castle)

הסדרות ההיסטוריות זוכות להערכה מחודשת של הצופים, כמו גם לסבלנותם, לצד הדיסטופיות שייתכן ומיצינו. אבל כשמערבבים את שני הז'אנרים יחד יוצא ילד מוצלח מאוד. ליתר דיוק, סדרת היסטוריה חלופית דיסטופית: מדינות הציר ניצחו במלחמת העולם השנייה, ובארצות הברית שולטות עכשיו גרמניה הנאצית והקיסרות היפנית. אל תשכחו למתוח איברים בין פרק לפרק.

טרנספרנט

קצת ברור מאליו, אבל למקרה שפספסתם איכשהו. במרכז הסדרה הבאמת נהדרת הזאת ישנה משפחה יהודית אמידה. אב המשפחה, מורט פפרמן (ג'פרי טמבור שאהבנו מאד עד שהתגלה שהוא מטרידן) יוצא מהארון כאישה טרנסית. המשפחה מקבלת את השינוי, אך הוא משפיע על כולם. "טרנספרנט" עשויה ברגישות ובחכמה שסימנו אותה כאחת הסדרות האיכותיות והחזקות של אמזון כשעלתה לאוויר ב-2014. את השלמות הזאת מפנשים בני המשפחה שמגולמים על ידי ג'ודית לייט, איימי לנדקר, גבי הופמן וג'יי דופלקס.

סדרות נוספות שבינתיים אפשר לחרוש באמזון (עד שההורים, נגיד HBO, יבואו לקחת אותן הביתה):
"הסופרנוס", "סקס והעיר הגדולה", "האוס", "דם אמיתי", "חוק וסדר", "אחוזת דאונטון", "מונק", "ויקינגים", "הסמויה", "חליפות" (אבל אנחנו לא ממליצים), "כחום הלילה".

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"