"אמרו לנו שכל התלמידים ייצאו חילונים ויעשנו קנאביס"

בני פרל, מנהל ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים בר אילן, מנסה להפגיש את התלמידים שלו עם פלסטינאים ולא פוחד לגדל דתיים חושבים

בני פרל. צילום: אלי אטיאס
בני פרל. צילום: אלי אטיאס
31 באוגוסט 2016

על בית הספר

בית ספר לבנים בלבד. 350 תלמידים בכיתות ז־י"ב. מערכת השעות היא של ישיבה תיכונית: בשעות הבוקר לומדים לימודי קודש ותורה, ואחר הצהריים לימודי ליבה, מדעים ואמנויות לבגרות מלאה.

איך משלבים אמניות עם תורה?

"כשהתחלנו אמרו לי שזה לא יעבוד, אבל בינתיים זה עובד יפה מבחינת הישגים. אמרו שלא ירצו, הבטיחו לנו שכל התלמידים ייצאו חילונים, יגדלו שיער ארוך ויתחילו לעשן קנאביס ברחובות".

בעקבות פרשת איילת שקד ושנקר, איך מתמודדים עם נושא העירום באמנות ?

"עירום אנחנו לא מרשים, יש כמה מגבלות הלכתיות. יום אחד תלמיד נכנס אלי ואמר שהם לומדים לשיר קורל של באך, שעשה בעיקר מוזיקה לכנסיה. הוא ידע שאני מאוד אוהב את באך, אבל גם שאבא שלו יתפוצץ אם הוא ישמע שהוא שר את זה. אז שינינו את המילים. בישיבה אחרת אין את זה. לא ישירו באך ולא ינגנו ג'אז, ובדרך כלל יעסקו במוזיקה יהודית".

ובקולנוע?

"הנושא האירוטי הוא מגבלה, כי הוא נמצא ברוב הסרטים הטובים. לכן את התוכנית בקולנוע לקחנו מהחינוך הדתי. הרעיון שעומד בבסיס הישיבה הוא להכניס תחת קורת גג אחת כמה שיותר דברים שלא אמורים להסתדר. אנחנו הישיבה הראשונה שהכניסה מורים חילונים ולא הרשנו להם לבוא עם כיפה. אני זוכר כשהמורה החילוני הראשון נכנס לחדר המורים, הייתה דקה דומייה. זה היה לפני 12 שנה, הוא נכנס ולא קרה כלום. עד היום הוא מלמד בישיבה".

בני פרל. צילום: אלי אטיאס
בני פרל. צילום: אלי אטיאס

יש אצלכם מורים לא יהודים?

"בשנה הבאה תהיה מורה ערבייה. היא מתחילה לעבוד בפרויקט ניסיוני להחייאת לימודי השפה הערבית. המגוון חשוב כי הוא מפתח את האנושות. כאשר אתה נתקל בעולם שהוא סגור בתוך עצמו, כפי שקורה לצערי בחינוך הדתי, הוא מתנוון. הרמב"ם קרא גם את אריסטו, רבי יהודה הלוי כתב גם שירה, הרמח"ל גם כתב מחזות לתיאטרון. אתה לא יכול לחיות רק מתוך התזה, אתה צריך גם אנטי תזה. אני חושב שחלק מהתל אביבים שמדברים על זכויות אדם מעולם לא פגשו את האנשים שלמענם הם פועלים. מתנחל פוגש יותר פלסטינאים מהם".

מותר לדבר על הנכבה בשיעור היסטוריה?

"יש מורים שמדברים על זה. יצאתי נגד ההחלטה של גדעון סער להוציא את הנכבה מספרי הלימוד. פרסמתי על זה מאמר ואחת המורות לימדה את המאמר שלי בכיתה, ושלחה את התלמידים לדבר איתי על זה. כשהם התפרצו בצעקות, קודם כל נתתי לגיטימציה לצעקות".

על הנכבה אפשר לדבר גם בישיבות דתיות לאומיות מחוץ לתל אביב?

"תל אביב היא העיר שהכי מזמנת את זה. נכנס אליי לפני כמה שנים חבר טוב, מוסלמי דתי מאוד, בזמן ששדרות רוטשילד היו מוצפים בדגלי הגאווה. הוא אמר: איזה סוג של דתיים אתה מלמד פה? ישבתי וחשבתי, ועניתי: אני מגדל דתיים חושבים".