דופקת חופה: אניה פליט חוזרת לעצב בגדי קז'ואל. ריאיון

אניה פליט, מעצבת שמלות הכלה הכי קולית בעיר, סוגרת עשור וחוזרת למקור, לעיצוב בגדי קז'ואל. מה הניע אותה לעשות את הצעד, למה אין לה כוונה להשתתף בשבוע האופנה ואיך כל זה קשור לניו יורק?

אניה פליט. צילום: איליה מלניקוב
אניה פליט. צילום: איליה מלניקוב
25 בינואר 2017

אניה פליט הייתה תמיד חריגה קצת בנוף המקומי. בגדי הקז'ואל שהחלה לעצב לפני עשר שנים פלרטטו מהרגע הראשון עם אופנה עילית, וזה הקשה עליה לשרוד במציאות של בגדי בייסיק ורשתות. באמצע הדרך, אי שם לפני כחמש שנים, היא לקחה פנייה חדה וכלכלית והחלה לעצב שמלות כלה – טוויסט מפתיע בעלילה של בוגרת שנקר המצטיינת, שהתחילה את דרכה בעיצוב טי שירטס אוונגרדיות.

כעת חוזרת אניה פליט לנקודה שבה הכל התחיל ולדבר שהיא אוהבת מכל – עיצוב אופנה. כלומר, בגדים לנשים באשר הן, גם אם אין באופק בופה, חופה ורב עם בדיחות מיזוגניות.

הגעגוע לעיצוב שוטף של פריטים יומיומיים, מתוחכמים ואיכותיים עם אדג' – מה שנקרא בעגה המקצועית היי קז'ואל (High Casual) – קינן בלבה של פליט כבר זמן מה. הפור נפל בחודש שעבר, אז מצאה עצמה פליט משוטטת ברחובות מנהטן במטרה לצאת לראשונה מגבולות הארץ עם עיצוביה. במקור היא נסעה בשביל לשווק את שמלות הכלה שלה לבוטיקים ולבתי כלבו מקומיים. "ביקשו ממני להביא פריטים נוספים לצד שמלות הכלה בשביל לספק תמונה רחבה יותר, אז הבאתי איתי כמה סמפלים שהכנתי בארץ והם התקבלו בהתלהבות", היא מספרת. שני בתי כלבו גדולים גילו עניין בעיצוביה של פליט, וכך גם בוטיק אקסקלוסיבי (את שמותיהם היא מנועה מלחשוף) שעמו תתחיל לעבוד בקרוב. משם לכאן – התשוקה ניצתה בה מחדש.

גופייה של אניה פליט. 300 ש"ח במכירת הסמפלים
גופייה של אניה פליט. 300 ש"ח במכירת הסמפלים

הספתח של הקאמבק מבוסס על כ־20 דגמים, בהם שמלות, אוברולים, גופיות וחצאיות. מילות המפתח הן קלילות, אווריריות ונונשלנטיות. "את הקוטור אני משאירה לכלות, בקולקציה הזאת רציתי לעשות משהו יותר נינוח", אומרת פליט. הבגדים עשויים מבדים טבעיים ואיכותיים כמו ויסקוזה ומשי ומשתייכים לזן שאפשר ללבוש בבוקר למשרד ולהמשיך היישר לדרינק, או כפי שפליט מעדיפה לכנות זאת: "Fancy פיג'מה". למה הכוונה? ל"בגדים מפנקים ותפורים היטב עם אלמנטים מגניבים שיגרמו למי שלובשת אותם להרגיש כמו מלכה".

ייצור הבגדים לא יוצא את גבולות הסטודיו, וזה מאפשר לפליט לפנק גם בכל הנוגע למחירים, באופן יחסי. בקצה העליון של הסקאלה אפשר אמנם למצוא אוברול משי ב־2,400 ש"ח אך בקצה התחתון יש גופיות קוקטיות ב־390 ש"ח ושמלות שחורות קטנות ב־700 ש"ח.

"אני מקפידה על שימוש בבדים מובחרים ונעימים ועל גימורים איכותיים. זה המינימום מבחינתי ואני לא מוכנה להתפשר על כך, אפילו שנדמה שהיום זה כבר לא חשוב לאף אחד", היא פורקת. "כשאני רואה את הגימורים של הבגדים שאנשים הולכים איתם, אני נחרדת".

את יודעת, בכל זאת רוב האנשים מעדיפים להסתכל על הגימורים של סוף החודש.

"גם אני, ובכל זאת אני מעדיפה לקנות שני פריטים טובים מאשר עשרה פריטים זולים שיוצרו מאות אלפי פעמים. זו אופנה חד פעמית וקשה לי להתחבר לזה".

זו לא הסיבה שנאלצת להפסיק לעצב בגדים יומיומיים ולהתמקד בשמלות כלה?

"זה אמנם לא היה מסחרי בזמנו, אבל עובדה שכל השנים האלה נשים המשיכו לשאול אותי על פריטים שעיצבתי בעבר. אני זוכרת שסטודנטיות לאופנה היו באות לחנות להתפעל מהעיצוב, ופעם מישהי אפילו קנתה ז'קט ב־3,000 ש"ח. היא אמרה לי: 'אני חייבת את הז'קט הזה, קחי את האשראי ותפרסי לי ל־12 תשלומים'. זה עשה לי תחושה טובה כל כך! כך נראית הערכה אמיתית".

שמלה של אניה פליט. 700 ש"ח במכירת הסמפלים
שמלה של אניה פליט. 700 ש"ח במכירת הסמפלים

סטייה מהמסלול

את החזרה שלה לקז'ואל מתכננת פליט לעשות במנות מדודות, הן מבחינה כמותית (שני פריטים ממידה לדגם) והן מבחינת התדירות. אחת לחודשיים היא תפתח את הסטודיו ותקיים אירוע מכירה אינטימי. "אני לא רוצה להגביל את עצמי לקולקציות או לעונות אלא לשחרר דגמים בקצב שלי", היא מתארת.

בשביל לפנות מקום לקו הבגדים המתחדש תערוך פליט אירוע מכירה מיוחד בסוף השבוע הקרוב. בצד ניצנים ראשונים מהקולקציה החדשה יוצעו סמפלים של שמלות כלה ופריטים שהוצגו בעבר על המסלול בשבוע האופנה ועליהם יוענקו עד 70 אחוז הנחה. אפשר לומר שמדובר בהזדמנות חד פעמית, היות שלפליט אין כוונות להשתתף בשבוע האופנה שיתקיים בתל אביב בחודש מרץ.

למה?

"שבוע האופנה הוא בגדר שיא בקריירה של מעצב. מדובר במעמד מרגש בטירוף ובהזדמנות ללכת עד הקצה ולדחוק את הגבולות היצירתיים, אבל כשבוחנים את זה מבחינה רציונלית – זה לא משהו הכרחי מבחינה מקצועית, מה גם שההיערכות לכך מצריכה הרבה לוגיסטיקה וכסף".

את כנראה לא היחידה שחושבת ככה. דורין פרנקפורט, דורית בר אור, אלון ליבנה וסמפל הם רק כמה מהשמות הקבועים שייעדרו הפעם מרשימת המשתתפים.

"כשחושבים על זה, למה מקיימים שבוע אופנה? סיבה אחת היא מתן פלטפורמה שמאפשרת למעצב להוציא את המקסימום מעצמו. סיבה שנייה ועיקרית היא האפשרות להפגיש אותו עם קניינים, מנהלים של חללי תצוגה ועיתונאים. זה מה שקורה בשבועות אופנה בחו"ל וכאן זה עוד לא ממש קורה. כאן המעצבים עדיין צריכים לדאוג לעצמם ולייצר את ההזדמנויות האלה. מעצבים שיודעים למנף את האימפקט של שבוע האופנה יכולים להרוויח מכך חשיפה, אבל למעצבים שעוד לא ביססו את עצמם מספיק כדאי לחשוב על כך פעמיים".

מכירת סמפלים של אניה פליט, קולקציה חדשה: 390־3,000 ש"ח, סמפלים: 100־1,500 ש"ח, הדולפין 4 יפו, חמישי (26.1) 10:00־17:00, שישי (27.1) 10:00־14:00, 4299510־077

"לא מתחברת לאופנה חד פעמית", אניה פליט. צילום: איליה מלניקוב
"לא מתחברת לאופנה חד פעמית", אניה פליט. צילום: איליה מלניקוב