"לסטודנטים של היום מאוד חשוב מה יעשו עם עצמם, ואיך ירוויחו כסף"

פרופ' יוסי שיין, 61, ראש בית הספר למדעי המדינה, יחסים בינלאומיים וממשל באוניברסיטת תל אביב. מאמין שהסטודנט הישראלי יצירתי מאוד אך לא מחוייב להשקעה

יוסי שיין (צילום: איליה מלינקוב)
יוסי שיין (צילום: איליה מלינקוב)
15 באוקטובר 2017

שם: יוסי שיין

גיל: 61

תעסוקה: ראש בית הספר למדעי המדינה, יחסים בינלאומיים וממשל באוניברסיטת תל אביב

מאיפה אתה במקור ומתי הגעת לתל אביב?
“במקור אני מגבעתיים. הגעתי לתל אביב בסוף שנות ה־70, כשהתחלתי ללמוד באוניברסיטה".

ספר לי על הדרך שעברת עד שהגעת לאקדמיה.
"הייתי בחור צעיר שמשך אותו לבוא ללמוד, להתחכך באנשים ולצבור ידע. האוניברסיטה היה מקום נהדר עבורי שפתח לי את הראש. נסעתי להמשיך את לימודיי באירופה וגם בארצות הברית, שם גם לימדתי, וחזרתי לכאן".

אתה מרגיש שהאוניברסיטה השתנתה מאז?
“תראי, אני לא סטודנט היום אז קשה לי לדעת, אבל אפשר לומר שגם אז האוניברסיטה הייתה חממה פנטסטית, מקום שזכור לי באהבה רבה. האוניברסיטה כל הזמן מתפתחת, כל הזמן גדלה. אני חושב שפניה לא השתנו בהרבה, הבניינים המרכזיים נותרו כשהיו ולצדם נוספו כמה חדשים. האוניברסיטה של אז היא כמו היום בהרבה מובנים – אנשים טובים ומרצים מצוינים".

לימדת גם מעבר לים. מה ההבדל בין הסטודנטים בארצות הברית לבין אלה שבארץ?
“בארצות הברית המערכות האקדמיות שונות – אנשים חיים בתוך הקולג', יש אינטנסיביות וקרבה גדולה לחיים האקדמאיים. יש לכך יתרונות. הסטודנט הישראלי אמנם יצירתי מאוד, אינסטינקטיבי וחוצה גבולות, אבל אין לו המחויבות הזאת שמובילה להשקעה גדולה כמו בחו"ל".

איך אתה רואה את התפקיד של לימודי מדע המדינה והפוליטיקה בעידן הזה?
“המדינה עוברת תהליכי שינויים רציניים – צמיחה עצומה, פריחה גדולה, התרחבות האוכלוסין. לא רק שינויים דמוגרפיים משנים את ההוויה הישראלית, אלא גם שינויים פוליטיים. מובן שיש דברים שמטרידים אותי, אני מקווה שכור ההיתוך לא יתפוצץ אלא להפך. יש כמובן איתותים לכך שהדמוקרטיה עוברת טלטלה – למשל בהתערבות של הרשות השופטת ברשות המבצעת והמחוקקת".

אתה מרגיש שמתערבים לך בתכנים?
“מהחוויה שלי לא. יש אמנם ויכוחים גדולים, אבל עד כה אף אחד לא התערב".

עד כמה אתה קשור לסטודנטים שלך?
“הסטודנטים היום מאוד סקרנים ומאוד פטריוטיים. עם זאת, מאוד חשוב להם לדעת מה הם יעשו עם עצמם, לאן המודרניות תיקח אותם ואיך הם ירוויחו כסף בעתיד. אני מאוד קשור וקשוב אליהם, אם בשיחות פרטיות ואם במהלך ההרצאות".

מה הדבר הכי תל אביבי בעיניך?
“חוף הים שאליו אני מגיע כל יום ב־ 5:30, זו מהות חיי. אני אוותר על כל העולם בשביל ההרגל הזה".