הקצב של תל אביב: הרגלי הכושר והשינה של 13 טיפוסים עירוניים

תלמידת כיתה ב', טבח, אשת חיי לילה, גננת, מאמן כושר, ארט דירקטור, הייטקיסט, עורכת דין, רופאה, מעצב שיער, בעל חנות, שמיניסטית ופנסיונר. 13 תל אביבים נצמדו לצמיד שמדד את הפעילות שלהם במשך שבוע שלם. פרויקט מיוחד

דופק. צילום: Shutterstock
דופק. צילום: Shutterstock

האח הגדול עינו פקוחה. ומילא אם זה היה רק אח אחד – רשימת הגופים ששמו להם למטרה לעקוב אחרינו היא גדולה כמו משפחה מרובת ילדים. לא רק ארגוני ביון תוהים אם בסתר לבנו אנחנו מזדהים עם דאע"ש אלא גם גופים מסחריים שרוצים למכור לנו פרסום, ומשרדים ממשלתיים שרוצים לדעת כמה שיותר עלינו כדי לשפר לנו את החיים (מה, לא?). בשנים האחרונות יש רצון מצד חברות הטכנולוגיה לייצר עוד אח גדול בחיים שלכם – אתם עצמכם. המטרה היא בריאותית – לתת לכם נתונים אמיתיים וקשיחים על אורח חייכם. נראה לכם שאתם עושים מספיק פעילות גופנית? בואו נספור לכם את הצעדים. חושבים שאתם ישנים מספיק? נעקוב אחריכם בלילה ונספר לכם מה מצאנו. וכן, גם נשווה אתכם לאחרים, כדי להפוך את הכל לתחרות אחת ענקית.

זהו הרעיון בבסיסם של צמידי כושר, שהיתרון הגדול שלהם על פני אפליקציות לטלפון הנייד הוא שהם נשארים על היד ולא על השולחן במשרד. ה־Fitbit Charge, שבו השתמשנו בפרויקט הזה, הוא רצועת גומי קטנה וקלה עם מסך מובנה, שעונדים על היד ומסירים רק בעת המקלחת ופעם בשבוע לשעה־שעתיים של הטענה. ביתר הזמן היא אמורה להיצמד אליכם ולמדוד את מספר הצעדים שהלכתם, לחשב את המרחק שגמאתם ומרגע שהתרסקתם על המיטה היא תדע מתי נרדמתם, כמה פעמים התעוררתם או זעתם באי נוחות בלילה ומתי נכנעתם לשעון המעורר בבוקר.

אלה נתונים בסיסיים למדי (גרסה מתקדמת יותר, Charge HR, מודדת גם דופק), אבל המטרה היא לא סתם לאסוף את הנתונים, אלא לגבש באמצעותם מגמות. צמיד פיטביט, כמו כל מתחריו בשוק כיום, הוא רק חלק מהעניין – החלק השני הוא בתוכנה. הצמיד מסתנכרן עם יישום שיושב בענן, שמסוגל להציג את כל הנתונים שנאספו ולגבות מכם מידע נוסף כדי לתת להם משמעות. הצמיד של פיטביט לא יודע למדוד משקל, למשל, אז הוא מבקש שתהיו כנים ותגידו לו את האמת. הוא גם צריך שתאמרו לו מה אתם מנסים להשיג כדי לנתח את המידע ולבנות לכם תוכנית. המתקדמים יכולים גם לבקש ממנו להרכיב דיאטה, ואז להזין בתום כל ארוחה את מספר הקלוריות שנזללו.

וזו רק ההתחלה. תחום התקני הבריאות האישיים צובר בשנים האחרונות תאוצה והופך לאחד המעניינים ביותר בשוק הטכנולוגיה הצרכנית. זה לא רק הדור החדש שגדל פה, שרוצה – ושרגיל – לקבל את כל המידע על כל נושא בעולם בלחיצת כפתור, זו גם הכמיהה לפתור תעלומות הקשורות לגוף שלנו.

בספרו החדש "ההיסטוריה של המחר" פרופ' יובל נח הררי מתייחס אל מחלות ואל מוות כאל בעיות טכניות שמדענים מנסים לפתור. "ולכל בעיה טכנית – יש פתרון טכני", הוא כותב. במקרה של המדע, אלו שאלות גדולות כמו תרופות למחלות ואולי אף ניצחון על המוות עצמו. במקרה של צמיד כושר, שמטבעו הוא מכשיר קטן לאדם אחד, הבעיות הטכניות שהוא מנסה לעזור לכם לפתור הן של גופכם. הצמיד הופך אתכם לקוואזי־מדענים שמנסים לשפר את חייהם בעזרת אינפורמציה.

אך מה קורה כשמצמידים צמידים לכמה אנשים עם מכנה משותף אחד – תושבי תל אביב – ומסתכלים על הנתונים שנצברים בתוך שבוע? האם אפשר להגיע לתובנות כלשהן לא רק עליהם אלא גם על העיר שהם מייצגים?

קשה להגדיר את התל אביבי הממוצע. העיר השנייה בגודלה בישראל מושכת אליה אנשים בכל הגילים ומכל קצווי תבל. יש בה צעירים שממלאים את הברים ואת בתי הקפה, אבל יש גם לא מעט אנשים שמחליטים לגדל כאן צאצאים וקושרים את עתידם לעיר בצורה קבועה יותר. מתהלכים ברחביה ילדים ומתבגרים, אימהות ואבות עובדים, טבחים ואנשי לילה, מאמני כושר ועורכי דין, מעצבים, פנסיונרים והייטקיסטים.

מצאנו כמה כאלה: חלקם כנראה יהיו מוכרים לכם, אחרים אולי לא (עיר גדולה, בכל זאת). נתנו להם צמיד ועקבנו אחרי הנתונים שלהם במשך שבוע כדי לעמוד על הקצב של העיר הזאת. עכשיו תורכם.

מירב יטח

40, עו"ד המתמחה ברשלנות רפואית ובתאונות דרכים ועבודה

"אני אימא לשלושה, גרה בין איכילוב לכיכר המדינה – מרחק הליכה מבית משפט השלום, והמשרד שלי ממוקם ברחוב ויסוצקי – מעבר לכיכר המדינה – ברחוב ליד הגן של הבת הקטנה. בהתאם, מרבית ההתנהלות שלי היא רגלית או על אופניים. אני רצה פעמיים בשבוע כ־7 ק"מ, מהבית עד לפארק הירקון ובחזרה, ופעם בשבוע אני שוחה 20 בריכות".

 קילומטרז' שבועי 72,893 צעדים

 היום הכי אינטנסיבי 15,828 צעדים

היום הכי רגוע 5,751 צעדים

ממוצע שעות שינה 6:52

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת פעמיים

מירב יטח
מירב יטח

אייל לזינגר

37, מאמן כושר אישי ויועץ תזונה ושיפור איכות החיים

"אני מתחיל את היום ב־6:20 וצועד לחדר כושר שנמצא במרחק הליכה מביתי או רוכב כעשר דקות על אופניים לחדר כושר אחר. במהלך היום אני נודד בין שניהם הלוך־חזור על האופניים לפחות פעמיים, ומדי שבוע אני מתאמן חמש פעמים (צריך לשמש דוגמה, לא?)".

קילומטרז' שבועי 104,823 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 21,461 צעדים

היום הכי רגוע 3,312 צעדים

ממוצע שעות שינה 5:26

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 7

אייל לזינגר
אייל לזינגר

מעין בזק

29, מנהלת את הבר פיקוק

"אני קמה בערך ב־9:30 ויוצאת לפגישות עם ספקים ועובדים בפיקוק. ב־17:00 אני מגיעה הביתה לנוח. מ־20:30 ועד סוף המשמרת אני שוב בפיקוק. אני הולכת לישון בערך ב־3:30. ככה זה כמעט כל השבוע, חוץ מיום אחד שבו אני בלימודים מ־8:30 עד 16:30. אני מתניידת ברגל או באופניים ועושה פילאטיס פעמיים בשבוע. בשבת אני נחה".

קילומטרז' שבועי 78,288 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 18,770 צעדים

היום הכי רגוע 4,559 צעדים

ממוצע שעות שינה 7:47

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 16

מעין בזק

גפן ליבנה גולן

7.5, תלמידת כיתה ב' בבית הספר תל נורדאו

“אני קמה כל בוקר בסביבות 7:15 ומשתדלת להגיע לכיתה עד 8:00. ב־13:30 הלימודים נגמרים. פעמיים בשבוע אני הולכת לחוג טניס ולחוג בלט בצהריים. אימא אומרת שאני צריכה ללכת לישון ב־20:30, אבל לפני 21:30 אין סיכוי שאני נכנסת למיטה. אני אוהבת מאוד להשתולל, לרוץ ולישון עד מאוחר בשבת. אני רצה הכי מהר בכיתה שלי, ובשיעורי ספורט אוהבת לשחק כדורגל עם הבנים במקום מחניים עם הבנות".

קילומטרז' שבועי 85,450 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 14,491 צעדים

היום הכי רגוע 10,893 צעדים

ממוצע שעות שינה 8:36

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 15

גפן ליבנה גולן
גפן ליבנה גולן

אלמה ליפשין

18, תלמידת י"ב בבית הספר הכפר הירוק

“במהלך השבוע אני קמה ב־6:45, ישנה בממוצע 6 שעות בלילה ובסוף שבוע 10. בבית הספר יש לי פעמיים בשבוע שיעור ספורט שבמהלכו אני רצה, אבל רוב הפעילות הספורטיבית שלי מסתכמת בלהוריד את הכלבה".

קילומטרז' שבועי 71,659 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 16,550 צעדים

היום הכי רגוע 3,280 צעדים

ממוצע שעות שינה 7:04

ממוצע פעמים שהשינה מופרעת 11

אלמה ליפשין
אלמה ליפשין

אבי פדידה

47, מעצב שיער ובעל בית הספר HI

"אני מתעורר ב־6:30, מברך 'מודה אני' ואחרי שני תרגילי יוגה אני קם מהמיטה. אחרי שאני מעיר את הילדים ולוקח אותם לבית הספר אני נוסע לעבודה. מטבע הדברים אני רוב היום על הרגליים. אני מתחזק את הגוף במסז' פעם בחודש, משתדל לעשות ספורט פעמיים בשבוע וכשיש גלים אני בים".

קילומטרז' שבועי 112,383 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 21,390 צעדים

היום הכי רגוע 11,251 צעדים

ממוצע שעות שינה 6:12

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 17

אבי פדידה
אבי פדידה

גידי כץ

36, עובד בחברת היי־טק

“אני גר בקומה רביעית עם מעלית כך שמספר הצעדים היומי שלי ירד דרמטית השנה. אני מתעורר בסביבות 5:30, והייתי רוצה להגיד שזה בשביל לרוץ, אבל זה בסך הכל כדי לדחוף לבתי מוצץ לפה. אני אמור להיות בעבודה ב־8:30 אבל מכיוון שהגן סמוך לבאצ'ו זה הופך ל־9:30 אחרי קפה ועיתון. על כעשר שעות עבודה מנוונות גופנית אני מנסה לפצות בערב בריצה בעיר, אבל הסנדוויצ'ים בקיוסק הבימה מסיחים את דעתי".

קילומטרז' שבועי 59,629 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 13,029 צעדים

היום הכי רגוע 4,129 צעדים

ממוצע שעות שינה 6:54

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 15

גידי כץ

ארנון פישר

38, בעל חנות האופניים גורדון בנט

"אני קם כל יום בסביבות 7:00, רוכב לעבודה על אופניים וחוזר ב־19:00. נוסף על כך, אני עושה רכיבות ממושכות יותר ארבע פעמים בשבוע, רץ פעמיים בשבוע ומטפס על קיר אחת לשבוע. במהלך השבוע אני ישן בממוצע חמש שעות בלילה ובסוף השבוע בערך שבע שעות".

קילומטרז' שבועי 87,860 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 18,324 צעדים

היום הכי רגוע 8,442 צעד

ממוצע שעות שינה 7:38

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 10

ארנון פישר

בנצי ארבל

29, טבח והבעלים של מפגש אושר וסוראמרה

"אני לא עושה ספורט ולא ממש ישן. כל בוקר פותח בהכנות של כל החצילים והפלאפל במפגש, ומשם ממשיך לישיבות, פגישות והכנות בסוראמרה. מפזר אושר כל הדרך".

קילומטרז' שבועי 50,573 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 10,333 צעדים

היום הכי רגוע 5,365 צעדים

ממוצע שעות שינה 4:02

ממוצע פעמים שהשינה מופרעת 11

בנצי ארבל. צילום: אנטולי מיכאלו
בנצי ארבל. צילום: אנטולי מיכאלו

ג׳ון יהונתן יעקובי

26, ארט דירקטור ומעצב פנים

"מעצם מקצועי אין לי שגרה קבועה כלל וכלל. אם אני על סט צילומים אני לרוב אתעורר בארבע בבוקר, ואם אני ביום עבודה בסטודיו או בהכנות בלוקיישן אני מתעורר סביב שמונה בבוקר – מה שאומר שאני ישן בין שלוש לשש שעות בלילה.

אני לא עושה שום פעילות גופנית מסודרת, אני נוסע באופניים בערך 5־10 ק״מ ביום והרבה פעמים אני בונה רהיטים כאלה ואחרים – מה שיכול להיחשב כספורט – השעון בהחלט מדד את זה ככה. הדבר היחיד שאני עושה באופן קבוע בבוקר זה לשתות קפה ולטייל עם הכלבה. בהמשך היום אני נע בין שרטוטים על המחשב, פגישות, סיבובים לחיפוש פריטים כאלה ואחרים, לרוב בשווקים או מחוץ לעיר, ועבודת בנייה פיזית בסטודיו/בלוקיישן. אני מנהל אורח חיים הומוסקסואלי ולא נהנה מהליכות על הים בשקיעה".

קילומטרז' שבועי 160,480 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 27,188 צעדים

היום הכי רגוע 20,099 צעדים

ממוצע שעות שינה 6:28

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 11

ג'ון יהונתן יעקובי
ג'ון יהונתן יעקובי

מזי סיביליה

55, גננת ובעלת גן פרטי ברחוב בר גיורא

“סבתא לאיליי ויהלי המדהימים. מדי יום במהלך השבוע אני פעילה רוב שעות היממה משעה 7:00 עד חצות, למעט הפסקות קצרות לאכילה, קפה ועבודה מול המחשב. הפעילות היחידה שלי היא במהלך העבודה בגן. אני מתכופפת המון, מרימה חפצים, מרימה ומחבקת ילדים. בערב אני עושה הליכות עם הכלבה. פעם בשלושה שבועות אני מטפלת באמי הסיעודית".

קילומטרז' שבועי 95,056 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 17,767 צעדים

היום הכי רגוע 10,283 צעדים

ממוצע שעות שינה 5:38

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 16

מזי סביליה
מזי סביליה

עודד אילן

64, עוסק באמנות רב תחומית

“אני כמעט ולא עושה ספורט באופן יזום, אבל הולך הרבה ולכל מקום ברגל. אני אוהב חתולים, נשים, אוכל טוב, אלכוהול משובח, ספרים, אמנות, קולנוע ומוזיקה. אני ישן מצוין כל השבוע, בדרך כלל מאחת בלילה ומתעורר ביקיצה טבעית בסביבות שמונה וחצי".

קילומטרז' שבועי 95,114 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 20,041 צעדים

היום הכי רגוע 4,905 צעדים

ממוצע שעות שינה 7:23

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 12

עודד אילו
עודד אילו

רותם מרוז

37, רופאה אונקולוגית

"נשואה פלוס שניים ועוד אחד בדרך. קמה כל בוקר ב־6:30 ונוסעת לאיכילוב במכונית. במהלך העבודה אני בעיקר יושבת במרפאה ורואה מטופלים אבל לעתים גם מטיילת בין המחלקות. ב־16:00 אני יוצאת לאסוף את הילדים מבית הספר והגן. אנחנו הולכים הרבה ברגל בשכונה".

קילומטרז' שבועי 64,404 צעדים

היום הכי אינטנסיבי 11,450 צעדים

היום הכי רגוע 8,031 צעדים

ממוצע שעות שינה 6:46

ממוצע הפעמים שהשינה מופרעת 9

רותם מרוז
רותם מרוז

Fitbit Charge הוא צמיד כושר שמודד את מספר הצעדים שלכם, המרחק שהלכתם, מספר הקומות שעליתם, מספר הקלוריות ששרפתם ואת הרגלי השינה שלכם. נוסף על כך, יכול הצמיד להציג את השעה ואת שם המתקשר אם הוא מחובר לטלפון הסלולרי שלכם (ללא תמיכה בעברית). סוללתו מספיקה לשבוע עד עשרה ימי פעילות.

להשיג ברשת באג. מחיר: 649 ש״ח