החזירו את הבנות שלנו

כמו בכל מצב חירום לאומי אחר, גם מבצע "שובו אחים" הביא אל אולפני החדשות שלל גברים עם עבר ביטחוני. נשים? שיישארו לדאוג בבית

איטס ריינינג מן, הללויה! מרואיינים ומראיינים בחדשות 2
איטס ריינינג מן, הללויה! מרואיינים ומראיינים בחדשות 2
16 ביוני 2014

זה כבר כמה ימים שהטלוויזיה הישראלית לוקה בברברת קשה. רוב המידע בקשר לפרשת החטיפה שהפכה למבצע "שובו אחים" כבר נחשף ביום שישי, אבל לתקשורת אין ברירה אלא להמשיך לעסוק בו. לדבר על שום דבר, לחטט בעמודי הפייסבוק של החטופים בתקווה לסטטוס שאפשר להוציא מהקשר ולפרסם עם מילים כמו "מצמרר". וכמו בכל מצב חירום, קרנבל המומחים שמתייצב באולפני הטלוויזיה גברי ברובו. כולם יודעים שנשים לא מבינות בביטחון, תפקידן בעיתות משבר שכאלה הוא להזדעזע ברגשנות, ואם את לא אמא או בת זוג של מישהו, אין סיבה שנראה את הרגשנות הזו בטלוויזיה. "כדי שגבר יקבל זכות כניסה לאולפני טלוויזיה כדי לומר בהרבה מילים שהוא לא יודע כלום, מספיק שהייתה לו פעם (לא חשוב מתי) דרגה על הכתפיים", כפי שהגדירה זאת ענת סרגוסטי בעמוד הפייסבוק שלה, "כדי שאישה תקבל זכות כניסה לאולפנים היא צריכה את המומחיות המדוייקת, המסוימת, הצרה, עם נפח הידע המתאים, ושתהיה מספיק מוכרת, ושתהיה שייכת לאוניברסיטה מסוימת. רק אז. או, שהיא יכולה להביא את הזווית האנושית: האימהית, הדואגת".

ביממה האחרונה מסתובבת באינטרנט רשימת "מומחיות לענייני השעה": עשרות נשים שעשויות להתאים כמרואיינות לפאנלי החירום, לשימוש העורכים והתחקירנים. ברשימה אפשר למצוא חברות כנסת בדימוס ובהווה, בכירות בצה"ל, במשרד הביטחון ובמשטרה, מרצות, פרופסוריות, שגרירות, חוקרות, משפטניות ועוד מומחיות בתחומים שונים ומגוונים, וגם אם לא כולן יוכלו להביא זווית חדשה ומעניינת על הנושא, אין ספק שכמה מהן בהחלט כן. הרשימה הזו היא לא הראשונה מסוגה – חברות תא העיתונאיות נאבקות כבר כמה חודשים בפאנלים הכל-גבריים, בין היתר בעזרת רשימות שכאלה, בעוד עמוד הפייסבוק "אלבום הפאנלים הגבריים הגדול" אוסף צילומי מסך של פאנלים עתירי טוסטסטרון, ואף קורא לנשים "ללכת לעשות פאנלים". שיר נוסצקי, שמפעילה את העמוד, סיפרה: "ברגע שאת שמה את המשקפיים המגדריות את פשוט רואה את זה בכל מקום, כמה המציאות שלנו מעוותת לחלוטין ואנחנו מקבלות את זה כמצב נתון ונורמלי. אם יש שוויון אחד בכלי התקשורת הישראלים הוא שכולם שווים אחד לשני בהדרת נשים. זה די מדהים איך אין עיתון, אתר או ערוץ שלא תפתחי ברגע נתון ולא תראי בו רוב גברי מובהק, גם תוכניות ומדורים בעלי עורכת אשה. הכי נפוצה התגובה המיתממת – זה קרה במקרה, ללא כוונת מכוון. לא שאני חושבת שיושבת מועצת גברים אפלה, מחככת ידיים, ואומרת בוא נחשוב איך נדיר את הנשים, אבל מקריות שכזאת, שמתרחשת שוב ושוב, היא ממש נס מתמטי".

"אני הגבר שהמציא את הגלגל ובנה את מגדל אייפל" – מתוך "והרי החדשות"

"באמצעות העמוד אני מקווה להעלאות את המודעות, גם של מארגנים פאנלים או עורכים, אבל קודם כל של הקורא בבית", אומרה נוסצקי. "יש עוד המון פעילות שמתקיימת במקביל – גם של תא עיתונאיות, גם של נעמ"ת וגם של נשים נוספות, אחת מהן למשל עובדת בימים אלה על מאגר מומחיות לפאנלים בתחומים שונים. וכבר אנחנו רואות שינוי. למשל בעמוד הדעות של וואי נט אחוז הכותבות קפץ מ5% לכמעט 40% ויש לא מעט מארגני פאנלים שכבר פונים אלינו ומבקשים עזרה באיתור נשים".

מקומן של נשים תמיד מוטל בספק כאשר מדברים על נושאים "רציניים", לא רק בישראל ובטח שלא רק בתקשורת. ראוי להיאבק בכך, אבל נדמה שאולי היעדרן של הנשים במקרה הספציפי הזה מייצג בעיה תקשורתית נוספת מלבד האפליה המגדרית – עצלנות. נדמה שדווקא ברגעים שבהם חברות החדשות או תוכניות האירוח נדרשות לעבודה עיתונאית יצירתית ומאומצת יותר, נשלפים מהארכיון המרואיינים המשעממים ביותר, הפרשנים הכי פחות רלוונטיים ושאר שומרי מסך. המטרה היא לא למסור מידע חדש ומעניין, אלא למרוח את הזמן, להשאיר את הצופים לבהות במסך לכמה שיותר זמן, במחשבה שאולי עכשיו יגידו משהו שלא ידענו עדיין. גם אם הפאנלים האינסופיים הללו היו מקפידים על שילוב של 50 אחוז נשים במסגרתן, אפילו אם היו מאוישים ע"י נשים בלבד, התוצאה כנראה הייתה זהה: ברברת לא רלוונטית לשמירת סף החרדה על מקסימום.