הניצחון שהוכיח: היציאה לרחוב משתלמת

הודעת הממשלה על ביטול גירוש מבקשי המקלט הוכיחה שאסור לנו יותר לפקפק ביכולת לשנות. עכשיו זה בדיוק הזמן להמשיך להילחם, עד שהמקום הזה יהיה מקום לכולנו

הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
2 באפריל 2018

ניצחנו. כשהמאבק הזה התחיל, מעטים חשבו שזו תהיה כותרת הסיום שלו, ובכל זאת, למרות שקשה להאמין שהמילים האלה נכתבות: ניצחנו. לממשלה הייתה תכנית: לגרש את מבקשי המקלט שחיים בינינו אל עבר עתיד לא ידוע, וכך ובכך להפוך את שכונות דרום תל אביב למכרה זהב עבור טייקוני הנדל"ן: אחרי גירוש מבקשי המקלט יושלם גם פינויים של התושבות והתושבים הוותיקים, שכבר עשורים זועקים על העוול וההזנחה הממשלתית של שכונותיהן.

אלה הם 3,000 האנשים שחתמו נגד גירוש מבקשי המקלט

נתניהו, שקד, רגב, דרעי ויתר חבריהם חשבו שיש להם ביד קלף מנצח. הם חשבו שכל מה שהם צריכים לעשות כדי להוציא לפועל את התכנית הזו, זה לבנות משוואה פשוטה אבל שקרית: זה או מבקשי המקלט או תושבי דרום תל אביב. אי-אפשר גם וגם. את המשוואה הזאת הצלחנו לשבור. ובגלל זה ניצחנו. היום הודיעה הממשלה כי התכנית לגרש לאפריקה את מבקשי המקלט – מבוטלת. 16,000 מבקשי מקלט יזכו לרילוקיישן (יישוב מחדש עם מעמד של פליט) במדינות אירופה, ועוד 18,000 יזכו להישאר כאן בארץ ומעמדם יוסדר.

המאבק נגד הגירוש ובעד דרום תל-אביב היה מאבק שעוד לא נראה כמוהו בישראל. מאבק שהתעקש לחבר בין האינטרסים של ציבורים שונים, שמול ההפרדה וההסתה של הממשלה הציב קריאה משותפת ומאחדת. כשעשרים אלף איש עמדו לפני חודש ברחוב לווינסקי, בהפגנה שהובלה על-ידי חזית מאוחדת של תושבות ותיקות ומבקשי מקלט – השקר של הממשלה נחשף. כשעוד ועוד אנשים הצטרפו למאבק הזה והשמיעו את קולם – הממשלה התחילה להתקפל. עכשיו, אנחנו רואים את גודל ההישג: הצלחנו לעצור את תכנית הגירוש, ולצד זאת להביא להקמה של מנהלת לשיקום שכונות דרום העיר.

מבקשי מקלט ממתינים בתור ללשכת רשות האוכלוסין בפלורנטין (צילום: אורן זיו)
מבקשי מקלט ממתינים בתור ללשכת רשות האוכלוסין בפלורנטין (צילום: אורן זיו)

אך עוד מוקדם כמובן להפסיק את המאבק. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות עכשיו הוא לוודא היטב שהממשלה אכן עומדת בהבטחותיה, שמבקשי המקלט זוכים באמת לחיים טובים יותר – גם אלו שייקלטו כאן וגם אלו שייקלטו במדינות מערביות. ששכונות דרום תל אביב באמת יזכו למשאבים ולתקציבים שאליהן הן משוועות כבר שנים. שממשלת נתניהו לא חוזרת בה, ורק מנסה להרוויח זמן כדי להתארגן מחדש. היום, יותר מתמיד, אנחנו צריכים להבהיר לממשלה שאנחנו עדיין כאן. היום אנחנו גם יכולים לברך ולהכיר בהישג הענק שהשיגו כל התנועות והקבוצות שלקחו חלק במאבק הזה: דרום תל-אביב נגד הגירוש, תנועת "עומדים ביחד", א.ס.ף, המרכז לפליטים ומהגרים, עוצרים את הגירוש, אליפלט, JACC ועוד. לכולן ולכולם מגיע הרבה כבוד.

ויש לנו גם משימה נוספת, חשובה לא פחות: ללמוד מהמאבק הזה לעתיד. כי מעכשיו אנחנו יודעים שאנחנו יכולים לנצח. אנחנו יודעים שמאבק ציבורי גדול יכול לשנות את המציאות ואת חייהם של אנשים שכל כך צריכים את השינוי הזה. ובגלל זה, מהיום אנחנו יודעים שאסור לנו להיכנע לייאוש. אסור לנו יותר לפקפק ביכולת שלנו לשנות, וביכולת שלנו לנצח. אסור לנו להפסיק להיאבק. כמו שעצרנו את הגירוש – אנחנו יכולים גם להבטיח פה שוויון אמיתי, להיאבק נגד הכיבוש ובעד שלום ישראלי-פלסטיני, לשים סוף לשחיתות של אדוני הארץ ולמדיניות שמעדיפה את האינטרסים הצרים של מעטים, על פני אלו של כל האנשים שחיים כאן.

הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט (צילום: אורן זיו)
הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט (צילום: אורן זיו)

לפני שנה יצאנו בתנועת "עומדים ביחד" עם הסיסמא "איפה שיש מאבק – יש תקווה". אמרנו שתקווה לא מתעוררת ככה סתם, אלא רק אם מתעקשים עליה ופועלים יום-יום ושעה-שעה כדי להביא אותה. היום הוכחנו שזה נכון, ובדיוק בגלל זה – אנחנו מתכוונים להמשיך, עד שהמקום הזה יהיה מקום לכולנו.

 הכותב הוא פעיל חברתי ומנהל ארצי של תנועת ״עומדים ביחד״.