אח, תשחרר: למה נפתלי בנט מדבר כמו חייל?

״כדור בין העיניים״, ״ירי בתוך הנגמ״ש״ ו״רסיס בישבן״ הן רק דוגמאות פופולריות לכך שנפתלי בנט אוהב להישען על מטאפורות מהלקסיקון הצבאי - או שזו השפה האהובה עליו, או שמדובר בסוג של טורט. בכל מקרה, אין בזה שום דבר חיובי

נפתלי בנט. צילום: Getty Images
נפתלי בנט. צילום: Getty Images
25 בנובמבר 2015

ילדים עושים פרצופים – מנפחים את הלחיים, מעוותים את השפתיים בצורות מוזרות, פוערים את הפה וחושפים חניכיים. זה עניין כזה, שנהוג כנראה אצל כל הילדים בכל המדינות, ואם לשפוט לפי סדרות טלוויזיה וסרטים, זה ככה משחר ההיסטוריה. לא ברור למה הם עושים את זה, גם אנחנו עשינו את זה, סביר להניח שזה אמור להצחיק. וההורים, גם כן לא ברור למה, אומרים להם להפסיק ומאיימים שאם ימשיכו, זה ייתקע! הפרצוף הזה ככה לנצח.

אני לא הורה אז אולי פחות אכפת לי, אבל אין לי מושג מה הבעיה שלהם – שיעשו פרצופים, אז מה? מתישהו הם יפסיקו. אבל אז חשבתי על נפתלי בנט, שר החינוך, שהשבוע פורסמה התבטאות שבה אמר על הבוס שלו השני שלו (אחרי הקב״ה) ״ביבי חזר בו רק אחרי שיריתי לו כדור בין העיניים״ בהקשר לאמירה של השני על מהלך חד צדדי מול הרשות הפלסטינית. בהמשך בנט הסתייג וציין, כמובן, שמדובר במטאפורה, אלא מה? כשר חינוך, כאדם משכיל, כאחד שהוא גם מנכ״ל אבל גם סחבק, חבר ואח, אין לו ברירה אלא להיות שופע במטאפורות ולהשפריץ אותן בכל הזדמנות הזדמנות אפשרית כאילו היו; סליחה, לא תהיה כאן מטאפורה.

בנט אוהב להישען על מטאפורות מהלקסיקון הצבאי – ״ירי בתוך הנגמ״ש״ ו״רסיס בישבן״ הן שתי דוגמאות פופולריות. או שזו השפה האהובה עליו, או שמדובר בסוג של טורט. תחנת רדיו בשליטת הצבא, חיילים שמורשים להיכנס לבתי ספר למטרות פרופגנדה (כשגם כך מדובר בגיוס בכפייה) או ימי גדנ״ע לתלמידים הם חלק מתהליך מיליטרזיציה שבנט ושכמותו הם התוצר האידיאלי שלו שגם מקבל קצת שדרוג עם משיחיות של מי שיורה כדור בין העיניים, לא רואה בעיניים ולא מתנצל.

בנט הורעל בצבא ומאז הוא ככה, יורה מהפה. היום הוא שר שר החינוך, תפקיד שיחזיק בו עד הבחירות הבאות או עד מחרתיים – אי אפשר באמת לדעת. אבל זה האיש, זו הרוח וזו השפה שילדי ישראל שומעים מהדמות הבכירה ביותר בארץ בכל מה שקשור להשכלה שלהם. אני מקווה בשבילם ובשבילנו שיש להם הפרעות קשב כמו שטוענים, אחרת הם אולי יקלטו משהו, וחבל – כי ייתקע להם הפרצוף על בנט. אנחנו לא רוצים שזה יקרה.