השבוע בדמוקרטיה שבה תוכנית אפרטהייד מתקבלת בברכה

השב"כ החזיק במעצר סטודנט שהפיץ סיכומי שיעור, רה"מ ניסה למנות את ראש הסגל ליו"ר חדשות 10, ושחיתות (לכאורה) נחשפה גם במבשרת ציון. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

חומת ההפרדה, בית לחם 2017 (צילום: Getty Images)
חומת ההפרדה, בית לחם 2017 (צילום: Getty Images)
16 בספטמבר 2017

1. מפלגת האיחוד הלאומי, שהיא חלק מסיעת הבית היהודי בכנסת, אישרה הצעה לתכנית טרנספר לפלסטינים, לפיה יוכלו לבחור בין חיים תחת אפרטהייד, גירוש או "פתרון צבאי" לאחר סיפוח השטחים. ראש הממשלה מסר למפלגה את ברכתו.

2. פורסם שראש הממשלה פעל למנות את ראש הסגל במשרדו לשעבר ליו"ר חברת החדשות של ערוץ 10, בזמן שכיהן גם כשר התקשורת. זאת, כחלק מעסקה בפרשת טובות ההנאה/השוחד (תיק 1000), שמטרתה לכאורה השתלטות על הערוץ באמצעות מכירתו ומינוי מקורבים בתוכו.

בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)

3. פעיל מפלגת השלטון וקרוב משפחתו של שר האנרגיה, וכן יועצו המקצועי כשהיה שר אוצר, נחקרו בחשד למעורבותם בפרשת הצוללות, בחשד לקבלת שוחד עבור קידום עסקה למכירת כלי שיט לאבטחת אסדות הגז.

4. נחשף שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה התעלמו ממכתב ששלח להם פרקליט מחוז חיפה, בו העלה טענות חריפות על התנהלות בעלי תפקידים בפרשת מיכל האמוניה, שמעלה חשש כי פעלו ממניעים פסולים. זאת, למרות קריאתו של מבקר המדינה לפתוח בחקירה פלילית, מה שמעלה עוד חשש קל, שאולי גם היועמ"ש ופרקליט המדינה פועלים ממניעים פסולים.

5. ראש מועצת מבשרת ציון ואיש עסקים שהדליק משואה עוכבו לחקירה בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים. על פי החשד, ראש המועצה פעל לכאורה לקידום עסקיו של מדליק המשואה בקניון שבבעלותו בשטח המועצה ונמנע מלקבל תשלומים בגין בניית הקניון, ובתמורה העסיק מדליק המשואה את מקורביו של ראש המועצה בתפקידים בכירים בעסקיו.

6. השב"כ החזיק במשך חודש סטודנט לרפואה שלומד בירדן, מנע ממנו קשר עם עורך דין ועם משפחתו והאשים אותו במגע עם סוכן זר, בגלל שהפיץ סיכומי שיעור לאגודת סטודנטים המזוהה עם חמאס. בתי המשפט המחוזי והעליון ביקרו את כתב האישום, דחו את בקשות המדינה לעצרו עד תום ההליכים ואישרו לו לשוב ללימודים למרות התנגדותה.

7. נחשפו צילומים מכלא חולות בו נכלאים פליטים, שמראים שהמקום מזוהם, תנאי התברואה והמזון בו אינם ראויים לבני אדם, וטיפול רפואי נמנע מהכלואים. "וגר לא תלחץ, ואתם ידעתם את נפש הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים".

הפגנת מבקשי המקלט נגד חוק הפיקדון בחודש יוני (צילום: תומר נויברג)
הפגנת מבקשי המקלט נגד חוק הפיקדון בחודש יוני (צילום: תומר נויברג)

8. בג"צ קבע כי חוק הגיוס מ-2015, המסדיר פטור לתלמידי ישיבות משירות צבאי, אינו חוקתי כי הוא בלתי שוויוני ועליו להתבטל בתוך שנה. חופש מצפון לחלק מהאוכלוסייה הוא אפליה. אם אין חובת גיוס לכולם, יש לדאוג למתן חופש מצפון לכולם.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: Getty Images)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: Getty Images)

9. בג"צ אישר לשדר פרסומת של האגודה לזכויות האזרח, שנפסלה בעבר על ידי הרשות השנייה, אשר מספרת לאזרחים מהן זכויות אדם. אושרו לשידור שני משפטים שנפסלו כי נטען שהם שנויים במחלוקת: "הזכות לדבר ערבית בלי לחשוש" ו"אין כבוד. אין חירות. אין שוויון – במקום שלא שומר על זכויות אדם". לעומת זאת, בג"צ לא ביטל את פסילת המשפט "הזכות לבחור להתחתן עם מי שאני רוצה – גם אם אני הומו". כן, הזכות הזו מעוררת מחלוקת עד כדי כך שאסור לשדר אותה בפרסומת.

10. חבר כנסת חרדי אולץ להתפטר מתפקידו בלחץ רבנים, משום שהשתתף בחתונת אחיינו ההומו. עצוב אבל לא מאוד מפתיע ממפלגה שנשים לא יכולות להיבחר אליה.

11. ראש המועצה האזורית בקעת הירדן נפגש עם קבוצה שמתכננת להקים מאחז בלתי חוקי בשטחים הכבושים ויעץ לה כיצד לפעול. הוא הודה שהדבר בלתי חוקי, ואמר שהוא שואל את עצמו מה עדיף – להיות ציוני ועבריין או לשמור על החוק. הוא מודה בעצמו שהוא עבריין, לא רק לפי החוק הישראלי אלא גם לפי החוק הבינלאומי. הקמת יישובים אזרחיים בשטחים כבושים היא פשע מלחמה.

12. המינהל האזרחי הודיע לכפר ח'אן אל אחמר בשטחים הכבושים כי הוא עומד בפני גירוש לאתר חלופי, ליד מזבלת אבו דיס. זאת, לפני דיון בעתירה של הכפר בבג"צ. לפי אמנת ז'נבה, העברה בכפייה של אוכלוסיה כבושה היא פשע מלחמה.

13. עיריית ירושלים ביטלה פאנל על נשים שהיה אמור להתקיים בעירייה רק בגלל שאחת המשתתפות בו עבדה בעבר כדוברת ב"בצלם". באופן אירוני, הפאנל נקרא "נשים משפיעות במוקד קבלת החלטות". ובכן, קוראים לאופן קבלת ההחלטות הזה "רדיפה פוליטית".

14. נחשף שיומן לילדים בחינוך הדתי מכיל המחזה מאוירת של "הלכת אישה יפת תואר", המתארת באילו תנאים יכול חייל יהודי להפוך גויה שבויה שחטף לאישתו החוקית. לאחר החשיפה הודיע משרד החינוך שיקפיא את השימוש ביומן בשל "אי התאמת התכנים לגיל". אז תחטפו אישה זרה ותתחתנו איתה, אבל רק כשתגדלו.

15. נחשף שספר לימוד עורך שאלון לתלמידים, בו הם יכולים לבדוק עד כמה הם ישראלים. מוזר, מדינת ישראל הגדירה כל מי שיש לו תעודת זהות ישראלית כישראלי באותה המידה. אם אני נחשב פחות ישראלי בעיני הממשלה הזו, אולי אשלם לה פחות מיסים?

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.