שביל מסוכן

חולדאי הכריז השבוע שהוא יעניק קדימות להולכי הרגל. כדאי שיתחיל בהורדת שבילי האופניים מהמדרכות, כדי שלא נידרס

שביל אופניים. צילום: Shutterstock
שביל אופניים. צילום: Shutterstock
19 בפברואר 2014

כמו כל פוליטיקאי, גם לרון חולדאי יש עמוד פייסבוק. רוב הפוסטים כתובים בסגנון "ראש העיר מסתכל על דברים", אבל פעם בחצי שנה חולדאי גם מתייחס לעניין שעל סדר היום של נתיניו. השבוע, למשל, הוא נדרש לעניין המדרכות בעיר, שהפכו למוקד של דיון ציבורי בחודשים האחרונים. "לתל אביב־יפו כל התנאים להיות עיר ידידותית להולכי רגל – הדרכים מישוריות ומזג האוויר נעים כמעט כל השנה", התפייט חולדאי. אולם אליה וקוץ בה: "מדרכות העיר, הצרות לעתים, משמשות לא רק את הולכי הרגל – נטועים בהן עצים, מוצבים בהן ספסלים, כלובי מיחזור ותחנות אוטובוס. כשטח ציבורי, מגוון השימושים שנעשה בהן הוא רחב מאוד, ויש למצוא את האיזון שיאפשר את מגוון השימושים אך ייתן את הקדימות למעבר הולכי רגל".

האזרח המוטרד חולדאי שכח לציין את הבעיה המרכזית של המדרכות בתל אביב: לא הספסלים ולא כלובי המחזור, אלא ההפיכה שלהן לנתיבי תחבורה אלטרנטיביים, שמשמשים את כל מי שלא רוצה להיות על הכביש באותו הרגע: אופניים, קורקינטים חשמליים, קטנועים ואפילו מכוניות חונות. אני מזדהה עם בני מר, שכתב ב"הארץ" לפני שבועיים שהוא מתבייש לרכוב ברחובות העיר, כי אנחנו, רוכבי האופניים, הפכנו למטרד ציבורי. בכל פינה אפשר לראות אופניים מצלצלים להורים עם ילדים, הודפים פנסיונרים מהדרך ועוקפים בפראות משוררים מתחילים הצועדים בשדרה ומעמידים פנים שהם בפריז. הרוכבים בכלי הרכב החשמליים אינם רק חצופים, הם מסכנים את הולכי הרגל, ויעידו על כך תאונות יומיומיות כמעט שמתפרסמות ברשתות החברתיות, בכתבות ובתגובות להן.

לפני שלושה חודשים, בפעם האחרונה שבה כתבתי על הנושא, שאלתי את דוברות העירייה אם יש להן סטטיסטיקה או סקר של פגיעות כלי הרכב הזעירים בהולכי רגל. שאלתי גם אם לאור המציאות שוקלים בעירייה להוריד את שבילי האופניים מהמדרכות, בעיקר ברחובות כמו אבן גבירול, שעל מה שמתרחש בו כבר יש ממים בפייסבוק. התשובה הייתה שלילית. "כל שבילי האופניים העירוניים נסללים בהתאם לקובץ הנחיות משרד התחבורה", נמסר לי.

חולדאי צריך לדעת שמה שיעודד או ימנע מאנשים לצעוד ברחובות אינו פוסטים של ראש העיר, אלא טיב הצעידה ברחובות. מהפכת האופניים בתל אביב היא דבר נהדר, אבל ברור שהשבילים על המדרכות הם אסון. הגיע הזמן להוריד אותם משם, במקום לשסות את תושבי העיר אלו באלו מדי בוקר.

ומילה לסיום: יש בתל אביב רחובות שבהם ההליכה על המדרכות היא תענוג מפוקפק מאוד, ולא בגלל האופניים או העצים או הספסלים שחוסמים את הדרך, אלא כי אין בהם תאורה, כי חולדות מתרוצצות בהם בין הרגליים, וכי חבורות של גברים מציקות לנשים שמסתובבות בהם לבד בלילה. גם בנושא המדרכות הפער בין העיר הלבנה בצפון והעיר השחורה בדרום רק הולך ומעמיק.