למה השמאל תומך בצנזורה של "ישראל היום"?

ליברמן ובנט תומכים בחוק נגד "ישראל היום" כסגירת חשבונות, אבל למה השמאל התגייס לצנזורה האנטי דמוקרטית הזאת?

"ישראל היום"
"ישראל היום"
25 במרץ 2014

קשה למצוא דברים טובים לומר על "ישראל היום". העיתון שהקים המליארדר שלדון אדלסון למען נתניהו הוא מוצר מביך שאין בו לא חדשות ולא סקופים, אלא רק ספינים שנועדו לשרת את ראש הממשלה וקומוניקטים שנופחו לאורך של כתבות. כמובן, שטחיות היא לא המצאה של "ישראל היום" וגם לימין מותר שיהיה לו עיתון, אבל "ישראל היום" הוא בעיקר עיתון פרסונלי. ברגעי האמת, כשגבו של ראש הממשלה אל הקיר, מתגלה האג'נדה האמיתית של הביביתון. הפרשן הפוליטי של "ישראל היום" קיבל במשך שנה שלמה משכורת ממשרד ראש הממשלה, והעיתון סגר חשבונות בעקביות עם כל מי שהעזו לבקר את ביבי. לכן עיתונאים שאי אפשר לחשוד בהם בשמאלנות כמו בן דרור ימיני וקלמן ליבסקינד הגדירו את העיתון בצדק כ"מוצר תעמולה" וכ"תופעה מסוכנת".

ואחרי כל זה, הצעת החוק "לקידום והגנת העיתונות הכתובה בישראל", שמבקשת לכפות גביית מחיר על עיתון ארצי יומי גדול, היא אסון מוחלט. על ההצעה חתומים חברי כנסת של הבית היהודי, ישראל ביתנו, ש"ס, העבודה, מרצ ויש עתיד. במקרה של שלוש המפלגות הראשונות מדובר כנראה בסגירת חשבונות עם ביבי. אבל הנציגים של העבודה ומרצ שתמכו בשטות הזאת פשוט איבדו את הראש.

דבר ראשון, כל הצעה שנתפרת למידותיו של אדם או של גוף מסוימים היא שימוש פסול בחוק. חוק הוא מערכת לעיצוב התנהגות, לא אמצעי לסגירת חשבונות או לקידום אינטרסים פרטיים. שנית, צנזורה היא תמיד דבר רע, והפצת דעות וחדשות בחינם היא אינטרס ציבורי בדמוקרטיה, גם אם הדעות מבאסות והחדשות הן מטעמו של ראש הממשלה. שלישית, הרי ברור שהימין ישתמש בחוק הזה כתירוץ להתנפלות הבאה שלו על השמאל. אם ההתערבות של שלדון אדלסון בפוליטיקה הישראלית היא פסולה, הם יגידו, למה התורמים האמריקאים של הקרן החדשה לגיטימיים?

והכי גרוע שהחוק הזה לא נחוץ. ההשפעה הכלכלית של "ישראל היום" על המתחרים הייתה דרמטית, אבל לא ברור עד כמה מדובר בהצלחה פוליטית. "העיתון הנקרא בישראל" לא עצר את המחאה החברתית ולא מנע את הנפילה של ביבי בבחירות. אני אוהב עיתונות מודפסת ואצטער אם "הארץ" או "ידיעות אחרונות" ייסגרו, אבל הקישור בין הפרינט לדמוקרטיה מרגיש לי מלאכותי וחלול מאוד. חלפו הימים שבהם עיתון הבוקר הגדיר לבדו את סדר היום; פייסבוק ו־וואטסאפ חשובים היום לא פחות מאשר הכותרת בעמוד 3.

הבלוגר אבישי עברי העריך השבוע בפלוג שהחוק הזה הוא איתות אזהרה מהבית היהודי, מלפיד ומליברמן ל"ישראל היום" בעקבות קצת כותרות רעות שקיבלו שם לאחרונה, ושהוא לא הולך להגיע להצבעה. אם עברי צודק – וההסבר הזה נשמע הגיוני – ההתנהלות של השמאלנים שתומכים בהצעה הזאת נראית עוד יותר אידיוטית. "ישראל היום" לא ייפגע, אבל עכשיו כבר כולם יודעים שגם בשמאל לא חסרים צנזורים.