עתיד חד"ש: מה כן מרשים במערכת הבחירות הנוכחית

עם לבני והרצוג במעילי עור ועם הזוג נתניהו שמתקמצן על כסף קטן, מדובר במערכת בחירות מבאסת במיוחד. לפחות “הרשימה המשותפת" מעוררת קצת תקווה

4 בפברואר 2015

חודש וחצי לפני הבחירות, ואין הרבה סיבות להתלהב. אם נסתכל על בני הזוג נתניהו, הם הולכים ומצטיירים כאנשים מוזרים מאוד, שלא לומר מטורפים. הדבר המדהים בכל פרשות הבקבוקים הממוחזרים וכרטיסי הטיסה הוא ההתקטננות של המשפחה הזאת על מה שהוא בעליל כסף קטן בשבילם. ביבי הוא מיליונר, ואחרי שיפרוש הוא יתעשר פי כמה מכל מיני עסקאות ייעוץ והרצאות במאות אלפי דולרים. אלו חוקי המשחק והוא יודע את זה. אז לאסוף את הקופה הקטנה מהבקבוקים? לבדוק שמישהו חוסך לך 500 יורו על החדר של הילדים במלון? הכסף זה לא הסיפור, מה שמדאיג ומביך פה הוא אווירת השופליפטינג בקסטרו עודפים. 

וזה לא שהרצוג ולבני הם אלטרנטיבה. חוץ מכל מיני דיבורים עמומים על צדק חברתי ו"משא ומתן מדיני", הם לא מציעים משהו שונה באופן יסודי. מספיק היה לראות את הצמד פלוס האלוף ידלין עם מעילי העור המטופשים וההצהרות הלוחמניות ביום הפיגוע בצפון כדי להבין. בוז'י לא מתקרב כרגע לרוב שיאפשר הקמת קואליציה, והאופציה הסבירה מבחינתו היא ממשלת אחדות בראשות ביבי. 

[tmwdfpad]

מבחינת השמאל, הדבר האמיתי בבחירות האלה הוא האיחוד של חד"ש עם המפלגות הערביות. "הרשימה המשותפת" תהיה כנראה המפלגה הרביעית בגודלה בכנסת, ואם בנט וחבורתו ימשיכו להתנשא ולהתגזען על כל העולם, יש אפילו סיכוי שהיא תהיה השלישית. מדובר ב־12־14 קולות בטוחים לחוקים חברתיים, לדמוקרטיה, לאיכות הסביבה, למלחמה בכיבוש ולהתנגדות לגזענות. הפלסטינים לא יכולים להרשות לעצמם לגמגם בעניינים האלו. ככה זה כשאתה מייצג את האוכלוסיה הכי ענייה והכי נפגעת מגזענות. 

את הרשימה מוביל איימן עודה מחד"ש, הוא עומד להיכנס לכנסת בפעם הראשונה. חבל שלא הרבה יהודים מכירים אותו, כי הוא אחד הפוליטיקאים המרשימים שצמחו כאן. אחד שמסוגל להבין את החששות של הציבור היהודי ולדבר איתו בגובה העיניים. איתו ייכנסו לכנסת הפמיניסטית המרשימה עאידה תומא־סולימן והמרצה למשפטים יוסף ג'ברין, שאפילו זכיתי ללמוד אצלו כמה שיעורים. איש מהם אינו מייצג את הסטריאוטיפים הרווחים של "הח"כ הערבי" (גם לא הח"כים של בל"ד, ובייחוד ג'מאל זחאלקה), ויש כמובן את דב חנין המעולה.

ברור שהמפלגה הזאת לא תסחף המוני יהודים אחריה. אבל יש כמה אלפים שהצביעו בבחירות קודמות לחד"ש, ועוד כמה שהצביעו לרשימות לא יהודיות אחרות. יהיה עצוב מאוד אם בגלל האיחוד יברחו מרביתם ימינה, אל חיק הקונצנזוס הסחי. האזרחים הערבים הם הפרטנרים הטבעיים של השמאל, והם תמיד מוכנים ללכת רחוק מאוד למען השותפות הזו. הצבעה לרשימה המשותפת היא הבעת אמון בחיים של יהודים וערבים יחד בארץ הזו. ואם זה לא מספיק כדי לשכנע אתכם, תחשבו על הפנים של בנט וליברמן מול 14־15 מנדטים של ערבים. רק זה יהיה שווה הכל.