כל הסיבות לגור במלבורן

אוקיי, אוסטרליה קצת רחוקה, אבל אם מה שיאיר כהן סיפר לנו על מלבורן נכון, אנחנו מתחילים לארוז. מתברר שזו עיר נהדרת אפילו לפליטים, שמוזמנים לגור באזורים היוקרתיים כמו שאר התושבים, מבקשי המקלט נהנים מגישה חינם לספריות ציבוריות ומכניסה מסובסדת לבריכות ציבוריות. סקר הערים הבינלאומי

מלבורן. צילום: שאטרסטוק
מלבורן. צילום: שאטרסטוק
28 בפברואר 2018

בשבוע שעבר יצאתי לאחד המועדונים השווים במלבורן. הגעתי עם חבר לבנוני אחרי שאכלנו אצלו במסעדה, אני ותומר מנהריה. כל הדרך צחקנו על כך שבמדינות המוצא הם גרו חצי שעה זה מזה, והפעם היחידה שתומר היה בלבנון זה היה עם אפוד קרמי על נגמ"ש. הדי.ג'יי שוקי עלה לסט מזרח תיכוני חדש, בק טו בק עם די.ג'יי טורקי שניגן טכנו טורקי מאיסטנבול. לצדנו רקדו יפנים וקוריאנים, קבוצת מטיילים מפינלנד ועוד אנשים מכל העולם.

לערים שוות נוספות בעולם:
ליסבון
לונדון
ברצלונה
שיקגו

מלבורן היא עיר תוססת. כל הזמן קורים בה דברים באלף סצנות שונות. ספורט, פנאי ואוכל הם השילוש הקדוש של העיר. מצד שני, כיאה לאוסטרליה, מלבורן היא עיר רגועה (אך לא ישנונית). אפשר לומר שיש לה איכויות של בירה אירופית, רק בלי הסנוביות.

כמו בהרבה מקומות אחרים בתקופה הזאת, האופי של העיר מושפע מאוד מהמהגרים אליה. יש כאן מטבחים מכל מקום בעולם, מרכזי תרבות לכל קהילה, פסטיבלים וחגים שנחגגים יחד ולחוד. מהגרים חדשים – כולל הקהילה הישראלית ההולכת וגדלה – לצד מהגרים דור שלישי ויותר עובדים באותן עבודות, מבלים באותן מסיבות ונוסעים באותה הרכבת.

מלבורן. צילום: שאטרסטוק
מלבורן. צילום: שאטרסטוק

העיר מיישמת באופן מחושב תיאוריות מתקדמות של פיתוח עירוני: בשילוב אוכלוסיות, דאגה לאושר התושבים, ריאות ירוקות ומניעת איבה בין מגזרים. זה כולל מגורים חינם באזורים הכי יקרים ושווים של העיר למבקשי מקלט. פליטים שניצלו מן התופת מגיעים לכאן ומקבלים עזרה בהקמת עסקים משלהם, מתורגמנים ומורים מהקהילה עובדים עם הילדים שלהם בבתי הספר וקורסים מסייעים להם להיקלט בחברה. כמו שאר התושבים, הם מקבלים גישה חינם לספריות ציבוריות משגעות, מאות אירועי תרבות בשנה ובריכות ציבוריות מסובסדות. קברניטי העיר מבינים שהתושבים החדשים הם המנוע שימשיך להצעיד אותה קדימה.

חוץ ממרכז העיר שמפוצץ במסעדות, ברים נסתרים ומועדונים, יש פרברים. לכל פרבר יש אווירה משלו שבאה לידי ביטוי בעסקים שפועלים בו. מפרברים רדומים עם מאפייה, בית מרקחת ומכולת, עד פרברים שהרחוב הראשי שלהם מלא בבוטיקי אופנה, בתי קפה מגניבים, מסעדות עילית, ברים ומוזיקה חיה. בכל סוף שבוע תוכלו להריח בשר נצלה בחצרות ובמרפסות, התחביב הלאומי של הברבי (קיצור לברביקיו) לא פסח על מלבורן. אם חשקה נפשכם בקצת טבע תוכלו ללכת למאות הפארקים שפזורים ברחבי העיר ובכל פרבר, לשמורות טבע או לטיילת לאורך כל קו החוף. אם תצאו קצת מהעיר תוכלו להגיע בפחות משעתיים נסיעה ליער גשם או לחופים בתוליים, לאתר סקי או לעמקים מלאי יקבים.

בעונת הפוטי (כדורגל אוסטרלי) כולם צמודים למסכים או עומדים באצטדיונים כאשר הבעיטה
הראשונה בספורט הלאומי של העיר, שכבר מזמן הפך למזוהה עם אוסטרליה, נבעטת. כשאין פוטי או טניס (750 אלף איש הגיעו לגראנד סלאם השנה), האצטדיונים מארחים אמנים מהשורה הראשונה מכל העולם (יותר מ־200 אלף איש ראו את אדל בשלוש הופעות כאן לא מזמן).

מלבורן. צילום: Shutterstock
מלבורן. צילום: Shutterstock

אז מה עושים בעיר?

Very Good Falafel

כשמו כן הוא. פלאפל טוב מאוד שיוצא מהידיים של שוקי – שגריר נתניה בארץ הקנגורו; ושל לואיזה – שותפתו האוסטרלית שאבא שלה מגדל את החומוס.

629 Sydney Rd
Brunswick, Victoria

Galleon Cafe

בית קפה ותיק וחמים, מוסד מלבורנאי ותיק, אבן שואבת לאמנים ובטלני האזור. אם יתמזל מזלכם אולי תתיישבו ליד ניק קייב או פול קלי.

המחירים סבירים: קפה 4 דולרים אוסטרליים, ארוחת בוקר 8־ 19 דולר.

Carlisle St 9, St Kilda,
Victoria  

מסעדת מנקוש

מסעדה ומאפייה לבנונית. יש סמבוסקים ופיצות עם טוויסטים מגניבים וגם תפריט טבעוני עשיר לצד בש טוב על הגריל.

33 Lygon St,
Brunswick, Victoria

העובדות שבשטח

תושבים: 4.5 מיליון (כולל האזור הסובב את העיר)
מסעדות: 2,385 (במרכז העיר)
הכנסה חציונית: 7,670 ש"ח
שכר דירה ממוצע לדירת 3 חדרים במרכז העיר: 5,460 ש"ח
חצי ליטר בירה: 22 ש"ח
ביג מק: 16 ש"ח
נסיעה בתחבורה ציבורית: 11.80 ש"ח