עמלים לצדק

לפי בתי המשפט והעיתונות, תושבי גבעת עמל הם החמדנים ויצחק תשובה נקי מכל רבב. הקוזאק הנגזל גרסת ישראל 2013

הפגנה של תושבי גבעת עמל. צילום: בן קלמר
הפגנה של תושבי גבעת עמל. צילום: בן קלמר
27 בפברואר 2014

גבעת עמל ב' שוכנת בין דרך ההלכה לבבלי, מצדה המזרחי של דרך נמיר ומול מגדלי Yoo. במקום שכן עד 1948 הכפר הפלסטיני ג'מוסין, שתושביו, שמצאו עצמם נצורים בין הכוחות היהודים, נמלטו ממנו בתחילת 1948. זמן קצר לאחר מכן העבירה לשם המדינה יהודים משכונות הספר הדרומיות של תל אביב, שסבלו בעצמם מהתקפות הערבים. בשנים שלאחר מכן שוכנו שם גם עולים מארצות ערב, והמקום נודע בשם מעברת ג'מוסין.

מאות אלפי יהודים יושבו באותם ימים על אדמות ערביות, ורובם קיבלו ממדינת ישראל זכויות רכש או חכירה ראשונות. אבל את הזכות על ג'מוסין העבירה המדינה לחברה שבבעלותה, וזו מכרה אותה בשנות ה־80 לדנקנר פיתוח, שמכרה אותה בשנות האלפיים ליצחק תשובה. הדיירים נותרו ללא זכויות משפטיות על בתיהם שלהם, נתונים בלימבו משפטי וקיומי.

גבעת עמל היא כיום אחד משניים־שלושה הנכסים הנדל"ניים הטובים בישראל. במקום מאושרת הקמת מגדלים ושטחי מסחר, בדומה למתרחש מעבר לכביש. בין מכרה הזהב הזה לבין יצחק תשובה (ועוד כמה אנשי עסקים וגופים, ביניהם בנק הפועלים) עומדות 130 משפחות שעדיין מתגוררות במקום. בית המשפט, כמו תמיד, ניצב לצד ההון. שתי שופטות קבעו כי רק התושבים המקוריים – שרובם כבר נפטרו – זכאים לפיצוי. ילדיהם בני ה־60 פלוס, שהעבירו את כל חייהם במעברה, בלי דרכים סלולות ובלי חיבור לביוב, הם כבר "פולשים".

לאחרונה, לצורך סילוקו של אחד התושבים, הובאו לג'מוסין 200 שוטרים, כולל צלף ותצפית אווירית. גם הקרב על התודעה נמשך: לבתי המשפט הוגשו מסמכים המוכיחים את "החמדנות" של התושבים, שחלקם הקימו יחידות דיור באופן לא חוקי, ואחרים – מי היה מאמין? – אפילו הצליחו לרכוש דירות במקומות נורמליים יותר. בעיתונות הכלכלית החלו להופיע כתבות על המכוניות היפות שנצפו חונות בסמטאות העפר של גבעת עמל. בז'רגון הקפיטליסטי שהשתלט על ישראל, מי שמנסה להתמקח על המעט שיש לו כדי שילדיו לא יעבירו גם הם את חייהם במעברה הוא פולש וגנב וחמדן, ואילו מי שמשתלט על נכסי ציבור וגורף לכיסו עושר דמיוני, מפעיל את השפעתו על המדינה כדי לקצץ בתשלומי המס שלו, זוכה לתספורות על חשבון הציבור כשעסקיו כושלים, ועדיין אינו יודע שובע – זה איש העסקים הלגיטימי.

בשבת הפגינו תושבי גבעת עמל מול ביתו של יצחק תשובה. התושבים לא דורשים את הסטנדרט המקובל (ליהודים) במדינת ישראל – זכויות מלאות על הקרקע שבה הם יושבים מאז הכרזת העצמאות. הם מבקשים פיצוי הגון שיאפשר להם ולילדיהם להמשיך להתקיים בכבוד ולא לצנוח לעוני. מיותר לציין שגם כך תשובה והשותפים האחרים למיזם הנדל"ן בג'מוסין יוכלו לגרוף לידיהם עושר אגדי. במידה רבה, גבעת עמל היא הסיפור הישראלי כולו, מהכפר הערבי שעליו היא קמה, דרך הפרטת הזכויות בקרקע ועד לחמדנות הנדל"נית של ימינו. שם גם יכול להתחיל התיקון.