השבוע במדינה שהצטרפה רשמית לרשימת המדינות הפוגעות בזכויות אדם

מה הפלא שהאו"ם מצרף את ישראל לרשימה שכוללת את איראן, פקיסטן, בורמה וטורקיה, כשהיא כולאת ללא משפט פליטים וחוגגת בטקס רשמי כיבוש עם אחר? טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

בנימין נתניהו בפסגת אייפאק (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו בפסגת אייפאק (צילום: Getty Images)
29 בספטמבר 2017

1. נחשף שבשנה האחרונה כלאה ישראל מאות פליטים ללא משפט וללא דיון בהארכת מעצרם. באישור פקידי רשות האוכלוסין והמשטרה הוחזקו במעצר מנהלי וללא משפט 223 מבקשי מקלט שנחשדו בפלילים ולא היו די ראיות נגדם, ו-88 שעמדו להשתחרר ממאסר. מי צריך משפט פלילי כשיש מעצר מנהלי? היום זה הם, מחר זה אתם.

מחאת הפליטים בתל אביב (צילום: אורן זיו)
מחאת הפליטים בתל אביב (צילום: אורן זיו)

2. האו"ם הכריז על ישראל כאחת מ-29 מדינות שפוגעות בפעילי זכויות אדם, ומתייחסות אליהן באופן נקמני. חלק מהמדינות מצדיקות את הפגיעה בפעילי זכויות אדם בטענה שהם בכלל טרוריסטים או משתפי פעולה עם גופים זרים שמנסים לפגוע במדינה. נשמע מוכר?
(בין השאר לצד ישראל: איראן, ערב הסעודית, מצרים, סין, פקיסטן, אלג’יריה, בחריין, מאוריטניה, בורמה, מרוקו, דרום סודאן, טג’יקיסטן, ונצואלה, טורקיה. יפה, לצד הרבה דמוקרטיות).

3. למרות קביעת האו"ם שצבא בורמה מבצע טיהור אתני במיעוט המוסלמי, ולמרות שהאיחוד האירופי וארה"ב הטילו איסור על סחר בנשק עם בורמה, הודיעה המדינה בדיון בבג"צ כי היא מסרבת להפסיק למכור נשק לבורמה. ישראל היא המדינה המערבית היחידה שמספקת נשק לבורמה. לא למדנו כלום מהשואה.

4. נשיא המדינה ובית המשפט העליון הודיעו על אי-השתתפותם בטקס שנערך בשטחים הכבושים מטעם הממשלה לציון 50 שנה לשליטה בשטחים הכבושים. האירוע התיימר להיות ממלכתי, אך נועד לציין נושא שנוי במחלוקת ציבורית הנתמכת בידי מיעוט, והתרחש בשטח שאינו חלק מהמדינה.

5. תאגיד השירות הציבורי ותחנת הרדיו הצבאית סירבו לשדר חלקים מהפרסומת הממשלתית המקדמת את טקס לציון 50 שנה לשליטה בשטחים הכבושים. הגופים ביקשו להבהיר מדוע מוזכרת בו העיר הפלסטינית יריחו הנמצאת בשליטת הרשות הפלסטינית וכניסה לישראלים אסורה אליה, וטענו כי הביטוי "שבנו הביתה" הוא מעורר מחלוקת. נו, אבל זו כל המטרה של הממשלה הזו, לעורר מחלוקת.

6. המשטרה חילקה דו"חות על סך 500 שקל לנכים שחוסמים כבישים במחאה על גובה קצבת הנכים – 2300 ש"ח. לעג לרש ובושה למדינה.

7. הרמטכ"ל הודיע על קיצור עונשו של החייל המוציא להורג מחברון, מ-18 ל-14 חודשי מאסר, מ"שיקולי חסד ורחמים". האם שיקולים כאלה נועדו למי שלא היתה לו טיפת חסד ורחמים כלפי אדם ששוכב גוסס ומתבוסס בדמו, ירה בראשו באכזריות ולא הביע חרטה על כך? הרמטכ"ל סיכם שאין בהקלה כדי להקהות את המסר החשוב שבא לידי ביטוי בעמדת הצבא ובפסקי הדין. לא, היא לא הקהתה, היא רק חידדה את המסר שחיי אדם ערבי שווים עבור המדינה הזו כקליפת השום.

זירת הארוע בחברון, אחרי הירי (צילום: חזאם באדר / פלאש 90)
זירת הארוע בחברון, אחרי הירי (צילום: חזאם באדר / פלאש 90)

8. דווח כי היועץ המשפטי לממשלה סיכם עם נציגי המפלגות הדתיות והחרדיות על שינוי מדיניות האכיפה נגד הדרת נשים במרחב הציבורי ובאירועים ציבוריים. כלומר, הרשות שאמורה לשפוט ולאכוף את החוק סיכמה עם נציגי ציבור שעוברים על החוק, שלא תאכוף אותו נגדם. מאוד דמוקרטי.

9. בג"ץ דחה עתירה של בעלי קרקעות פלסטינים נגד היועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לשפוט את ראשי המועצה האזורית בנימין בשטחים הכבושים על הקמת מבנה על קרקע פרטית פלסטינית ביודעין, והתיק נסגר "מחוסר עניין לציבור". שופטי בג"ץ הסתפקו בהסדר במסגרתו שילם כל אחד קנס של 2,500 ש"ח. שוב בג"צ פוגע בשלטון החוק.

10. משרד הביטחון החליט לבטל השנה את טקסי האזכרה הממלכתיים לחללי מלחמת יום הכיפורים בחלקות הצבאיות בבתי העלמין ברחבי הארץ, ולקיים רק שלושה טקסים בערים הגדולות בלבד בגלל חוסר תקציב. אולי בגלל שהטקס לציון 50 שנה לכיבוש עלה 10 מיליון ש"ח.

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.