תנו למכונות לעשות בשבילנו את העבודה

אני מוכן שזרוע מכנית תכניס את בת הזוג שלי להריון, שהוולד יעביר את תשעת החודשים שלו בתוך אינקובטור זכוכית, ונבוא לבקר אותו פעם בשבוע

״The Knick״
״The Knick״
6 בנובמבר 2014

הנה מילה חדשה שנכנסה אל חיי מאז שנולד בני הבכור: ״טבעי״. אף פעם לא חשבתי שאתעסק בדיכוטומיות מסוג זה: מה טבעי, מה מלאכותי ומה שמשתמע מכך. אבל אתה לומד דברים חדשים כל הזמן. למשל, לידה ״טבעית״. מה לי ולזה? לא הרבה, ובכל זאת מצאתי את עצמי מתעסק בנושא. התעניינתי. קראתי בגוגל. הבנתי שיש אסכולה שטוענת שנשים במאה ה־21 צריכות ללדת כאילו שהן איכרות בפולין במאה ה־12. למה? כדי להתחבר לעצמן, לחוויה, לווטאבר. ביקשתי מבת הזוג שלי שלא תלד כמו צאן לטבח. בבית החולים, אחרי כך וכך שעות של צירים, היא זעקה בשמו של האפידורל כאילו מדובר בלהקת בנות והיא מעריצה שרופה בת 10. הייתי גאה בה. כשהזריקו לה את חומר ההרדמה, היא נרגעה, ובמו עיניי ראיתי מה מפריד בינינו לבין בעלי החיים: כשכואב לנו, אנחנו לא מייללים אל הירח. אנחנו פונים לעזרתו של המדע.

מי שצופה בסדרה המעולה ״The Knick״ – על רופא מכור לקוקאין בבית חולים בניו יורק בתחילת המאה ה־20 – בוודאי כבר הבין את העיקרון: כאב, דם ומוות זה הכי 1900. האנושות צועדת לקראת עתיד מזהיר: רובוטים ננו טכנולוגיים ישוטטו ברחבי הוורידים והעורקים ויתקנו את הגוף המקולקל; איברים בשר ודם יוחלפו באיברים עשויים פלסטיק וטיטניום; תודעות אנושיות יועברו לתוך מחשבי על; טרנס הומוניזם; חיי נצח. איפה, לעזאזל, בחזון הזה, נכנסת המילה ״טבעי״? הטבע מת. אנחנו דבוקים לאייפון 24 שעות ביממה. מייצרים לעצמנו אישיות מקבילה באינטרנט. מעבירים את כל הידע שאי פעם היה לנו לתוך ענן של יחידות מידע ממוחשבות. האורגניזם האנושי משתנה עד ללא הכר. עוד 500 שנה יצחקו עלינו שאי פעם צעדו על פני האדמה יצורים תבוניים שעשו קקי ופיפי כאילו הם בהמות אוכלות עשב. לעזאזל, עוד מעט מכוניות יוכלו לנהוג את עצמן ללא מגע יד אדם. אבל בכל הנוגע לילוּדה המילה הקדושה הזאת, ״טבעי״, עדיין מטילה את אימתה ואת קדושתה. 

ואז כמובן מסבירים לך שאישה חייבת להיניק. כי זה ״טבעי״ ומה ש״טבעי״ גם בריא (גם אבולה זה ״טבעי״). אני גבר. אני לא אומר לנשים מה לעשות. אני משקיף מהצד. אבל השיח סביב הציצי הוא שיח מטורף וקיצוני. זה בוודאי לא מפתיע. עבור הטרוריסטים שמקדשים את ההנקה, שהם יוצאי חלציה של תנועת הניו אייג׳, ההנקה היא האופציה היחידה. אם את בוחרת באופציה אחרת את אישה חלשה ואגואיסטית שלא מחוברת לעצמה ולאינסטיקטים החייתיים שלה. לנו הסבירו באיזשהו רגע שלתינוקות שיונקים יש איי קיו גבוה יותר מאשר לתינוקות שניזונים ממטרנה. מיד שלפתי רשימה של לפחות עשרה מטומטמים גמורים שינקו עד גיל שנה וחצי. אין שום הוכחה מדעית לכך שאנשים מבוגרים שניזונו מחלב אם בריאים יותר, מוצלחים יותר, חכמים יותר או חרמנים יותר. אבל את המצדדים בהנקה אי אפשר לשכנע באמצעות עובדות. הן טבעיות, עילאיות ומתנשאות.

לא הייתי מודע בכלל לקיומו של שיח ההנקה עד שלא הפכתי לאבא: אילו לחצים נפשיים וממסדיים מופעלים על הגוף הנשי, כאילו שהוא כלל אינו אוטונומי, כמה צקצוקים, כמה בלבולי מוח, כמה תיאוריות מופרכות, פורומים באינטרנט, רגשות אשמה נוראים, נקיפות מצפון, אלימות כבושה. והכל בשם הטבע. הו, הטבע. אגב, אני הייתי מוכן שזרוע מכנית תכניס את בת הזוג שלי להריון, שהוולד יעביר את תשעת החודשים שלו בתוך אינקובטור עשוי זכוכית, ואנחנו נבוא לבקר אותו פעם בשבוע וננופף לו לשלום מהעבר השני, שהוא יישלף החוצה באמצעות אחות רובוטית, שנגדל אותו באמצעות אפליקציה שנוריד באייטיונז ושנאכיל אותו באמצעות אוכל של אסטרונאוטים שמגיע בקפסולות. אני סומך על הטכנולוגיה יותר מאשר על הגוף האנושי, השברירי והבוגדני. תחשבו איזה דבר מדהים – אוכל שמגיע באבקה, נארז בבית חרושת ומזין את החיים. מי היה מאמין? זה הכי מדע בדיוני. במקום לחגוג את ההישגים האנושיים, יש אנשים שתקועים בתוך תובנות ששייכות להיסטוריה. זו לא פרימיטיביות, זה ניסיון לכפות על הזולת אידיאולוגיה שהיא זרה לכאן ולעכשיו – אנחנו עושים ככל יכולתנו כדי להתרחק מהקיום הקמאי שלנו, כדי להפסיק להיות יונקים פשוטים. להתגבר על עצמנו. להתרומם למדרגה של על אדם ולהשתחרר מהתלות בגוף. התינוק מזכיר את הגוף בתצורה הכי בסיסית שלו – מה שהוא עושה זה לחרבן, לפלוט ולתקוע גרעפסים. כל המהות הכי נמוכה של הקיום האנושי מתגלמת מול עיניך. זה מנוגד לגמרי לכיוון שאליו הולכת האנושות. אני נעלב בשבילו שהוא כזה. תינוקות זה לואו טק. מי שסוגד להנקה בעצם משווה את עצמו לתינוק. כאילו מערכת יחסים בין האם לבין הילד שלה יכולה להיות מבוססת רק על שאיבת חלב ומגע פיזי של עור בעור. אני מיניקה, אתה יונק, וזה הדבר הכי חשוב בעולם כרגע. התינוקות מתוחכמים מזה. הם חברות סטארט־אפ קטנות שרק רוצות לגדול. לא אכפת להם מה דוחפים להם כל עוד זה מקדם אותם. את הבן שלי אני מתכוון להאכיל באמצעות בטריות אצבע ושבבים אלקטרוניים. כשיגדל אני רוצה שהוא יהיה סייבורג עם תודעה של פעיל שמאל קיצוני. שחסידי ההנקה יישארו עם האובססיות, ושכל אחד יעשה מה שהוא רוצה עם הגוף שלו. אני איש העתיד.

בעתיד אין ציצים.