מעוררי השראה – יצירתיים

זה לא משנה אם הם באים מתחומי האמנות, הקולינריה או המחול - יש אנשים שכל תוצר שלהם מצליח להבריק, להפתיע ולהעניק טוויסט מרגש בדיוק היכן שלא ציפיתם לקבל אותו

ג'ניפר אבסירה

בעידן הפוסט־הכל שבו אנו חיים גבולות האמנות הדקים ממילא מטושטשים לחלוטין. בשטח ההפקר הזה צומחים יצורי כלאיים – רובם מנצלים את אובדן ההגדרות כדי ליצור דברים גרועים למדי. ג'ניפר אבסירה היא ההפך הגמור. באזור הדמדומים שבין אמנות הצילום המסורתית לאסתטיקת הטאמבלר והאינסטגרם היא יצרה לעצמה קול ומעמד ייחודיים עם צילומים שמלהיבים את העין ומכווצים את הלב. בשנים האחרונות גם הממסד האמנותי הישן פוזל לכיוונה של אבסירה, עם תצוגות בגלריה 1024, גלריה אינדי, החללית ועוד. חובבי האמנות הצעירים (ואנחנו ביניהם) כבר מזמן עשו לה לייק.

מי מעורר בך השראה?

"מוזיקה: שוברט, שומאן, מוזיקת בארוק, סרז' גינסבורג וכמובן שרלוט גינסבורג – הנוכחות שלה בעולם משרה בי המון השראה מאז שהייתי קטנה, הדסון מוהוק, ג'יימיXX , ז'אק ברל, אליוט סמית'. קולנוע: מעל כולם: אריק רוהמר, כל במאי 'הגל החדש' הצרפתי, סופיה קופולה, וינסנט גאלו. ספרות: סלינג'ר, וולבק, תומס ברנהרד, חבר שלי גיא ינאי".

איפה את רואה את עצמך בעוד עשור?

"מביימת את הפיצ'ר הראשון שלי. יהיה לי בית קיץ בפאלם ספרינגס של האריכטקט האהוב עליי ריצ'רד ניוטרה. אקים מקום הכי הורס בתל אביב שכולו מלא שיש קררה וזה יהיה מין מרכז תרבות כזה. אנשים מכל הגילים ישבו שם וירגישו שהם בגלקסיה אחרת עם פסקול אקלקטי שאכין ויימשך כל החיים".

עדי רונן

עדי רונן

אפשר לומר שעדי רונן הגשימה את החלום הרטוב של כל יזם אופנה באשר הוא, ואולי אפילו של כל יזם בכלל – אתר האופנה adikdastyle.com שהקימה רונן לפני שנתיים הפך למוקד עלייה לרגל של רבבות פאשניסטות בכל רחבי הארץ. כשהיא אפילו עוד לא בת 30, רונן אוחזת באתר האופנה הישראלי המצליח ביותר ברשת, קרוב ל־200 אלף בפייסבוק, יותר מ־50 אלף עוקבים באינסטגרם, ולאתר שלה יש באזז מפה עד הודעה חדשה בזכות שלל הסלביות שכבר התמכרו. רונן הצליחה לפצח את השוק הישראלי שרק לאחרונה החל להשתחרר מכבלי הרתיעה משופינג אונליין, ולהפוך את הקונספט הבסיסי והמוכר של בגדים המיובאים מהמזרח הרחוק לאימפריה מקומית משגשגת.

מי מעורר בך השראה?

"ללא ספק מדובר בסופיה אמרוסו – הבחורה הסופר־קולית שהקימה מאפס את Nasty Gal, אתר שופינג בועט ששבר את כל שיאי הצמיחה של אתרי אופנה".

איפה את רואה את עצמך בעוד עשור?

"עם 3 ילדים קטנים מתרוצצים סביבי, מובילה קו ייצור בינלאומי של Adika".

אסתר רדא

 אסתר רדא

נכון לעכשיו ולבטח גם לתקופה הקרובה אסתר רדא היא הדבר הכי לוהט בסביבה. השחקנית המוכשרת התגלתה בשנה החולפת כפצצת גרוב אמיתית והכניסה משב רוח מרענן של קצב ממכר וקוליות בלתי מתאמצת. האי.פי המוצלח והסינגל המרטיט "Life Happens" קנו לה מקום בפלייליסט שלMTV  ו־VH1, הופעות בפסטיבלי מוזיקה בומבסטיים מעבר לים דוגמת גלסטונברי ו־SXSW, הופעת חימום לאלישיה קיז, דואט עם מתיסיהו וחוזה מול סוכנות הבוקינג העולמית של אמינם, דיימון אלברן והבלאק אייד פיז. מי אמר השראה ולא קיבל? ב־20 בפברואר רדא מתכננת לפזר את אבק הכוכבים שלה במועדון התיאטרון ביפו במופע ההשקה של אלבום הבכורה שבדרך.

מי מעורר בך השראה?

"אופרה ווינפרי, אישה מדהימה שלא נתנה לנסיבות החיים לעצור אותה. מנערה להורים עניים במיסיסיפי היא הפכה לאישה חזקה, משפיעה ומעוררת השראה, שברה את כל המחסומים האפשריים, וגם כאשר הגיעה לצמרת היא משתמשת בגדולתה כדי להאיר על אחרים ולהפיץ את 'תורתה' להמונים".

איפה את רואה את עצמך בעוד עשור?

"אני רואה את עצמי ממשיכה לחצות את הגבולות של עצמי, עושה את מה שאני אוהבת, אשת העולם הגדול שמאירה ומעוררת השראה באחרים".

רועי פרייליך

 רועי פרייליך

לפעמים כשנדמה שכל אבירי הרוקנ'רול המקומי כבר נכחדו, מספיק להאזין לדיסטורשן ולקול השורט של רועי פרייליך בשביל להתנחם. עם סטייל שנשמע ונראה כמו התנגשות בין שנות ה־70 לשנות האלפיים, אישיות מוזיקלית סופר מגובשת וסאונד חודר, פרייליך הוא ההוכחה לכך כי נשארה תקווה בעולם ה־SMS למתמודד האהוב עליך. פרייליך – סולן להקת נערות ריינס שנהגה להרעיד את המוניטורים ברחבי העיר – סולל לעצמו דרך חדשה, יחידנית ואמיצה. פרייליך אמנם חיפאי במקור אבל הוא לחלוטין מולך בסצנת הרוק התל אביבית. קשה לדמיין כי בתחילת דרכו המוזיקלית הוא סבל מחרדת קהל, ובשלב מסוים כמעט נטש לעד את המוזיקה.

מי מעורר בך השראה?

"קשה לי לחשוב על השראה אחת עיקרית ורציפה שמלווה אותי עד היום. יש רשימה ארוכה שמתעדכנת על בסיס יום יומי. היום זה דוויט טווילי (Dwight Twilley) שגיליתי במקרה בפסקול של סרט האימה "Your'e Next". הוא נשמע כמו שילוב של טי רקס והרולינג סטונז. מדובר במקרה מיוחד של אמן שהקדים ואיחר את זמנו בו זמנית. אם הייתי מקליט השבוע יש סיכוי שההשפעה שלו הייתה ניכרת במיוחד".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשור?

"עוד עשר שנים אני מקווה שיהיו אחריי עוד אלבום אחד לפחות של נערות ריינס, מינימום חמישה אלבומי אולפן, אלבום אוסף כפול ואחד בהופעה חיה. כמובן להמשיך להשתפר מפרויקט לפרויקט, לא לאבד רלוונטיות, ושמעיין ההשראה לא יתייבש".

בובי ג'ין סמית'

 בובי ג'ין סמית'

שיערה הגולש ותוויה היפים אפילו לא מתקרבים להעיד על כישרונה של בובי ג'ין סמית'. רקדנית להקת בת שבע היא התגלמות המתח בין שקט לסערה, בין שבריריות לעוצמה. מפגש עם אוהד נהרין בשנת הלימודים הלפני אחרונה שלה, הובילה את סמית לנטוש את לימודי המחול בג'וליארד, בית הספר הנחשב לאמנויות בניו יורק, אשר רוב האנשים היו מוכנים להרוג בשביל להתקבל אליו. מבלי לחשוב פעמיים, ערקה סמית מהתפוח הגדול והתמקמה על רצפת הסטודיו שבמרכז סוזן דלל. לאחר שעזבה את בת שבע לטובת שרון אייל ושבה חזרה במהרה, העלתה סמית את יצירתה הראשונה, מופע המחול " Arrowed", דואט מחול יפהפה על מערכת היחסים בין הטקסט לסאבטקסט.

מי מעורר בך השראה?

"אמן הרחוב Know Hope וטאונס ואן זנדט כשהוא שר את 'No Place to Fall'".

איפה את רואה את עצמך בעוד עשור?

"על רכבת בדרך הביתה".

בילי בארי

בילי בארי

כמו רבים אחרים, גם הרקדן המרשים בעל הגזרה הגבעולית והעיניים הצלולות נשבה בקסמיו של אוהד נהרין. חודשיים מתום לימודיו בג'וליארד החליט בארי ללכת בעקבות נהרין עד לתל אביב. לפני שנתיים הוא הצטרף לאנסמבל בת שבע, משם חבר ללהקה הבוגרת, ואפילו הספיק להופיע עם להקת המחול המודרני הנחשבת "גלים" של אנדריאה מילר. את מאגר האנרגיות הבלתי נדלה שלו הוא מפזר בהופעות, אך לא רק. עם חברו ללהקה, שאמל פיטס, הקים בארי את בלוג האופנה הסופר קול FAGAZINE (מלשון FASHION, בניגוד למה שחשבתם), וכך הוא זורע השראה גם על הבמה וגם בשדה הווירטואלי.

מי מעורר בך השראה?

"התמיכה של אמי, היצירתיות של אוהד נהרין, הגישה של בוב דילן למילים, הסגנון המהפכני של אידי סדג'וויק והאנרגיה והתשוקה של ברוס רובין – המורה שלי למדעי הרוח מכיתה י"א".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשור?

"עדיין רוקד".

אלי הירש

 אלי הירש

טביעות רגליו של אלי הירש מפוזרות ברחבי עולם השירה והפרוזה הישראלי. הוא היה העורך הראשי של הוצאת מודן ועורך כיום בחרגול, כתב ארבעה ספרי שירה ותרגם רבים אחרים, ערך ספרים של אלון חילו, יאיר גרבוז, דורית רביניאן, תמר גלבץ ואחרים ועבד בין היתר בעיתונים "העיר", "תרבות מעריב" ו"ידיעות אחרונות". השירים שלו תמיד מרגשים, ביקורתיים, פוליטיים, מוזיקליים ובעיקר מדבקים ביצירתיות שנוטפת מכל נקבובית בעורם.

מי מעורר בך השראה?

"כשאני חושב על אנשים שעוררו או שמעוררים בי השראה, כמו דן דאור, למשל, אני מבין שיש להם שני מאפיינים: הם עוזרים לי להתבונן בעולם במבט מלא תשוקה ואישי מאוד, מנותק מאופנות אינטלקטואליות, והם חברות או חברים שלי. זרים יכולים לעורר בי עניין או התלהבות, אבל לא השראה, שקשורה אצלי תמיד לאהבה".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשור?

"יש לי פנטזיה שאפתנית מאוד שאשמח להגשים בעשור הקרוב: למצוא זמן וכסף לכתוב ולערוך סדרה של ספרי תנ"ך מפורשים שתוקדש בעיקר לספרי שירה כמו ישעיהו, תהילים ושיר השירים, ותעזור לאוהבי שירה להכיר קצת יותר מקרוב את יופייה המיוחד של השירה העברית העתיקה".

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

 רפי כהן

רפי כהן הוא לא רק שף, רפי כהן הוא תופעה. כמעט ואין עוד אף שף בעיר הזאת שמצליח לייצר מסעדנות כל כך גבוהה ומדויקת כפי שהוא עושה. וכן, הוא קודם כל מסעדן על שמדייק בכל הפרטים ויוצק יחדיו את כל הסוגיות הקשורות לאירוח ולחוויה, לתוך ארוחה אחת. ולא, אנחנו לא מדברים רק על האוכל המושלם במסעדה שלו, אלא על כל החבילה יחד: על השירות שכמעט ולא פוגשים כמוהו בעיר (מתי בפעם האחרונה שאלו אתכם אם אתם רוצים או לא רוצים פלח לימון בכוס של המים?), על העיצוב, על האווירה, על המנות שמגיעות לשולחן שלכם אחרי שטופלו במסירות מרגע רכישת חומר הגלם ועד הטיפול בו ועל המכונה המשומנת הזאת שהוא מפעיל במו ידיו, במקצוענות, במסירות ובראייה רחבה ובטוחה של התוצאה הסופית. אפשר לומר שרפי כהן בשורה התחתונה הוא סוג של בית ספר למסעדנות – פשוט צריך להסתכל עליו מהצד ולהפנים את כל מה שהוא עושה. בעוד שבועות ספורים הוא יפתח את המסעדה החדשה שלו במלון מנדל"י ואנחנו כבר בוערים מהתרגשות.

מי מעורר בך השראה?

"השף אלן פאסר ממסעדת l'Arpege בפריז. עבדתי אצלו והוא עורר בי השראה בפשטות שלו, בהתייחסות שלו לירקות שהוא מגדל בעצמו ובמינימליזם שלו".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשור?

"בעוד עשר שנים לא תראו אותי על הפלור של אף מסעדה. אני אמשיך להתעסק באוכל אבל לא רק במובן של אוכל במסעדה כמו שאנחנו מכירים היום, אלא מכיוון אחר".