אסמה אגברייה זחאלקה בשיחה על מה שבין יפו להר הבית

"זה נורא לראות תקשורת שמשתפת פעולה עם הדבר הזה ונותנת במה לגורמים האלה, ועוד מציגה אותם כאזרחים רגילים מן המניין בלי שום ביקורתיות, כאילו כל מה שהם עושים חוקי. במקום קורנפלקס, מגישים לישראלים את המתנחלים ואת הנרטיב שלהם על הבוקר"

אסמה אגברייה זחאלקה
אסמה אגברייה זחאלקה
8 באוקטובר 2015

אהלן אסמה אגברייה זחאלקה ממפלגת דעם. איך את בימים אלה, מבואסת מאוד?

"שמע, זה קשה. לי באופן אישי קשה להפריד בין היותי אימא לילדים, ערבייה, פעילה פוליטית ואישה ששואפת לסיים את הכיבוש, והאמת שיש סוג של הרמוניה בין כל הדברים האלה. יש ואקום פוליטי אדיר בשני הצדדים ואין מנהיגות, אבל אם נסתכל על זה רגע לא באופן רגשי – ואתה הרי לא פסיכולוג ואני לא מתכוונת להיפתח מולך – אז אנשים מריחים את המלחמה הבאה. התחושה היא שהעלייה של הימין הקיצוני להר הבית היא נסיון להתסיס ולדחוף את הממשלה למלחמה בעם הפלסטיני, וככה לחסל סופית את רעיון שתי המדינות, כאילו הוא לא אבוד כבר ממילא".

[tmwdfpad]

את חושבת שעומדת לפרוץ אינתיפאדה שלישית?

"יש התקוממות, זה ברור. יש תגובת נגד לעלייה להר הבית אבל בעיקר להבנה שהכיבוש הזה יימשך ולא עומד להסתיים. שמע, אני לא נביאה ולא בשב"כ אבל ממה שאני רואה ושומעת – למושכים בחוטים בצד הפלסטיני אין ענין באינתיפאדה, בין היתר כי יש הבנה שכל עוד יש פילוג בין חמאס לפת"ח אין לאינתיפאדה סיכוי. כל צד פשוט יסגיר את הצד השני על הפעולות שהוא יעשה. אז לא נראה לי שתהיה אינתיפאדה מתוכננת ומאורגנת, אבל בהחלט יהיה המשך של פעולות אישיות של אנשים שפשוט נמאס להם לחיות תחת הכיבוש".

בתור אישה חילונית ממפלגה חילונית, העלייה של ימנים יהודים להר הבית זה דבר שמפריע לך, מעורר בך רגש כלשהו?

"קודם כל אין להמעיט בחשיבות וברגישות של אל אקצה עבור דתיים. מבחינתי, הבעיה היא המשך הכיבוש והנישול מדי יום של כמעט חמישה מיליון איש. דמיין לעצמך את תל אביב עם מחסומים, מעצרים, חיילים ברחובות ובתים שנהרסים פתאום. אליי באופן אישי הפן הדתי פחות מדבר, אבל אני יודעת גם שהגורמים הפנאטיים שמנסים להתסיס בעזרת העלייה לאל אקצה – מטרתם לדחוק בממשלה לצאת למלחמת חורמה בפלסטינים, לא כדי להרוג את הפלסטינים אלא כדי להרוג את רעיון שתי המדינות. חשוב לי להגיד גם משהו על התקשורת, אתה הרי מהתקשורת".

אוקיי.

"התקשורת פשוט מתרפסת מול הגורמים המתנחליים והמשיחיים. אני רואה תוכניות בוקר, למשל, וזה פשוט נורא לראות תקשורת שמשתפת פעולה עם הדבר הזה ונותנת במה לגורמים האלה, ועוד מציגה אותם כאזרחים רגילים מן המניין בלי שום ביקורתיות, כאילו כל מה שהם עושים חוקי, כאילו אין חוק בינלאומי שקובע שכל ההתנחלויות הן עברה על החוק. במקום קורנפלקס, מגישים לישראלים את המתנחלים ואת הנרטיב שלהם על הבוקר".

את רואה תרחיש שהמצב בירושלים יזלוג גם לתל אביב־יפו ושגם פה יתחיל מעגל אלימות?

"עד כמה שהמצב של הפלסטינים ביפו רע, ואני יודעת שלעד יסתכלו עליי אחרת מאשר עליך ואקבל פחות זכויות והזדמנויות, זה עדיין לא מתקרב למה שקורה בירושלים, עם ה־80 אחוז עוני שיש שם והחיילים ומג"ב ברחובות והכיבוש היומיומי. יש ביפו סולידריות והזדהות עם מה שקורה בירושלים, אבל אני לא רואה מצב שאנשים יתחילו לדקור אנשים".

ותגידי, מה עם דעם – אתם עדיין קיימים או שנכנסתם לפלייט מוד עד הבחירות הבאות לכנסת או לעירייה?

"אנחנו לא מפלגת בחירות. נוסדנו ב־95' אבל כולכם שמעתם עלינו רק במחאה החברתית, כשהאג'נדה שלנו הפכגה להיות רלוונטית. תמיד דיברנו על צדק חברתי ומדיני שחייבים ללכת יד ביד. אנחנו לא מפסיקים לפעול, ממשיכים לאגד ועדיין במסגרת ארגון 'מען' שלנו, רק לאחרונה איגדנו ועד באשדוד של ערבים ויהודים, סביר להניח שרבים מהם ימנים. חוץ מזה יש לנו מיזם תיירותי חדש בכפר כנא וכמה מיזמי חקלאות במגזר הערבי. אנחנו עובדים, בקיצור".