אפוס ביחסי אנוש: השנה שבה הוליווד חזרה לסרטים תנכיים

גל של סרטי תנ"ך גדולים מהחיים הכה השנה את הוליווד, וזאת רק ההתחלה

אקסודוס: אלים ומלכים
אקסודוס: אלים ומלכים
25 בדצמבר 2014

אלוהים אולי אמר "לא תעשה לך פסל וכל תמונה", אבל הוא לא ציין באופן ספציפי "לא תעשו סרטים", ובהוליווד, כידוע, מבינים דברים באופן מילולי. אחרי שחזינו בתחייתם של סרטי חרבות וסנדלים בהשראת המיתולוגיה היוונית והסביבה, השנה התווסף אליהם טפטוף הולך ומתגבר של אפוסים תנ"כיים. במרץ שטף אותנו "המבול" של דארן ארונופסקי, עם ראסל קרואו בתפקיד נוח כסופרמן צמחוני שיש לו דיבור ישיר עם אלוהים, ובימים אלה מסתובב על המסכים כריסטיאן בייל כמשה המנהל שיחות עם אלוהים בדמות ילד שמנחית על מצרים עשר מכות שלא ברא השטן. באפריל 2015 יצא בארצות הברית "דוד וגוליית" (שגייס ענק אמיתי, ומבטיח לשמור על נאמנות למקור התנ"כי), ובהוליווד עובדים במרץ על עיבוד מחודש ל"בן־חור", סיפורו של נסיך יהודי שמתרחש בארץ הקודש בימי ישו. שני העיבודים הקודמים לספרו של לו וואלאס נוצרו ב־1925 (הסרט הכי יקר בתולדות הקולנוע עד אז) וב־1959 (הסרט עם הכי הרבה אוסקרים עד אז) בשיאם של גלים תנ"כיים בקולנוע – כי באמריקה הנוצרית הברית החדשה נתפסת כהמשכה הטבעי של הברית הישנה.

הגל התנ"כי של שנות החמישים ("דוד ובת שבע", "עשרת הדברות") נקשר בשתי פרנויות – מהטלוויזיה, אותה קופסה ששידרה סרטים בשחור לבן ופיתתה את הצופים להישאר בבית, ומהקומוניזם שהפיל חיתתו על האמריקאים ועורר עידן של שמרנות והתכנסות של אמריקה בתוך עצמה. האפוסים התנ"כיים התאימו לעידן ההוא בתכניהם הדתיים (עם סקס אפיל) ובממדיהם – תפאורות ענק, אלפי ניצבים ואפקטים חדשניים בצבעים רוויים שכנעו את הצופים לצאת מהבית. צמד הפרנויות של העידן הנוכחי – מהאינטרנט ומהאיסלאם – מניבות דז'ה וו.

[tmwdfpad]

כדי להבטיח את הצלחת הסרטים, המפיצים מקדמים אותם גם באמצעות פנייה לכנסיות ולארגונים נוצריים. כך נעשה עם "המבול" (שנאסר להקרנה בשלל מדינות מוסלמיות) ועם "בנו של אלוהים" – סיפורו של ישו, מלידתו הפלאית ועד תחייתו אחרי מותו – שהצלחתו באמריקה בתחילת השנה, למרות הביקורות האיומות, שבה והוכיחה את כוחו של הקהל הנוצרי, שמחשיב את הוליווד לעיר החטאים, אבל אץ לראות סרטים שנותנים קרדיט לאלוהים. "קיבלתי הוראה ברורה מאלוהים לעשות את הסרט הזה", אמר טים צ'יי, הבמאי של "דוד וגוליית" ל"Christian News Wire". "אני רוצה שהקהל באמת יחוש את הפחד של מה זה אומר להיאבק עם רוגטקה בענק בגובה שני מטרים וחצי, ויבין את המשמעות של האמונה המדהימה של דוד עבור העולם". לך תתווכח עם אלוהים.