"הגבילו חשבונות של פוליטיקאים שמסיתים נגד עיתונאים"

ארגון העיתונאים והמכון לדמוקרטיה פנו לפייסבוק וליועמ"ש בדרישה לפעול נגד ההסתה כלפי עיתונאים שהתבטאה בשבוע האחרון בכמה אירועי תקיפה. "דורשים לעצור את ההסתה הפרועה כנגד עיתונאים בטרם יישפך דם"

יום אחד הם יגיעו גם לכאן. אולפן חדשות 12 בנווה אילן (צילום: יחסי ציבור)
יום אחד הם יגיעו גם לכאן. אולפן חדשות 12 בנווה אילן (צילום: יחסי ציבור)

בשבוע האחרון חזינו כיצד ההסתה נגד עיתונאים, שלעתים מגיעה מלמעלה, מתרגמת למעשי אלימות של ממש. בשל המקרים האחרונים פונים היום (ה') ארגון העיתונאים והמכון הישראלי לדמוקרטיה לפייסבוק וליועץ המשפטי לממשלה, "בדרישה לעצור את ההסתה הפרועה כנגד עיתונאים בטרם יישפך דם".

שני הגופים קוראים לרשת החברתית "לנטר את הגורמים המסיתים, להסיר תכנים, לחסום משתמשים ולסגור קבוצות שיש בהן הסתה קונקרטית לאלימות נגד עיתונאים", וגם "להגביל חשבונות של משפיעני רשת ודמויות פוליטיות שמסיתות באופן ישיר וממוקד נגד עיתונאים".

זה מתקרב: מי יהיה העיתונאי הישראלי שירצח בגלל הסתה?

כשברקע שיח מסית וקיצוני במיוחד כלפי עיתונאים, שלחלקם הוצמדה באחרונה אבטחה, ארגון העיתונאים והמכון לדמוקרטיה דורשים "לראות כל סרטון, פוסט וראיון של פוליטיקאים בכירים ומובילי דעה, הקושרים בין עיתונאים לבין ארגוני טרור או אויבים אחרים של מדינת ישראל, כחלק משרשרת פעולה שסופה אלימות". כמו כן הועלתה דרישה לפתוח מוקד חירום שייתן מענה מסביב לשעון לבקשות סגירה והסרה של קבוצות ברשתות.

במכתב ששלחו מנהלת תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים, ענת סרגוסטי, וראש התכנית לדמוקרטיה במכון הישראלי לדמוקרטי,  ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, למנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל ג'ורדנה קטלר נכתב, בין השאר כי "בימים האחרונים התקצר באופן משמעותי המרחק בין מילים למעשים, ובין אמירות ביקורתיות החוסות בצל חופש הביטוי". לדבריהן, "איומים מילוליים הפכו למעשים ועיתונאים מצאו עצמם מותקפים פיזית על ידי קבוצות של פורעים אלימים שככל הנראה אמצו את הנרטיב השקרי והמסית שקיים ברשתות".

עוד כתבו השתיים: "אנחנו רואות קשר ישיר בין סרטונים, ראיונות של פוליטיקאים בכירים ומובילי דעה הקושרים בין עיתונאים לארגוני טרור או אויבים אחרים של מדינת ישראל, לבין תקיפות פיזיות נגד עיתונאים. זו שרשרת אחת של סיבה ותוצאה. יש לצפות שפייסבוק תהיה מודעת להתפתחויות האלה ותנקוט את הצעדים הנדרשים כדי לסייע למנוע אותן".