עיריית ת"א ובית הכנסת הגדול מציגים: שנאת אחים לכבוד החג

אריאל זילבר (צילום: בן קלמר)
אריאל זילבר (צילום: בן קלמר)

אריאל זילבר יהיה האמן היחיד שיופיע באירוע הדלקת הנרות המרכזי של בית הכנסת הגדול לצד ראש העיר ובחסות עיריית תל אביב-יפו, למרות עמדותיו הגזעניות וההומופוביות ורוויות השנאה לשמאלנים וחילונים. בעירייה מתנערים מאחריות וטוענים שהתבטאויותיו של זילבר בעבר הן "בגדר הבעת דעה לגיטימית"

30 בנובמבר 2021

מחר יתקיים בבית הכנסת הגדול אירוע הדלקת הנרות המרכזי בחסות עיריית תל אביב-יפו והמועצה הדתית של תל אביב. ראש העיר רון חולדאי יגיע ועמו גם הרב הראשי ישראל לאו ומפקד משטרת לב תל אביב אליהו פינטו. הכל יהיה חגיגי ביותר. ובתפקיד התוכנית האמנותית: אדם שהתבטא באופן קיצוני ומסית נגד שמלאנים, ערבים, להט"בים ושאר מיעוטים, הלוא הוא הזמר החוזר בתשובה אריאל זילבר.

גם אנחנו, כמו כולם, מחבבים את שיריו הישנים של זילבר ואת תרומתו למוזיקה הישראלית. זכותו להתפרנס ולהופיע בשלל לוקיישנים פרטיים וציבוריים אינה שנויה במחלוקת. אבל להביא את האיש שאמר ש"אני מבין את יגאל עמיר", שהסביר ש"השמאלנים רוצים מדינה בלי יהודים", תמך באופן פעיל באלאור עזריה והתבטא נגד קיומם של להט"בים וחילונים – להביא את האיש הזה לטקס ממלכתי חגיגי שאמור לפנות אל כל תושבי העיר ביום חגם? יתכן שאפשר היה למצוא מוזיקאי מעט פחות מקטב ומלא שנאה.

זילבר חוגג. כרזת האירוע בבית הכנסת הגדול
זילבר חוגג. כרזת האירוע בבית הכנסת הגדול

בעיריית תל אביב-יפו התנערו מהליהוק והסבירו ש"אין מדובר באירוע עירוני אלא באירוע של עמותה פרטית בתמיכה עירונית בלבד. אריאל זילבר הוזמן על ידי מארגני האירוע להופיע, ומשכך, ראש העיריה לא התנה את השתתפותו בהתערבות בתכנים. עיריית תל אביב-יפו אינה פוסלת או מצנזרת אמנים לפי דעותיהם".

זה עורר מספר שאלות נוספות מצדנו, כמו מיהי אותה עמותה פרטית, מדוע מתנוסס הלוגו של עיריית תל אביב-יפו בראש הכרזה המזמינה לאירוע, והאם העירייה והעומד בראשה סבורים שהתבטאויות גזעניות ואמירות הומופוביות הן בגדר "דעות" לגיטימיות השיבו בעירייה?

על כך השיבו בעירייה שהאירוע הוא של עמותת בית הכנסת הגדול – אגב, 50 מיליון שקל מכספי הארנונה יוקצו השנה לשיפוצו של בית הכנסת הגדול, כך שלא מדובר בלוקיישן שאין לעירייה כל זיקה אליו – וכי העירייה מסייעת בקיום שלל אירועי חנוכה בקהילות ברחבי העיר באמצעות המחלקה לתרבות תורנית (מה שלא מסביר מדוע היא מאפשרת שימוש בלוגו שלה כאילו מדובר באירוע רשמי שלה). כך או כך, יש לתהות אם זו היהדות שבבית הכנסת הגדול רוצים להציג לתושבי העיר והאם העמותה כן מזדהה עם התבטאויותיו. לעניין התבטאויותיו של זילבר בעבר הוסיפו בעירייה כי "הן אולי לא ברוח הערכים שעיריית תל אביב-יפו פועלת לקדם, אך הן בגדר הבעת דעה לגיטימית". התחמקות עצובה מאוד.

ההקצנה של זילבר החלה לפני כעשרים שנה, כשבמהלך ריאיון ל"ידיעות אחרונות" תקף במילים קשות את ערביי ישראל ואת קהילת הלהט"ב, כמו גם את הקיבוצים ואת החילונים באופן כללי. סביב ההתנתקות מעזה חלה הקצנה נוספת בעמדותיו שגררה סבב נוסף של אמירות קיצוניות ומסיתות, הפעם גם נגד צה"ל, וזמן קצר אחר כך גם השלים את חזרתו בתשובה. במספר הזדמנויות סירב זילבר לחזור בו מהתבטאויותיו ולאורך השנים המשיך להוציא שירי עידוד לימין הקיצוני. האחרון שבהם, "מקלות בגלגלים" שיצא בפברואר האחרון, מהדהד את קונספירציית תפירת התיקים לנתניהו ומתאר קונספירציה שמאלנית ליברלית "להפוך עולם יפה לבור אפור/ בלי אומה בלי משפחה ועוד כהנה".