לראשונה: ארכיון הסרטים הישראלי זמין לצפייה באתר חדש

שני מיליון מטר של פילם מתפורר נסרקו ועלו לאתר חדש, שיציג לצד סרטים ישראליים גם תיעודים נדירים של מאורעות היסטוריים בישראל

ארכיון הסרטים הישראלי (צילום: בר מאייר)
ארכיון הסרטים הישראלי (צילום: בר מאייר)
14 בספטמבר 2020

סינמטק ירושלים השיק היום (שני) את אתר ארכיון הסרטים הישראלי, הכולל אלפי שעות מצולמות של סרטים ישראלים ותיעודים היסטוריים של אירועים בישראל. ההשקה מגיעה כחלק מפרויקט הדיגיטציה שהחל לפני חמש שנים, במטרה לשמר את אוצרות הפילם המתפוררים. הארכיון כולל יותר מ-30 אלף פריטים שהצטברו על גבי שני מיליון מטר של פילם, שהיתרגמו לנפח אחסון דיגיטלי של כ-6 פטה בייט.

אחרי שלוש שנים של סריקה ומיפוי, הסינמטק מציג את האתר החדש המנגיש לציבור את כל החומרים. האתר מחולק לשניים: החלק הראשון – "המבט האמנותי", שבו זמינים לצפייה סרטים ישראליים עלילתיים ותיעודיים. לצד כל אלה ישנה גם אסופת סרטים שמאירה את הסרטים והיוצרים בהקשר רחב יותר – לדוגמא, ליאור דיין שמדבר על סרטיו של אביו, אמיר קמינר על סרטי עמוס גוטמן ועמוס גיתאי, ועוד.

החלק השני הוא "המבט ההיסטורי", שכולל אלפי קטעי ארכיון נדירים: מופעי בידור לחיילים בבקעת הירדן (1969), בחירת נציגים לקונגרס הציוני ה-20 (1937), הבריגדה היהודית (1928), תהלוכת פורים בתל אביב (1928), הלווית הרב קוק בירושלים (1935) ועוד. האוסף כולל גם סרטים שהופקדו למשמרת בידי המדינה ומוסדות תרבות שונים, בהם מוזיאון יד ושם, ארכיון תנועת מכבי ועוד.

נועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים ארכיון ישראלי לקולנוע, מסרה: "התחלנו לעבוד על הפרויקט לפני 7 שנים, במטרה להפוך את הארכיון למוסד תרבות דיגיטלי הנגיש לכולם בכל מקום. לא יכולנו לדמיין שביום שבו האתר יעלה לאוויר, החזון הזה יתגלה רלוונטי כל כך (…) אין ספק כי הפלטפורמה החדשה תשרת תלמידים, חוקרים, יוצרי קולנוע, חובבי תרבות והיסטוריה, ואת כל מי שמבקש לאתר חומרים קולנועיים מן העבר הפרטי שלו.

"עם השקת הפלטפורמה המקוונת, ממלא הארכיון את חובתו לשמר את המורשת האודיו ויזואלית של ישראל בסטנדרטים מקצועיים בינלאומיים, ומממש את ייעודו בשימור ובקידום הקולנוע הישראלי בארץ ובעולם. עבודה רבה עוד לפנינו ואנו נרגשים לקראת גילוי של אוצרות קולנועיים בלתי ידועים, סריקת סרטים נדירים רבים, יצירת תוכן נלווה ורקימת שיתופי פעולה ויוזמות חדשות שהפלטפורמה החדשנית מאפשרת".