חולדאי קורא לממשלה: בטלו את הארנונה העסקית בזמן המלחמה

תל אביב שוב במשבר. רון חולדאי בהפגנה למען אוקראינה בכיכר הבימה, מרץ 2022 (צילום: אילן ספירא)
תל אביב שוב במשבר. רון חולדאי בהפגנה למען אוקראינה בכיכר הבימה, מרץ 2022 (צילום: אילן ספירא)

מאז השבוע הראשון של המלחמה מתחננים בעלי העסקים בתל אביב לביטול הארנונה העסקית בזמן המלחמה. הבוקר הצטרף אליהם גם ראש העיר רון חולדאי ופנה במכתב מפורט לשר הפנים ושר האוצר שבסמכותם לבטל אותה: "מתן הפטור ימנע קריסת עסקים"

9 בנובמבר 2023

תל אביב מנסה לפתח בשבועיים האחרונים שגרת מלחמה חדשה, חנויות שהיו סגורות נפתחות, עסקים שקפאו ב-7.10 התחדשו, אתרי הבנייה חזרו להרעיש. אבל הציבור לא חזר משם עדיין, וגם עסקים שהצליחו לעמוד על הרגליים ולחזור לעבודה מגלים שאין הרבה עם מי לעשות עסקים. על רקע זה נשמעות כבר מהשבוע הראשון קריאות לביטול הארנונה לעסקים בעת המלחמה, המופנות בדרך כלל אל ראש העיר רון חולדאי. הבוקר מצטרף אל הקריאות האלה גם רון חולדאי עצמו.

>> מכתב חולדאי לסמוטריץ' וארבל: הגרסה המלאה

חולדאי פנה במכתב ארוך ומנומק לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הפנים משה ארבל, וכתב כי כבר כעת עסקים רבים מתמודדים עם אתגרים כלכליים קשים, כאשר רבים מהם מצויים על סף קריסה. במכתבו מסביר חולדאי שמתן הפטור מארנונה ושיפוי הרשויות המקומיות ימנע קריסת עסקים, יקנה להם אוויר לנשימה ויאפשר לעסקים לפתוח גם כעת, כאשר מחזורם נמוך והסיכוי לרווחיות נמוך עוד יותר. לטענת חולדאי, מנגנון מתן פטור מארנונה לעסקים ושיפוי הרשויות המקומיות הוכיח את עצמו היטב בתקופה הקורונה ומנע קריסתם עסקים גם אז.

אף אחד לא בא. שישי בצהריים בשוק הפשפשים, 27.10.23 (צילום: יחסי ציבור)
אף אחד לא בא. שישי בצהריים בשוק הפשפשים, 27.10.23 (צילום: יחסי ציבור)

"אני סבור כי מתן הסיוע לעסקים באופן שיאפשר להם לפתוח את עסקיהם בעת הזו – ככל הניתן – הוא חיוני ואף מהווה צו השעה הלאומי, החברתי והכלכלי של שימור 'שגרת חירום' וחזרה לחיים, שאין כמוה כהוכחה ניצחת לאויבנו, כי על אף הכל 'עם ישראל חי' ואף שוקק חיים", כתב חולדאי לשרים. "מתן הפטור יתרום רבות לכלכלה, לחוסן הלאומי, להחזרת החיים לשגרה ושמירה על רחובות שוקקים, במידת האפשר, ועידוד המשק והציבור לנסות במיטב יכולתם לצרוך בעסקים המקומיים, להניע את גלגלי הכלכלה ולשמש – בהחלטה קשה, אמיצה אך הכרחית – כעורף, המסייע למאמץ המלחמתי ומבהיר כי רוחנו לא נפלה".

לא זמן אידיאלי לשופינג. אזרחים תופסים מחסה בחניון שרונה (צילום: ColorMaker/שאטרסטוק)
לא זמן אידיאלי לשופינג. אזרחים תופסים מחסה בחניון שרונה (צילום: ColorMaker/שאטרסטוק)

בלילה שבין רביעי לחמישי אישרה הכנסת את מתווה הפיצויים לעסקים ועצמאים שיהיה בתוקף עד סוף נובמבר (עם אפשרות להארכתו עד סוף 2023), ועל פי הדיווחים עלותו מוערכת בכ-15 מיליארד שקלים. אלא שעבור עסקים רבים שמנסים בכל כוחם להישאר פתוחים זה עשוי להיות מעט מדי. על פי ההערכות, רק כ-20 אחוז מהעסקים בגוש דן חזרו לתפקד במתכונת מלאה כפי שעבדו עד ה-6.10, בעוד מרביתם פתוחים במתכונת מצומצמת, מונח שהמשמעות הפרקטית שלו היא פחות שעות ביום עם פחות עובדים. לאחרונה הקפיאה עיריית תל אביב-יפו את תשלום הארנונה העסקית עד לסוף נובמבר, אך הסמכות לביטולה נמצאת כאמור בידי משרד הפנים, בכפוף להסכמת משרד האוצר. אולי לשם שינוי הם יעשו את הדבר הנכון.