היא לא אוהבת מילים כמו "קיימות". היא פשוט מחדשת בגדים

"מאחד יוצא אחד", אתא. צילום: אור דנון
"מאחד יוצא אחד", אתא. צילום: אור דנון

לרגל יום כדור הארץ מקיים מותג האופנה אתא אירוע במסגרתו הם מזמינים לקוחות להחזיר להם בגדים ישנים שמהם ייווצרו קולקציות חדשות. המעצבת הראשית יעל שנברגר מספרת על הקונספט ולמה אין לה בעיה שתביאו בגדים שלא נראים חדשים (העיקר שיהיו מכובסים)

"מאחד יוצא אחד" הוא מיזם חדש של חברת אתא המיתולוגית לכבוד יום כדור הארץ שיתקיים מחר (שישי, 12.5). הרעיון לא מורכב, אבל גם לא פשוט: כל מי שיש ברשותו בגדי אתא ישנים שהוא כבר לא לובש, יכול להחזיר אותם לחנות בתמורה לזיכוי. את הבגדים אתא תכבס מחדש, תשפצר ותשווק לעולם כקולקציה של קיימות, שנוצרה ללא פסולת וללא זיהום. יעל שנברגר, המעצבת הראשית של החברה, מודה שהיא לא יודעת כמה אנשים יגיעו ואין לה מושג אילו פריטים הם יביאו איתם, אבל בכל מקרה היא תשמח לקבל השראה מבגדים ישנים וליצור מהם משהו חדש. הדרישה היחידה שלהם היא: כבסו את הבגדים לפני שאתם מביאים אותם. נשמע לנו פייר.

יש לכם כאלה בבית? אתא. צילום: אור דנון
יש לכם כאלה בבית? אתא. צילום: אור דנון

"כבר זמן מה שאנחנו חושבים על מהלך שלם במסגרתו אנחנו יודעים מההתחלה ועד הסוף איך אנחנו מסייעים למניעת זיהום כדור הארץ", מסבירה שנברגר. "יש המון דרכים לעשות את זה, וכל הדרכים טובות, אבל אנחנו בחרנו בדרך שבה אנחנו שולטים בכל התהליך ומיטיבים עם כל אחד. תהליך שכולם נהנים בו.

"נתחיל במי שמחזיר את הבגד, שנהנה מזה שהוא לא צריך להחזיק אצלו בגדים שהוא לא לובש. לנטוש בגד שאתה לא לובש זה קשה, אבל פה קיימת האופציה גם להחזיר ולדעת לאן הוא הולך, וגם לקבל נקודות זיכוי בחנות. בגדים, כמו כל עניין אחר, יכולים להימאס על מישהו אחד אבל השני מתאהב בהם. אנחנו ניקח את כל הבגדים האלה, ולמרות שאנחנו מבקשים שיגיעו מכובסים – נכבס אותם שוב. מה שיפה – יישאר כמו שהוא. ומה שידרוש טיפול – נעשה ממנו משהו יותר יפה, נייצר מהם קולקציות חדשות".

"לא הייתי רוצה להשתמש במילים גדולות כמו בשורה או עולמות חדשים. בדרך שבה אנחנו בחרנו לעשות את זה יש לנו שליטה על כל השלבים: אנחנו ייצרנו, מישהו אחר לבש, המישהו הזה החזיר לנו אותו. אנחנו יודעים איך הבגד יוצר ואנחנו ידועים מה נעשה איתו הלאה, וחוזר חלילה. אין פה בליינד ספוט"

"יש עוד משהו שאני אוהבת בתהליך הזה: הבגדים של אתא לא נראים ישנים. אנחנו לא מדמים קרעים, או פרימות או דברים אחרים שקורים לבגד באופן טבעי. התהליך של לייצר קרעים הוא תהליך מלאכותי – אבל כשאתה לובש בגד והוא נקרע לך כשנסעת על אופניים, אז הוא נקרע לך. קרה משהו אמיתי לבגד. הדי.אנ.איי של הבן אדם שלבש אותם מעניק עוד שכבת חיים לבגד. לבגד של מישהו שישב כל היום במשרד, יש הוויה אחרת וגם נראה אחרת מבגד של אדם שמטפס על עצים או עובד בבניין".

רקמות חדשות על בגדים ישנים של אתא. צילום: יעל שנברגר
רקמות חדשות על בגדים ישנים של אתא. צילום: יעל שנברגר

"הנוכחות של מי שהבגד היה שלו עוברת יחד עם הבגד במסגרת הקולקציה החדשה. לא צריך להכיר את הבן אדם, אבל הדברים שקרו לבגד נשארים. אם אני שמה, לדוגמה, בגד על אדן החלון – הוא ידהה בצורה מסוימת. אם אני מזייפת את הדהייה הזאת זה דבר אחד, אבל אם זה קרה בעצמו – זה מעניק לבגד חיים. אם למישהו יש חולצה לבנה שבה אחד הכפתורים נפלו והוא תופר אותו בחוט בצבע אדום – הבגד קיבל עיצוב חדש ואופי של בן אדם אחר".

יעל שנברגר, המעצבת הראשית של אתא. צילום: אלרן רוז
יעל שנברגר, המעצבת הראשית של אתא. צילום: אלרן רוז

ככה זה ברוב המקרים בקניית יד שנייה, לא?
"נכון. על אף שביד שנייה יש דרישה שהבגד יראה חדש. אני לא דורשת את זה, להפך. אני רוצה את הבגד גם אם נפל לו כפתור, גם אם יש לו קרע במרפק. אני לא מתייחסת לדברים האלה כפגמים, אלא כסימני זמן. סימני הזמן האלה הם דברים שהם קולקציה. יש להם יופי משל עצמם. הם מעצבים את עצמם".

אתא מביאים כאן בשורה חדשה בכל הנוגע ליד שנייה?
"אני לא חושבת. יש המון דברים שקורים בתחום הזה. כל אחד מוצא את הדרך. הרבה מותגי אופנה מוצאים את הדרכים שלהם לזהם פחות. אצלנו זה פרויקט מתמשך – אני מתחילה איפה שאני מתחילה והוא יתפתח לאן שהוא יתפתח. אני לא יודעת כמה אנשים יחזירו בגדים, אני לא יודעת איזה בגדים יחזירו, אני לא יודעת באיזה מצב הבגדים יהיו".

לא פגמים, סימני זמן. בגדים ישנים של אתא שהפכו לחדשים. צילום: דודי חסון
לא פגמים, סימני זמן. בגדים ישנים של אתא שהפכו לחדשים. צילום: דודי חסון
רקמות חדשות על בגדים ישנים של אתא. צילום: יעל שנברגר
רקמות חדשות על בגדים ישנים של אתא. צילום: יעל שנברגר

לא ממציאים כלום

"השלב הראשון הוא שלב ההחזרה, שאחריו יתחיל תהליך החשיבה. יש לי עולם שלם של מחשבות. אני יודעת מה אני עושה לבגדים שלי שנקרעים – אני מתקנת אותם ביד גסה אפילו כי אני אוהבת את זה. אבל יש פה עוד עניין. נניח שזה נורא יצליח, ויחזירו המון המון בגדים, עצם המיון שלהם והחלוקה מחדש למה מתחבר למה – זה מה שייצור את הקולקציות החדשות. באירוע הבא אוכל לקחת, למשל, רק את הבגדים הכחולים שהחזירו לי ולייצר מהם קולקציה כחולה. יש המון אפשרויות".

את יוצרת עולמות חדשים.
"כל אחד שמחזיר בגד משמח אותי ויוצר עולם חדש עבורי ועבור האדם שיזכה ללבוש אותו. זה אירוע שנותן לי השראה. מלבד זאת – זה ניסיון, שאני מקווה שיצליח. לא הייתי רוצה להשתמש במילים גדולות כמו בשורה או עולמות חדשים. בדרך שבה אנחנו בחרנו לעשות את זה יש לנו שליטה על כל השלבים: אנחנו ייצרנו, מישהו אחר לבש, המישהו הזה החזיר לנו אותו. אנחנו יודעים איך הבגד יוצר ואנחנו ידועים מה נעשה איתו הלאה, וחוזר חלילה. אין פה בליינד ספוט. כשאתה עושה דברים, לפעמים יש משהו שאתה לא יודע. פה אתה יודע הכל. אתה יודע הכל כי אתה עשית".

אז הכל למען הקיימות?
"אתא נזהרת במילים גדולות כמו קיימות ופאסט פאשן. אלה מילים שנשחקו עם השנים, כולם עסוקים בקיימות וכולם עסוקים בשינוי, אני בסך הכל מקבלת חזרה את הבגדים שעשינו ועושה מהם בגדים חדשים. באנגלית קוראים לזה Upscale, בניגוד ל-Recycle. במקום לפרק משהו ולהפוך אותו למשהו חדש, אנחנו לוקחים את הדבר עצמו והופכים אותו למשהו טוב יותר ממה שהיה (או לפחות טוב כמוהו).

"לדעתי אתא היא עדיין מותג של בגדי עבודה, והבגדים נותנים את הדעת על הדבר הזה. העובדה שאנשים נוטים ללבוש את הבגדים האלה במהלך היום אומרת שהם יכולים לעבוד איתם"

בשנה שעברה עשינו פרויקט עם חברת the new denim project שקצת מתחבר לנושא. זו חברה שעושה Upscale לבגדים: היא קונה פסולת של תעשיית הג'ינס ובתהליך מיוחד הופכת אותה לחומר גלם חדש. היא טווה ממנו חוטים ואורגת ממנו בדים. התהליך הוא בעצם שימוש שני באותו חומר, ובמובנים מסוימים זה דומה לדבר הזה. אין דרך אחת לעשות קיימות. כל דרך היא טובה. אין דרך רעה לשמור על כדור הארץ. יש את הדרך שלך. כל מותג מוצא את הדרך שלו ואת השפה שלו לדבר את זה. אני יודעת לפעול ולהוציא מאתא את המיטב בדרך שלי בנושאים של קיימות.

רקמות חדשות על בגדים ישנים של אתא. צילום: יעל שנברגר
רקמות חדשות על בגדים ישנים של אתא. צילום: יעל שנברגר

מה ההבדל ברמה העיצובית בין אתא ההיסטורית של בגדי העבודה לאתא, המותג התל אביבי של היום?
"הבגדים של אתא נשענים בצורה חזקה על אתא ההיסטורית, אבל עברו מאז 100 שנים. יש דברים שלא נגענו בהם, ולקוחות בכלל לא שמים לב שהם אותו הדבר. מכנסי ההתעמלות שלנו למשל. הם נראים בדיוק אותו דבר מאז שנות ה-40. אנחנו לא ממציאים כלום. אני לא יודעת להמציא. העצה הכי טובה שקיבלתי היתה כפעם אמרתי 'עשו כבר הכל' וענו לי בתגובה 'הכל עשו. אבל את לא עשית'. זה הכוח של הפרסונליזציה. הפרסונה שלך היא זו שעושה וכל דבר הוא פרשנות.

אפשר לעבור בגד בגד של אתא ולראות איך כולם נשענים על אותם העיצובים של אתא ההיסטורית, עם שינויים קלים. איך הם הפכו לבגדים עירוניים תל אביביים? לא ניתן לדעת. מאיזשהו רגע אתה לא יודע. אתה עושה משהו, וכשאתה משחרר אותו לעולם – הוא יכול להתחבב על הבן אדם האחרון שחשבת שהוא יאהב אותו. מהשנייה ששחררת בגד לעולם, הוא לא שלך יותר. לדעתי אתא היא עדיין מותג של בגדי עבודה, והבגדים נותנים את הדעת על הדבר הזה. העובדה שאנשים נוטים ללבוש את הבגדים האלה במהלך היום אומרת שהם יכולים לעבוד איתם".

"מאחד יוצא אחד", שדרות רוטשילד 141.  יום שישי 12.5, 10:00-15:00

"העובדה שאנשים נוטים ללבוש את הבגדים האלה במהלך היום אומרת שהם יכולים לעבוד איתם". אתא. צילום: דודי חסון
"העובדה שאנשים נוטים ללבוש את הבגדים האלה במהלך היום אומרת שהם יכולים לעבוד איתם". אתא. צילום: דודי חסון