הסרט הראשון על חייו של אתגר קרת משעשע, מצחיק וגם עצוב

שני הולנדים שנדלקו על סיפוריו של אתגר קרת בתיכון החליטו לשכנע אותו לעשות את הסרט הראשון על חייו. בדרך היה ג'וינט, ארנב וחקירה במרתף של נתב"ג. כמו סיפור טיפוסי של קרת, רק שהם הצליחו להגיע למעמקי נפשו

אתגר קרת - מבוסס על סיפור אמיתי
אתגר קרת - מבוסס על סיפור אמיתי
8 בנובמבר 2017

דווקא מהולנד מגיע אלינו "אתגר קרת – מבוסס על סיפור אמיתי", סרט תיעודי משועשע, מצחיק וגם עצוב על מספר הסיפורים הקצרים מתל אביב. במהלך שעה דחוסה בכל טוב, כולל זיכרונות שואה וצבא, הסרט אורג שיחות עם קרת, שמספר סיפורים (חלקם אפילו אמיתיים) על איך ולמה התחיל לכתוב, עם שחזורים מבוימים של סצנות מחיי משפחתו (למשל הפגישה הראשונה של הוריו ותגובתו המפוקפקת של אחיו לסיפור הראשון שכתב) ועיבודים באנימציה לכמה מהסיפורים שכתב. וכן, יש גם ראיונות מחכימים עם חברים טובים בהם גור בנטביץ' וג'ונתן ספרן פויר.

סטפן קאס (במאי) ורוטגר לם (סטנדאפיסט ותסריטאי), חברים מבית הספר ומעריצים ותיקים של אתגר קרת, יצרו את הסרט השנון ועתיר האבחנות הזה תוך שיתוף פעולה מלא של קרת. לעתים נדמה שהוא מביים את הסרט איתם, והתוצאה היא סרט ברוח סיפוריו. "בעיניי אתגר מספר את הסיפורים הקצרים הכי מושלמים בעולם", אומר קאס ומספר על היכרותו עם קרת: "בגיל 17 קניתי ספר שלו (מתורגם להולנדית) כי הייתה לו עטיפה יפה. אהבתי את הסיפורים ולמחרת סיפרתי לרוטגר, שלמד איתי באותו בית ספר, את 'שמנמן' (על בחורה שהופכת בלילות לגבר שעיר ושמנמן – י"ש). מאותו רגע נעשינו מעריצים של אתגר. אחר כך למדתי קולנוע, ורציתי לעשות סרט קצר על פי 'שמנמן'. זה לא הסתייע, ואז רוטגר ראיין את אתגר. חשבנו שהחיים שלו הם סיפור טוב, ורצינו לעשות סרט על אתגר מספר סיפורים ולשלב בתוכו סיפורים קצרים".

איך הגעת לראיין אותו?

לם: "הצטרפתי לסיור של עיתונאים צעירים בישראל שאורגן על ידי גוף ישראלי שפועל בהולנד. אמרו לנו לכתוב כתבה אחת. כמעריץ של אתגר פניתי אליו, אף שלא היה עיתון מאחוריי. הוא היה נחמד והסכים להיפגש. הכנתי הרבה שאלות, אבל הוא התעלם מהן וסיפר סיפורים משלו, על הוריו ועל המו"ל הגרמני. רוב הסיפורים האלה נכנסו אחר כך לסרט. מפני שהתעלם משאלותיי חשבתי ששכח אותי מיד אחרי הריאיון, אבל אחרי חצי שנה הוא בא להולנד לקדם ספר, והתקשר אליי: 'בוא נעשן יחד ג'וינט'. הוא בא עם אשתו שירה והם הביאו לי ארנב. לא בובה, אמיתי. דרך אגב, לקח לי שמונה חודשים למכור את הריאיון שעשיתי איתו לעיתון".

"בוא נעשן יחד ג'וינט". מתוך הסרט
"בוא נעשן יחד ג'וינט". מתוך הסרט

חוץ מהפרק בסדרה "גיבורי תרבות" של גור בנטביץ' זה בעצם הסרט התיעודי הראשון על אתגר קרת.

לם: "אתגר אמר שהוא תמיד מסרב לבקשות לעשות עליו סרטים כי זה מטריד שצוות צילום עוקב אחריך. הופתענו כשאמר לנו כן. כתבנו לו מייל מאוד נלהב והוא השיב לנו 'Let's have fun'. אפשר לראות את הכיף הזה בסרט".

הסרט נפתח בסצנה קומית שבה אתם משחזרים את החוויה המוזרה שלכם כשעברתם בביטחון בנתב"ג.

קאס: "בביטחון תמיד חשבו שזה מוזר ששני צעירים הולנדים באים לעשות סרט תיעודי על אתגר קרת. בכל פעם שהגענו הם העבירו אותנו חקירה צולבת. בפעם האחרונה היינו צריכים לרדת איתם לחקירה במרתף. הם רצו לבדוק את הטלפון שלי ואיפה הייתי בימים לפני שבאתי, וכשאמרתי שהייתי אצל החברה שלי הם רצו לראות תמונות שלה בביקיני".

לם: "כשהגענו לארץ כדי לנסוע עם הסרט לפסטיבל חיפה היינו צריכים להוכיח שהסרט קיים. סטפן הראה לאיש הביטחון את הטריילר של הסרט, שיש בו קטע מסצנת שדה התעופה. הוא לא הבחין באירוניה".

כשאתגר מספר איך הוריו נפגשו, הוא מגלם את אביו ובניין העירייה הישן מגלם את שגרירות צרפת.

קאס: "עבדנו עם מפיקים ישראלים שחיפשו אתרי צילום בשבילנו. בחור אחד הסתובב בתל אביב על אופניים ושלח לנו בווטסאפ תמונות של אתרי צילום אפשריים. דחינו את כולם עד שראינו את הבניין הזה".

לם: "כשצילמנו שם ירד גשם והיה צוות אחר שצילם במקביל בפנים. יכולנו לצלם רק כשהם הפסיקו לצלם, והם יכלו לצלם רק כשאנחנו הפסקנו. ממש נלחמנו על המקום".

קאס: "היינו צריכים להתרגל לסוג התקשורת בישראל. הרבה צעקות ותנועות ידיים. זה מאוד אפקטיבי ונחמד. אנחנו רגילים יותר לדרך האירופית המנומסת, אבל אני אולי מעדיף את הדרך הישראלית".

איך התרשמתם מישראל?

קאס: "זאת ארץ מטורפת. אנחנו יותר מבינים את ההיגיון של הסיפורים של אתגר עכשיו כשאנחנו מכירים את הארץ. זה מוזר, אנחנו מרגישים שם בבית אבל היינו רק בתל אביב. מה שרואים בסרט זה ארץ פוסט טראומטית. כל כך הרבה אגרסיה. כמו הדרך שאנשים משחקים מטקות על החוף ומכים בכדור כל כך חזק, או איך שנשים זקנות נדחפות לפניך בתור לאוטובוס. אפילו ביוגה – הצטרפתי לכיתת יוגה והופתעתי מהסגנון המהיר, המיליטריסטי".

"אם לא תיתן לי סיבה טובה לחיות, אתאבד"

אתגר משתתף מאוד פעיל בסרט. הייתה לו גם יד בעיצובו?

קאס: "יש לו הרבה רעיונות והוא אומר אותם בקול רם כל הזמן. הייתי צריך להתמקד ולחזור על הרעיונות הטובים, ולא להקשיב לו כל הזמן".

לם: "חלק מהסיבה שהוא אמר לנו 'כן' הייתה תחושתו שהוא יכול להשפיע עלינו. לפעמים היינו צריכים לשאת ולתת איתו. בסצנה במרתף שבה הוא מספר על ההתאבדות של חברו בצבא, אתגר לא רצה ללבוש מדים, וסטפן אמר לו 'אולי לא תלבש מכנסיים וכומתה, רק חולצה'. זה היה כמו משא ומתן מזרח תיכוני".

זה באמת רגע מאוד חזק בסרט.

קאס: "קראנו את הסיפור באחד הראיונות איתו והרגשנו שזה סיפור הגרעין של אתגר – החבר שלו שמבקש ממנו סיבה טובה לחיות, ו'אם לא תיתן לי כזו, אתאבד'. אנחנו מרגישים שזה איתו כל חייו. בסיפוריו הוא מנסה למצוא תשובה לחבר שלו".

לם: "הוא לא מרבה לספר את הסיפור הזה כי הוא רוצה טון עליז וזה סיפור כואב. אבל היה לנו חשוב שתהיה סצנה שבה הוא יהיה פגיע ולא בשליטה. מאוד פחדנו לעשות את זה, אבל ידענו שאנחנו חייבים".

לא רצה ללבוש מדים. אתגר קרת בסרט
לא רצה ללבוש מדים. אתגר קרת בסרט

עשיתם סרט לא רק על אתגר, אלא על המהות של סיפור סיפורים בכלל.

קאס: "תמיד רצינו שזה יהיה סרט על סיפורים. על למה אנחנו רוצים לספר סיפורים זה לזה. לא יודע אם מצאנו את התשובה, אבל אנחנו יודעים למה אתגר עושה את זה. הוא אחד המספרים הכי טובים אז זה הרבה. בשבילו לספר סיפורים זה לתת משמעות לחייו".

לם: "הוא הגיע בחייו למקום יותר אינטרוספקטיבי. הוא התחיל לדבר בראיונות על מדוע הוא כותב ומה מקור הסיפור. באוסף האחרון יש סיפור על מישהו שמכוון אליו אקדח ודורש שיספר סיפור. אז הבנו שזה הזמן הנכון לעשות עליו סרט".

איך בחרתם את המרואיינים?

לם: "קראנו את כל הסיפורים שלו ובדקנו איזה חברים מופיעים בהם. הוא מכיר אנשים בכל העולם אבל אין לו הרבה חברים קרובים. לסוכן שלו אריק קנלר יש קול נהדר, כמו בארי ווייט לבן. וגור בנטביץ' הוא תמהוני יפה וחכם. ולחבר עוזי מגיע סרט משל עצמו".

כולם גברים.

לם: "זה סרט של בנים על בנים. החציפות והמשחקים והמכות. רצינו יותר נשים, אבל אין לו חברות. כל המרואיינים יהודים, גם באמריקה. ניסינו לראיין את מירנדה ג'וליי ואת סלמן רושדי. לא הצלחנו. ורצינו לראיין את שירה אבל היא לא רצתה. היא ביישנית. שומרת על הפרטיות שלה (היא מופיעה בסרט רק לצד בן זוגה – י"ש)".

איך התקבל הסרט בפסטיבל חיפה?

לם: "בהתלהבות. ממש לא ציפינו לזה, אבל היו שם הרבה זקנים וזקנות שרצו להצטלם איתנו. חששנו שאף אחד לא יבוא. שהם יחשבו 'מה פתאום שני הולנדים עושים סרט באנגלית על הסופר שלנו'. אבל שתי ההקרנות היו מלאות. על המדרגות בכניסה חיכו כמה נשים זקנות ששאלו אם יש לנו כרטיסים למכור. כשאמרנו שאנחנו עשינו את הסרט, הן התלבשו עלינו ודרשו שנכניס אותן בחינם. יכולנו להכניס רק שתיים, אבל השלישית הסתננה גם".

"אתגר קרת – מבוסס על סיפור אמיתי" יוקרן בסינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, שלישי (14.11) 21:00 ורביעי (15.11) 21:00
בסינמטק ירושלים, דרך חברון 11, שבת (11.11) 19:15 ורביעי (15.11) 19:15