רגע לפני סוף העונה, הכל הופך חשוך ב"בארי"

איפה הזריחה? "בארי", צילום מסך/ HBO
איפה הזריחה? "בארי", צילום מסך/ HBO

הפרק השביעי של סדרת הרוצח הסדרתי האהובה עלינו (סליחה, דקסטר) היה אפל במיוחד אפילו בסטנדרטים של "בארי", ואף זווית צילום מרהיבה לא תסיח את דעתנו מכך שהבלתי נמנע הולך לבוא. הריקאפ שלא יכול לפגוע בזבוב, אבל ירה לכם בול במצח

7 ביוני 2022

אומרים שהכי חשוך לפני עלות השחר. זה, כמובן, בולשיט. הכי חשוך לפני רגע טיפה פחות חשוך. רגע לפני פרק סיום העונה, הפרק השביעי מעמיד את הרוב הדמויות ב"בארי" ברגעיהם החשוכים ביותר. בארי כמעט ופוגש את המוות מהצד שהוא לא רגיל לו, סאלי שורפת כל גשר אפשרי, האנק מוצא את עצמו בתא כלא בבוליביה ואפילו קוזנו, שסוף סוף העונה זוכה לקצת שקט יחסי, מתחיל להזיע. ועל פי כל הסימנים, זה רק הולך להיות חשוך יותר עד סיום העונה.

הפרק נפתח דווקא במקום מואר יחסית, כנסייה בה נשאר לעמוד ג'ורג' מדיסון, אביו של ראיין, השחקן החובב שבארי היה צריך להרוג בפרק הראשון של הסדרה (בסוף הוא נהרג דווקא על ידי הצ'צ'נים). החבר הבא, ואולי האחרון, בצבא הנקמה של פיוקס. רק שבאותו הזמן בארי בכלל מפרכס על רצפת ביתה של שרון, שזורקת עליו מגבת ובורחת (לא כולם מצליחים להסתדר עם מוות כמו בארי). זו סצינה מזעזעת, אולי כי אנחנו רגילים לראות חורי קליע ולא קצף מהפה, ואולי כי הקרבה של המצלמה לפניו המתעוותות (ואז המכוסות) של בארי מצמידה אותנו לאימה שלו. אפילו כותרות הפתיחה מתקשות להתמודד עם הזעזוע, ומופיעות ללא המוזיקה.

למזלנו, קוזנו כאן כדי לעזור לנו להתמודד עם אחד מהקטעים הקומים הטובים ביותר של העונה, בדמות מונולוג הפתיחה של המאסטר-קלאס שלו. הנרי ווינקלר לא קיבל הרבה רגעים קומים העונה (למעט הסצינות עם פרד מלמד), אבל הוא לא צריך יותר מדקה וחצי על מסיכות כדי לגנוב, ליטרלי, את ההצגה. ואפילו קיבלנו אותו מדריך שוב סטודנטים אבודים על הבמה, עוד קריצה בפרק לעונה הראשונה והגרעין שממנו החלה "בארי". הוא אפילו מצליח בתכנית ההתנצלות המתמשכת שלו לחברתו הבימאית, אבל עכשיו כשהוא מתחיל סוף סוף להשלים עם העבר שלו, הוא צריך להתמודד גם עם זה של בארי.

סוף סוף, ההפוגה הקומית. "בארי". צילום מסך / HBO
סוף סוף, ההפוגה הקומית. "בארי". צילום מסך / HBO

ג'ים מוזס (רוברט ריי וויזדום הנפלא, שאולי זכור לכם בתור באני מהסמויה) הוצג לנו עוד בפרק הקודם כאביה של ג'ניס השוטרת, וכבר מהחשיפה הדרמטית היה ברור שזה לא יהיה עוד חייל בצבא הנקמה של פיוקס, אלא דווקא זה שיפרק את הצבא. והוא אכן עושה זאת במהרה, כשהוא מסיח את דעתו של פיוקס עם סיפורים על לוחמה פסיכולוגית בויאטנם (פיוקס עסוק מאוד באיך גורמים לבן אדם להתאבד, ומתרברב שעשה כך – בערך – לבן דודו) ומביא אותו במשלוח מיוחד למשטרה. נחיתתו של "העורב" בחדר החקירה מובילה גם את ג'ים וגם את אלברט, כל אחד בדרכו, להסיק שבארי הוא הרוצח, ומעניין לראות שפיוקס מוכר בקלות את בארי, בעוד שדווקא קוזנו – אולי מרצון לשמור על דרכו החדשה – מנסה להגן עליו. לרוע מזלו, הוא לא שחקן כזה טוב.

סאלי והאנק קיבלו בפרק הזה עלילות צד שלא מתחברות לאף חתיכה אחרת, כשהאנק מקבל בקושי סצינה וחצי, ועדיין מצליח להצחיק כשהוא פשוט מגיע לבוליביה וקורא בשמו של קריסטובל, כאילו הוא יצוץ סתם ככה בשוק כמו ילד אבוד, ובתמימותו מוצא את עצמו בכלא. סאלי דווקא בוחרת לצלול לכלא מטאפורי, כשהוא עושה את כל הטעויות האפשריות – היא מתפרצת על נטלי בטענה שגנבה לה סדרה (איך בעצם? כי שתיהן סדרות על אם ובת?), נתפסת, חוטפת שיימינג, מתנצלת כמו שרק כוכבים הוליוודים יודעים (כלומר, ניהול נזקים גרוע כשהם עדיין רואים בעצמם הקורבן) ולסיום מנכרת את האדם היחיד שנשאר לטובתה בעודה צועדת אחורה אל עבר החשיכה המוחלטת.

אה, ובנוגע לבארי, הבחור הזה שנותן את שמו לסדרה, הכח המניע של הצלילה לאפלה. הוא שרד את ההרעלה של שרון, אבל גוסס לאיטו בעודו הוזה סוג של לימבו, שמתחיל בשוט יפהפה של גלי הים מתנפצים ברוגע על רחוב פרברי, וממשיך לחלום אפלולי בו בארי יושב בים, רגוע עד שהוא רואה חבורת אנשים ממרחק שמתגלה בתור כל האנשים שבארי לקח את חייהם. אפשר לראות שם את גורן פזאר (ראש המאפייה הצ'צ'נית שהורה להרוג את ראיין מדיסון), את רוסלן, או ואצ'ה (מארק איווניר הישראלי, שאנחנו מתגעגעים אליו מאוד בסדרה) ובעיקר את כריס, חברו הותיק שבארי הרג, אחד מחטאיו הגדולים ביותר. החזיון נגמר אחרי שכריס מתעלם מבארי, ומעליו צפה דמותו של ג'ורג', האב האומלל מהכנסיה.

וכמו הגלים, אנחנו מורעלים. "בארי", צילום מסך/ HBO
וכמו הגלים, אנחנו מורעלים. "בארי", צילום מסך/ HBO

אבל ג'ורג' מדיסון לא מסוגל לעשות את זה. הוא מוצא את בארי ברחוב (בדומה לאופן בו האופנוענים מצאו אותו סתם ככה), אוסף אותו לרכבו, מסיע אותו לבית החולים ורק אז מהרהר אם להוציא לפועל את נקמתו. אבל במקום להשתמש באקדח, הוא עושה דבר גרוע יותר – הוא נואם לבארי על אהבה הורית, ועל אובדן הילד, נושא שעלה לא פעם במהלך העונה הזו, ואז מתאבד, ובכך גם מציל את בארי. במסגור של הפרק, עם הכנסייה בהתחלה, המשיכה מהלימבו וההקרבה של ג'ורג', אפשר לומר שבארי ניצל מהרעל בהתערבות עליונה. עכשיו הוא יצטרך לשאת גם את זה על הנשמה שלו, ולא שנשאר הרבה זמן. אלברט בדיוק דורך את האקדח שלו.

  • מאמרות נוהו האנק: "כן, זה מה שחשבתי שאתה עושה, אבל לא רציתי להיות גס רוח, אז…", אומר האנק לסוחר שמרכיב מול עיניו צינורית לירי חץ הרדמה, ואז קורס לרצפה. מנומס עד הרגע האחרון.
  • לפי תיאור הסדרה של נטלי באתר הרכילות ההוליוודי, מתארח שם דב פאטל. כמה פרקים קודם לכן, כשסאלי למדה לראשונה מה על פי האלגוריתם יגרום לאנשים לצפות מעבר לדקות הראשונות, דב פאטל ברשימה, ונטלי רושמת הכל.
  • להלן קו העלילה לפרק "המדוזות החדשות", כפי שניתן להרכיב מההשאלות של סאלי והכיתוב על הלוח: אחת המדוזות, אבי, יוצאת למועדון, שם היא פוגשת ברמן שמחזר אחריה לדייט. אבי קונה כובע כדי להסתיר את הנחשים בזמן הדייט, נחש אחד מציץ מהכובע (וזה לא אמור להיות מצחיק), הוא הופך לאבן, אבי עדיין חרמנית, אז היא מוצצת ואז אוכלת את איבר המין שלו.
  • סצינת הצעקות של סאלי על נטלי מזכירה את זו בה בארי צעק על סאלי. אנשים פגועים פוגעים באנשים, ואלימות תמיד מתגלגלת הלאה.