ויהי אור: פסטיבל "מנורת לילה" נפתח בשכונת נווה שאנן

מיצגי אור, הקרנות וידיאו, הופעות חיות ומסיבות במרחב הציבורי – והכל באמצע הלילה. שכונת נווה שאנן תארח בסוף השבוע את פסטיבל האמנות הלילי "מנורת לילה"

צילום: באדיבות פסטיבל מנורת לילה
צילום: באדיבות פסטיבל מנורת לילה
24 בדצמבר 2015

מייצגי אור ופעולות אמנותיות ברחבי שכונת נווה שאנן, הופעות חיות של מוזיקה שחורה במתחם בית הבאר, מסיבות מוזיקה מזרחית בתחנה המרכזית הישנה, מופעי מחווה לחנוך לוין וטקס הסרת הלוט מבית ילדותו בשכונה. את כל אלו ועוד תוכלו למצוא  בפסטיבל "מנורת לילה"  שיערך בסוף השבוע לאחר ההצלחה של שנה שעברה.

את הפסטיבל יוזמים, מנהלים ואוצרים יאשה רוזוב ועברי באומגרטן. "ניסינו לייצר אירוע שנותן תחושת גאווה לשכונה ולהציג את הדברים היפים שיש בה", מספר באומגרטן. "נוסף על כך, רצינו להשיג התייחסות עירונית, שהעירייה תיקח אחריות על אלמנטים של הזנחה שקיימים בשכונה. בגדול רצינו להביא את הקהל הרחב שלא מגיע לשכונה בגלל הסטיגמה השלילית עליה, לגרום להם לגלות את השכונה המאוד ייחודית הזאת".

הפסטיבל יתפרש על תוואי הרחובות של תוכנית "המנורה", שבה תוכננו הרחובות בצורה של מנורה בת שמונה קנים, כשבמרכזם, השמש – רחוב לוינסקי. חציה השני של המנורה מעולם לא הושלם בשל הקמת התחנה המרכזית החדשה.

על פניו נראה שתושבי השכונה אכן מרוצים מהפרויקט. "בשנה שעברה הגענו למקום שכולם הבינו שזו חגיגה של השכונה", מוסיף באומגרטן. "למרות החשש שהיה בהתחלה שזה מיועד לפלחים מסוימים. אנשים מאוד התרגשו מזה שבאים לשכונה לחוות משהו חיובי שקורה ולא לראות סיורים של שכונת עוני. היתה תחושה של אחווה ונוצר גם חיבור בין הקהילות השונות בשכונה".

הפסטיבל של שנה שעברה, העלה לקדמת הבמה את נושא הג'נטריפיקציה ובאומגרטן מספר שחלק מהעבודות נוגעות בנושא. כזה הוא למשל המיצג של טיוח קירות בית הבאר הישן.  "יש כאן ביקורת עצמית רפלקטיבית. אמנות שמתייחסת לתהליכים שהיא מניעה", מסכם באומגרטן. "העבודות מתייחסות לשינוי שהן מייצרות. אחת הביקורות על הפסטיבל היא שאנחנו מעלים את מחירי הנדל"ן בעצם זה שאנחנו עושים אותו, ואנחנו אומרים, אז לא לעשות?"

הפסטיבל ייפתח באירוע חגיגי היום, יום חמישי, 24.12, בשעה 20:30, בגינה הקהילתית בהגר"א 28.  במעמד ראש העירייה, רון חולדאי.