לא סיכום שנה

עשר הבדיחות הטלוויזיוניות שהכי הצחיקו אותנו ב-2022

על קולות הגבעטרון. "ארץ נהדרת"
על קולות הגבעטרון. "ארץ נהדרת"

הסדרה הנוספת שמתרחשת ברקע של "בארי", השוטר שיודע פרטי טריוויה משונים מאוד ב"חזרה גנרלית" וכמובן הנקמה האפית של הגבעטרון ב"ארץ נהדרת". היו הרבה דברים מצחיקים השנה (ועוד יותר דברים עצובים, אם אנחנו כבר בזה) - אבל אלו המצחיקים ביותר

9 בדצמבר 2022

חוכמת הבנייה / "בארי"

בעונתה השלישית, "בארי", הסדרה המצוינת של ביל היידר שכל פרקיה נותחו פה ב"טיים אאוט", פנתה פחות לקומדיה ויותר לדרמה, מתח וטרגדיה. אבל עדיין היה מקום לצחוקים בין כל סצנות האקשן והתפרצויות הזעם. כזה למשל הוא מיץ', מוכר הבנייה (מאפה דמוי סופגנייה מניו אורלינס, שמאוית באנגלית Beignet) שהופיע בפרק השישי של העונה וחילק עצות למספר דמויות, כמו מאסטר זן סטלן. הרגע המצחיק ביותר מגיע כמובן עם הדמות המצחיקה ביותר בסדרה, נו-הו האנק, המאפיונר הצ'צ'ני החביב מדי (אנתוני קריגן), שבא אל מיץ' בסערת רגשות לאחר שאהובו נחטף לבוליביה. מיץ', ברוגע כמעט רדום, נותן להאנק עצות חכמות, ומציע לו להיכנס שותף בעסק הבנייה שלו. "אני צריך כמה ימים לחשוב על זה", עונה האנק בדרכו להרפתקה בבוליביה. מיד אחרי שהאנק יוצא, נכנסת אישה לא מוכרת לנו, שמודיעה למיץ' בגאווה שדיברה עם הבת שלה, וכך אנחנו לומדים שיש סדרה אחרת לגמרי ברקע של "בארי" – סיפורו של מיץ', הקונדיטור החכם באדם.

גיי איז אין / "מה שקורה בצללים"

קומדיית הערפדים המוקומנטרית "מה שקורה בצללים" חזרה לעונה רביעית ומטורפת במיוחד השנה. בין אירועי העונה, חבורת הערפדים הראשית החליטה לשלוח את בייבי קולין רובינסון (גרסת הילד של ערפד אנרגיה שמת. סיפור ארוך) לבית ספר פרטי. כדי לוודא את קבלתו לבית הספר, הם מנסים מספר תכסיסים שונים – אבל הרגע המצחיק ביותר מגיע כאשר לאזלו, הערפד הבריטי החרמן בגילומו של מאט ברי, וננדור, הערפד הפרסי המנהיג, מנסים להעמיד פנים שהם ההורים הגאים של קולין. מול מנהל בית הספר, לאזלו וננדור מפרטים יותר מדי את שגרת הסקס הפיקטיבית (או אולי לא) שלהם כזוג נשוי. "And I just carry on reaming him, sexually, you must understand that" אומר לאזלו, במבטא בריטי מעודן. זה יותר מצחיק כשמאט ברי אומר את זה, אבל כל דבר יותר מצחיק כשמאט ברי אומר אותו.

ג'ודי דנץ' והקונקורד / "רק רוצחים בבניין"

יש הרבה דברים טובים ב"רק רוצחים בבניין". שובו של סטיב מרטין הגדול למסכי הטלוויזיה שלנו, תצוגת משחק טובה של סלינה גומז, תעלומות מגניבות ומלאות טוויסטים. אבל החלק הכי טוב הוא מרטין שורט המהמם בתפקיד אוליבר פאטנם, במאי הברודוויי האקצנטרי והמכור לניימדרופינג. בעונה השנייה של הסדרה, שורט מתחבר עם הדמות של גומז, כשהוא מספר על לה על הקשר בין סכנה לרומנטיקה, ומסביר שזה למה הוא וג'ודי דנץ' "ניתקנו קשר אחרי הטיסה הידועה לשמצה הזאת בקונקורד". לכאורה, עוד ניימדרופ מטורף של פאטנם, אבל הרגע המצחיק באמת מגיע כשגומז שואלת אותו: "זה מעולם לא קרה, נכון?" והוא עונה "אלוהים, את ממש מבינה אותי".

סינים ואבקת שריפה / "חזרה גנרלית"

סדרת הדוקו-קומדיה/ניסוי חברתי של ניית'ן פילדר סיפקה מספר רגעים מצחיקים, וגם רגעים מרגשים, מפתיעים ומביכים. אבל המשפט שישאר איתנו מהעונה הזאת, מגיע בפרק הראשון. כחלק מהתכנית המסובכת של פילדר, הוא רוצה לוודא שהקליינט שלו, קור, ינצח בוודאות בטורניר טריוויה בבר. אבל כדי שקור לא ירגיש שעוזרים לו, פילדר שותל ניצבים ברחבי העיר, שיגידו באופן אגבי את התשובות לשאלות הטריוויה שהולכים לשאול אותו. זה כמובן רעיון מגוחך ומסובך על יתר המידה, אבל זו רוח התכנית, וזה מגיע לשיא כאשר קור וניית'ן עוברים שוטר שמספר להם על פשע אלים ופולט "בימים כאלה אני מקלל את הסינים שהמציאו את אבק השריפה".

ליזו והשיר / "סאטרדיי נייט לייב"

השנה האחרונה לא הייתה טובה במיוחד ל"סאטרדיי נייט לייב". הרבה כוכבים עזבו, חברי קאסט חדשים לא מצליחים להתבלט, והכתיבה פשוט לא שם. אבל יש נקודת אור בתכנית: שלישיית Please Don't Destroy, שנחטפה מהאינטרנט לייצר מערכוני וידאו מטורפים על מאחורי הקלעים של SNL. המערכון המצחיק ביותר שלהם השנה היה בכיכובה של כוכבת הפופ ליזו, שהשתלבה מעולה עם שלושת הכותבים החנונים. במערכון, ליזו מתוודה שהיא סובלת ממחסום כתיבה, ומכריחה את השלישייה לכתוב לה שירים. אבל בגלל שהם חבורת גברים לבנים חסרי ביטחון, יוצאים להיטים כמו "חברה שלי נראית כמו בובספוג" "גירל, את נראית כמו אבא שלי" והאהוב עליי "בדיוק הסתפרתי, ואני מרגיש שרואים יותר מדי מהפרצוף שלי".

בייביז אנד בייבז / "דוקו עכשיו!"

סדרת המוקומנטרי של היוצרים ביל היידר ופרד ארמיסן, "דוקו עכשיו!", שחזרה השנה לעונה רביעית, היא סדרה מאוד ספציפית. רוב הפרקים מציגים פרודיה מדוייקת מאוד על סרט דוקומנטרי ישן, שאם הצופה לא ראה, הוא יכול לפספס הרבה מהבדיחות. למזלנו, פרק פתיחת העונה "Soldier of Illusion", פרי עטו של ג'ון מולייני, יבדר גם אנשים שלא ראו את מספר הסרטים עליהם הוא מבוסס. כי כאשר אלכסנדר סקושגורד, שמגלם את הבמאי ריינר ולץ, דמות המבוססת על הקולנוען הגרמני ורנר הרצוג, מסביר את הקונספט של הפרק, זה כבר מצחיק. ולץ יצא לרכס הרי אורל שבין קזחסטן לרוסיה כדי לצלם סרט דוקומנטרי על תושבי כפר שגרים שם, ובאותו זמן פיילוט לסיטקום ב-CBS בשם "Bachelor Nanny", על בחור צעיר שצריך לג'נגל בין "תינוקות ובחורות" (באנגלית זה נשמע יותר מצחיק). רגע השיא כנראה מגיע כאשר ולץ מראה לראש מחלקת הקומדיה של CBS (בגילומו של פרד ארמיסן) את צילומי היום הראשון, שהופרעו על ידי תקיפת דב קטלנית. "אף אחד לא יכול לראות את זה" אומר ארמיסן, "אתם תנסו לעשות משהו שונה עם השיער של השחקן הראשי?"

מרטין הסמוי / "משפחת סימפסון"

זה עובדה ידועה ש"משפחת סימפסון", ששידרה השנה את עונתה ה-34, היא צל של מה שהיא הייתה לפני יותר משני עשורים. אבל זה לא אומר שחברינו הצהובים לא יכולים להפתיע מדי פעם, כמו שעשו בפרק הנסיוני הזה. בפרק, עלילה רגילה על ליסה מצטרפת לארגון הצופים, מופרעת פתאום על ידי צמד האקרים שחושפים עלילות שלא שודרו בסדרה האהובה, מסיבות טובות. ביניהם הסצנה הזאת בכיכובו של חברו החנון של בארט לכיתה, מרטין פרינס, שבפרק הפיקטיבי הזה אנו מגלים שהוא למעשה שוטר סמוי שמעמיד פנים שהוא תלמיד בכיתה ד'. בסצנה אין שורה אחת מצחיקה במיוחד, מה שמצחיק זה העובדה שסצנה כה מופרכת אך רצינית באותו זמן, בין מה שנראה כמו ילד בן 10 והמשפחה שלו, נמצאת בפרק של "משפחת סימפסון". 

ארבעה או חמישה יהודים / "מרדרוויל"

בקומדיית האלתורים של נטפליקס, "מרדרוויל", הכל יכול לקרות. סוג של. האורחים המפורסמים שבאים לעזור לבלש בגילומו של וויל ארנט, לא מקבלים תסריט ולכן מגיבים באופן מאולתר למתרחש – לרוב בדרכים מצחיקות. אבל הקטע הכי מצחיק של הסדרה בה דווקא מדמות משנית בפרק הראשון. הבמאי והקומיקאי דייוויד וויין ("קיץ אמריקאי חם ומטורף") משחק קוסם שנחקר על ידי ארנט והכוכב האורח קונאן אובריאן. וויין מתלוצץ עם חוקריו, וכאשר ארנט מבקש ממנו לספר בדיחה, וויין ישר פותח ב"שני יהודים…" ואחרי מחאה של אובריאן וארנט משנה ל"ארבעה או חמישה יהודים…" מה שרק מזעזע אותם יותר. וויין (היהודי!) אישר בטיקטוק שזה היה רגע מאולתר לחלוטין.

יו, יו מאדרפאקר / "היהודים באים"

תכנית המערכונים האהובה של כאן 11, חזרה לעונה חמישית השנה, מלאה במערכונים סאטיריים ואמירות נוקבות. אבל הרגע המצחיק ביותר שלהם השנה, הגיע ממערכון נונסנסי על אירוע לא-מאוד-חשוב בהיסטוריה הישראלית: בעיית הסמים של אולסי פרי. עידו מוסרי מצטיין בתור יו"ר מכבי תל-אביב שמעון מזרחי, שעושה הכל כדי לשכנע את הכתב בגילומו של יניב ביטון לא לדווח על בעיית הסמים של פרי. במערכון הרבה רגעים קסומים, אבל הם לא מתעלים על הרגע בהתחלה בו מזרחי טוען שהוא בעצמו אולסי פרי ומוסרי מבצע באדישות האופיינית של היושב ראש את השורה: "אני אולסי פרי, אני שני מטרים ושמונה סנטימטרים. אני בן זוגה של הדוגמנית תמי בן-עמי. נולדתי בניו ג'רזי. יו יו מאדרפקאר, פור וואן פור מיי הומיז".

הגבעטרון נוקמים / "ארץ נהדרת"

וגם לתכנית הסאטירה הוותיקה בישראל מגיעה מקום ברשימה הזו. זו הייתה כמובן עוד עונת בחירות לארץ נהדרת, והפוליטקאים הישראלים סיפקו הרבה חומר. אבל אם נסתכל מעבר ל"זה זמן הבן גביר", חיקויי הדר מוכתר ושיר בחירות חדש, הרגע המצחיק והעוקצני ביותר של העונה בא, כראוי, מאחד מהסיפורים המטופשים של השנה: הלחץ הפוליטי שהופעל על חברי להקת הגבעטרון לבטל את סיבוב ההופעות שלהם בחו"ל ולהישאר בארץ כדי להצביע. שבעה חברי קאסט שיחקו את חברי הלהקה הממורמרים, שמבשרים בשיר שהם החליטו לעשות דווקא לשמאל, ולהצביע למפלגות הימין. "שרף לכם לראות את מוטק'ה מאושר?" שואלים חברי ההרכב בשיר, "עכשיו שישרף לכם הכפר!" עונה מוטק'ה (רועי בר נתן).