בדיקות לגילוי סרטן הכי מקיפות שכסף יכול לקנות

אנשים אחראים או חרדתיים שרוצים לבדוק ולמנוע סרטן הולכים להתרוצץ בין רופאים. אנשים עם כסף נותנים לרופאים להתרוצץ סביבם

יפה מבפנים
יפה מבפנים
8 בספטמבר 2015

לפי דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם בסוף 2014, מחלת הסרטן אחראית ל־25.4 אחוז ממקרי המוות בישראל ב־2012. במקום השני נמצאות מחלות לב עם 14.9 אחוז, וכל שאר סיבות המוות מדשדשות חד ספרתית מאחור. הכי מפחיד אותי סרטן, ולא עשיתי כלום לגבי זה. נראה שרוב האנשים לא טורחים לעשות הרבה בעניין.

ישנם יותר מ־200 סוגי סרטן, והגילוי המוקדם שלהם הוא פרוצדורה לא נוחה, אבל כמאמר הקלישאה – יכולה להיות מצילת חיים. אבחון עשרה סוגים, למשל, יכול לקחת כמה חודשים בשל התסבוכת הביורוקרטית שכוללת קביעת תור לרופא משפחה שיפנה לבדיקות, רופאים מומחים שיפנו לבדיקות נוספות, וכמובן כל ההמתנה בין לבין. זמן שווה כסף,
אבל המשוואה הזאת יכולה לעבוד גם הפוך, ובכסף אפשר לחסוך זמן. במקום למרוח את החששות והבדיקות במשך חודשים, המרכז המשולב לאבחון ולמניעת סרטן בבית החולים איכילוב, בראשות פרופ' נדיר ארבר, מאפשר לבצע בדיקות לאבחון מוקדם של 11 סוגי הסרטן השכיחים ביותר תוך פחות משש שעות ובקביעת תור של כמה ימים מראש.

נשמע מושלם, אבל את החיסרון המרכזי לחלק נרחב מהאוכלוסייה יש לציין כבר עכשיו: עלות הבדיקות היא 1,450 ש"ח. לא מטורף, אבל גם לא הוצאה אגבית. אני מגיע בתיאום של שלושה ימים מראש. הצגתי את עצמי כעיתונאי חרדתי שיש לו את כל הסיבות להיות כזה. כשהייתי בן שבוע, במרחק שעתיים נסיעה ממקום הולדתי, התפוצץ הכור בצ'רנוביל שפיזר קרינה על כל השכונה. מי שהיה ביכולתו ארז את עצמו ומשפחתו והתרחק, וכך את החודשים הראשונים של חיי העברתי כתינוק בחצי האי קרים שבאוקראינה במקום להיות תינוק בעיר גומל שבבלרוס. חמש שנים אחר כך וקצת אחרי שעבר את גיל 40, אבא שלי מת מסרטן.

"דוקטור, אתה בטוח שאתה יודע איפה הביצים שלי?"
"דוקטור, אתה בטוח שאתה יודע איפה הביצים שלי?"

לצד המטען הגנטי המפוקפק והכור שהתפקשש ליד הבית, הפכתי בהדרגה למבוגר מוזנח תזונתית שמעשן, לא עושה שום פעילות גופנית ולא אומר לא לסמים. אם מוסיפים למשוואה שמש ים תיכונית על עור מזרח אירופי – אמור להתקבל סרטן. פלא שאין לי צבתות במקום ידיים. בשונה מהרגיל, במרכז לאבחון סרטן אתה לא מחכה לצוות הרפואי – הצוות הרפואי מחכה לך. בתוך כחמש שעות הספקתי לעשות בדיקת דם, לאכול שלושה חצאי כריכים של ארומה, לשתות שתי כוסות אספרסו ממכונה עם קפסולות, לעבור ריאיון אישי קצר (בהמשך למילוי טופס ארוך של כ־20 עמודים שסוקר כל אספקט רפואי בחיי), בדיקה של רופא
פה ולסת, בדיקה ופטפוט אצל כירורגית פלסטית, מישוש אשכים ואזורים נוספים, צילום אולטרה סאונד, נזיפה מתזונאית קלינית ושיחת סיכום עם פרופ' ארבר, שמלבד הסבר על הבדיקות שעברתי ושאת תוצאותיהן אקבל לביתי תוך כמה שבועות ביקש להדגיש שהמלחמה שלו בסרטן היא שליחות שמטרתה להפוך את ישראל למקום שקצת יותר נעים לחיות בו. לחיות, בהקשר הזה, היא מילת המפתח.

סשן הבדיקות הזה, שלא משנה מה יהיו תוצאותיו, הוא חוויה די חיובית בסך הכל. הרופאים מחויכים והמרכז, שנמצא בתוך איכילוב, בכלל לא מרגיש כמו בית חולים. התזכורת היחידה לכך היא מסך הטלוויזיה שמופעל על תוכניות הבוקר והבריאות של ערוץ 10. מעבר לכך זה מרגיש כמו יום מיונים בחברת השמה לתפקידים זוטרים בהיי־טק. העניין הוא שכאן אתה ממש רוצה לעבור את המבחנים בהצלחה אבל לצאת עם תשובה שלילית, וזה לא תלוי בך. יצאתי מהמרכז כשעל פניו הכל בסדר, עם המלצות לעוד כמה בדיקות, הנחיה לאכילה מאוזנת, אולטימטום להפסקת עישון וניסיון לעורר בי מוטיבציה לכושר.

בעוד כמה שבועות יחזרו הבדיקות המלאות עם המלצות הרופאים לשימור המצב הקיים – אם הכל תקין. בהתחשב בעובדה שגם עשירים מתים מסרטן, המסקנה שכסף לא קונה בריאות עדיין נכונה. מה שכן, כסף יכול לקנות שקט נפשי, וגם זה שווה לא מעט.

המרכז המשולב לאבחון ומניעת סרטן, איכילוב. 1,450 ש"ח לסדרת בדיקות, 6974968־03