בועז ארד בשיחה על מדיניות היתרי ירי בארץ

מייסד התנועה הליברלית: "בארץ, אם השתמשת בנשק נגד אדם שתקף אותך ופגעת בו - אתה זה שצריך להוכיח שהגנת על עצמך, במקום שהמדינה תוכיח שלא הותקפת"

בועז ארד
בועז ארד
14 באוקטובר 2015

אהלן בועז ארד, מייסד התנועה הליברלית ומנהל מרכז איין ראנד בישראל. במוצ"ש ארגנתם הפגנה בכיכר רבין בדרישה להגמיש את מדיניות מתן היתרי הירי בארץ. כמה אנשים הבאתם?

"היינו בסביבות 40 איש, אבל מה שחשוב זה האיכות, לא הכמות. חוץ מזה, דחינו מעלינו גופים פוליטיים שרצו להצטרף להפגנה".

ימנים?

"כן. רצינו לדבר על עניין הזכויות, כי מטרת התנועה הליברלית היא להפוך את היוצרות ולהביא למצב שבמקום שהאזרחים יהיו נתינים של השלטון – הם יהיו בעלי זכויות על חייהם ורכושם, ומתוקף הזכויות האלה נובע כוחה של המדינה למשול. כל נושא הנשק בישראל לא מעוגן בחוק ברוח הזאת, להבדיל מארצות הברית למשל. לכן בארץ, אם השתמשת בנשק נגד אדם שתקף אותך ופגעת בו – אתה זה שצריך להוכיח שהגנת על עצמך, במקום שהמדינה תוכיח שלא הותקפת".

וטוב שכך.

"לא. המצב הזה לא טוב כי הנחת היסוד של החוק היא שאין לך זכות להגנה עצמית, וזו בעיה. היות ולנשק יש היבטים בעייתיים וצריך כישורים מסוימים כדי לשאת אותו, בדומה לנהיגה ברכב למשל, מן הסתם לא כל אחד ראוי לשאת נשק".

וזה לא המצב כיום בארץ? הרי יש מאות אלפים עם רישיון נשק.

"לא. קודם כל הקריטריונים לקבלת היתר בארץ הם לא שקופים ואי אפשר לבקר אותם, ואם אתה תל אביבי אתה לא תקבל היתר אפילו אם היית בסיירת. לעומת זאת, אם אתה גר במעלה עלי או משהו כזה, אז תקבל גם אם היית שק"מיסט".

אם מדיניות היתרי הנשק הייתה מתירנית יותר, יש לך ספק שהיינו רואים יותר הוצאות להורג של דוקרים על ידי אזרחים חמושים בשבועות האחרונים?

"תראה, אנחנו שומעים רק על המקרים המתוקשרים, אבל לפי הסטטיסטיקה 70 אחוז מפיגועי הטרור מסתיימים בהתערבות של אזרח נושא נשק".

"מסתיימים" זו מילה מטעה, כי יש הבדל ענקי בין אדם שיורה בדוקר תוך שהוא מנסה לרצוח אנשים, לבין אדם שמוציא להורג אדם אחרי שדקר מישהו, במקום שהמשטרה תעצור אותו ותביא אותו למשפט.

"לא כל שימוש בנשק של אזרח מסתיים בהכרח בהוצאה להורג. שמע, ברור שלא כל אזרח יכול לשאת נשק ויודע להפעיל שיקול דעת מתי להשתמש בו ואיך, בדיוק כמו שלא כל השוטרים שלנו רמבואים וחלקם גם טועים. כמו שמכשירים שוטרים לשאת נשק, ככה אפשר להכשיר גם אזרחים. אני רוצה שאת זה תקבע ועדה שקופה, ויכול מאוד להיות שהפרופיל הפסיכולוגי צריך להיות חלק מהעניין".

אתה מודע לעובדה שהשם שלכם – "ליברלים"- הוא מטעה. לאנשים שלא בקיאים בכתביה של איין ראנד זה נשמע כאילו אתם היפים שתומכים בזכויות גייז וכאלה, בזמן שאתם בעצם הארד קור רפובליקאים.

"נכון, יש בלבול, כי הדמוקרטים בארצות הברית גנבו את המושג 'ליברלים' ומשתמשים בו באופן ריק מתוכן. הליברלים המקוריים הם הרבה יותר דומים לרפובליקנים מאשר לדמוקרטים, וגם בישראל זה לא מקרי שהליברלים המקוריים חברו בסופו של דבר לליכוד".