מזל טוב יא משורר: שנה של חגיגות יומולדת 150 לביאליק בתל אביב

בן 150? לא רואים עליו. חיים נחמן ביאליק (צילום: פנחס ליטבינובסקי)
בן 150? לא רואים עליו. חיים נחמן ביאליק (צילום: פנחס ליטבינובסקי)

פתיחה מחודשת של בית ביאליק, אופרה לילית בבית הקברות טרומפלדור, ויקטוריה חנה עם שירי ביאליק לפעוטות, ברי סחרוף ושלומי שבן וריטה עם שירי ביאליק בהיכל התרבות; העירייה החליטה לקחת ברצינות את חגיגות 150 שנה להולדתו של חיים נחמן ביאליק ותספק מגוון סיבות למסיבות לאורך 2023

בגיל 150 חיים נחמן ביאליק יכול להביט לאחור בסיפוק כמי שהספיק לא מעט בחייו ובמותו, ואפילו כתב לאחרונה טור נאה לטיים אאוט, אבל המשורר הלאומי לא נח על שמריו גם כשהוא במנוחת עולמים: השנה ימלאו 150 להולדתו ומסיבת יום ההולדת תשתרע על פני שלל אירועים ברחבי העיר לאורך השנה. האירועים ייפתחו מחרתיים (רביעי, 14.12) בקונצרט חגיגי לשירי ביאליק בהיכל התרבות בתל אביב, כשתחת הכותרת הסקסית "הכוכבים רימו אותי" יופיעו מיטב אמני ישראל, ביניהם ברי סחרוף, ריטה, שלומי שבן, אלון אולארצ'יק, אסתר רדא, טדי נגוסה, תאטרון קליפה ועוד.

בקיץ הם ישובו חזרה. אירוע ספרותי בחצר בית ביאליק (צילום: נטע אלונים)
בקיץ הם ישובו חזרה. אירוע ספרותי בחצר בית ביאליק (צילום: נטע אלונים)

ביאליק הוביל את הפיכתה של העיר למרכז תרבותי וספרותי, לאחר עלייתו לארץ ישראל וקביעת ביתו בתל אביב, ועיריית תל אביב-יפו הכריזה היום על תוכניותיה להמשך חגיגות היומולדת של המשורר הלאומי. כמה היילייטס:

  • בחודשי הקיץ עתיד להיפתח מחדש בית ביאליק לאחר עבודת שיפוץ ושחזור, באירוע חגיגי במיוחד.
  • לציון אזכרתו של המשורר בחודש יולי, תועלה אופרה לילית בסימן שירי ביאליק בבית העלמין טרומפלדור; עיבוד חדשני ליצירת ביאליק בהפקה ובביצוע תיאטרון קליפה.
  • השקה של אתר בית ביאליק והשקה של ארכיון ביאליק בשיתוף פעולה ייחודי עם הספרייה הלאומית. במהלך השנים האחרונות עמלו אנשי הספרייה הלאומית וסרקו את כל כתבי ביאליק ביניהם: מכתבים, כתבי יד, אגרות, הקדשות, מסות לרבות שירי ילדים, תרגומים, תצלומים ועוד. כל החומר הארכיוני יונגש לראשונה לציבור הרחב.
  • 6 סרטונים חדשים של אמנית הקול ויקטוריה חנה, כלת פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה מטעם עיריית תל-אביב-יפו, שבהם היא מבצעת ומלחינה שירי ביאליק לפעוטות.
  • 3 תערוכות בזיקה לביאליק וחבריו, האחת בבית ראובן רובין, השנייה במוזיאון נחום גוטמן והשלישית בבית עגנון בירושלים.
  • במהלך השנה עתידים בית ביאליק בשיתוף רכבת ישראל להציג תערוכה חדשה בתחנת הרכבת השלום בתל-אביב-יפו באוצרות מיזם yart: שירי ביאליק בליווי יצירות אמנות עכשווית ואיורים קלאסיים לשיריו.
  • בחודש אפריל יצא לאור קטלוג מהודר אשר ירכז בתוכו את כלל תערוכות האמנות שהוצגו בבית ביאליק לאורך העשור האחרון באוצרות ד״ר סמדר שפי.
  • לאחר פתיחת בית ביאליק יחזרו אירועי הספרות של הבית, ובתוך כך יתקיים אירוע ספרות עשיר ומגוון בהשתתפות מיטב המשוררים, הסופרים וחוקרי הספרות בישראל.
הפך את תל אביב לעיר תרבות. חיים נחמן ביאליק (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)
הפך את תל אביב לעיר תרבות. חיים נחמן ביאליק (צילום: זולטן קלוגר, לע"מ)

"ביאליק היה מעורה לעומק בחיים הציבוריים של העיר ושל המדינה שבדרך והיה לו תמיד מה לומר על המציאות המתעצבת", אמר ראש העיר רון חולדאי עם ההכרזה על החגיגות. "בין השאר, הוא ראה בחזונו את תל אביב כעיר מרפא. כאן, היו אמורים הים וחולותיו לשמש כוח משיכה לריפוי הגוף והנפש של מבקרים ומבקרות. היום, תשעים שנה אחרי פטירתו של ביאליק, אנחנו יכולים לומר בגאווה שתל אביב-יפו היא אכן עיר מרפא. מרפא לדעות חשוכות, מרפא לרוחות רעות של הסתגרות, הדרה ושנאת שונים וכל עוד רוח בנו, היא תמשיך להיות כזו עד סוף הדורות".