ביונסה לא לבד: מיקסטייפ נשים שחורות ונבגדות

"Lemonade" של ביונסה נשען על תבנית קלאסית בקהילה השחורה - נשים שנפגעו מגבר בוגד, נצלן או סתם עלוב, וחוזרות כדי לנקום. זעם פמיניסטי שחור: המיקסטייפ

זעמה של ביונסה. צילום מסך מתוך "Limonade"
זעמה של ביונסה. צילום מסך מתוך "Limonade"
27 באפריל 2016

"האדם הכי מזולזל באמריקה זה האישה השחורה. האדם הכי לא מוגן באמריקה הוא האישה השחורה"
מלקולם אקס, מתוך נאום אשר סומפל אלבומה החדש של ביונסה.

"Hell hath no fury like a woman scorned" הוא ביטוי עם רבדים רבים. "לגיהנום אין זעם כמו אישה שפגעו בה" (בתרגום חופשי למדי), ביטוי שנולד אצל המחזאי הבריטי ויליאם קונגריב במחזה "הכלה האבלה" (1697), נאמר לרוב כדי לזלזל בכעסה המוצדקת של אישה שנפגעה. אבל בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית, היחס לכך הוא מעט שונה. יש הבדל תרבותי בין "Woman Scorned" ו-"Black woman scorned". וביונסה בהחלט יודעת באיזה צד היא.

[tmwdfpad]בניגוד לתפיסה המזלזלת של הביטוי, בקרב הקהילה השחורה נדמה שלהיות אישה פגועה זו הדרך היחידה לזכות בחופש אמיתי. חופש להתבטא, חופש לכעוס, חופש לא להיות דמות קרטון שנעה בין המדונה לזונה. לא קדושה ולא חפץ. אישה. זועמת, אבל אישה. כך שבין אם את ארית'ה פרנקלין, מרי ג'יי בלייג' או אריקה באדו, יש לך כל זכות לבטא את עצמם ולא להיתפס כ"אישה היסטרית", אלא דווקא כאישה חזקה, עצמאית ומרשימה. נשמע לך מוכר ביונסה?

לשמיעה רציפה

Kelis – Caught Out There

אין רגע יותר מזוהה עם דימוי האישה הפגועה מסינגל הפריצה המושלם של קליס. רציתם את זעם הגיהנום? ובכן, שריפת תמונות, זריקת חפצים והצעקה הבלתי נשכחת הזו הפכו את השיר הזה, בצדק, להמנון זועם.

Betty Davis – Anti Love Song

זמרת הסול־Fאנק בטי דייויס (נא לא לבלבל עם השחקנית) הכירה כמה גברים מושכים, יצירתיים ופגומים במיוחד. אלו לא היו רק חבריה הקרובים ג'ימי הנדריקס וסליי סטון, אלא מיילס דיוויס, איתו התחתנה, שינתה את התפיסה המוזיקלית שלו ואז עזבה, כנראה עקב בגידה. שיר האנטי-אהבה קורע הלב הזה מפוצץ בזעם יפייפה, המופנה לאדם שהיא יודעת שהולך לשבור את ליבה.

Erykah badu – Tyrone (live)

עוד עם משפט הפתיחה החד כל כך, "I'm gettin' tired of your shit", ברור איך באדו מתייחסת לגבר שמשחק לה עם הלב. הוא עצלן, קמצן ותמיד מסתובב עם החברים האפסים שלו, ג'ים, ג'יימס, פול וטיירון. אז וואלה, אני חושבת שכדאי שתתקשר לטיירון, ותגיד לו לבוא ולעזור לך להעיף את השיט שלך מכאן. קריאות העידוד מהקהל כבר הפכו לחלק מהשיר.

Marsha Ambrosius – Hope She Cheats On You (With A Basketball Player

לא צריך להיות אגרסיבית כדי לבטא כעס. אפשר פשוט לכתוב שיר עם השורה "אני מקווה שהיא תבגוד בך עם שחקן כדורסל/ אני מקווה שהיא תעשה קים קרדשיאן ותשדרג את עצמה". מרשה אמברוזיוס, שמודה שהיא קצת מרירה, פוגעת בכל מילה.

Keyshia Cole – I Should Have Cheated

קאישה קול דואגת להבהיר לגבר שעולב בה שבניגוד אליו, היא לא ממש בקטע של בגידות. ואולי היא היתה צריכה, כי גם ככה אתה האשמת אותה בבגידה, וגם ככה אתה בוגד בה. עולב.

Mary J. Blige – Not Gon Cry

ה־Scorned woman לא בוכה. אולי רק דמעות של עצבים. אבל לפעמים צריך טיפה שכנוע עצמי כדי לעבור את גל העצב שגואה מבין כל הכעס הזה. ואז, השכנוע העצמי נכנס לפעילות. מרי ג'יי בלייג' יודעת טוב מאוד איך להוציא את כל גוש הרגשות הזה מהגרון.

Aretha Franklin – I Can't See Myself Leaving You

רגע לפני הפרידה, בשיא התסכול שעולה מלדעת שהקשר צריך להסתיים, זה בוער. זה בוער, כי ארית'ה יודעת שהוא מסתובב בעיר עם בחורות אחרות. אבל כל כך קשה לעזוב. תנו לה רגע. בשיר הזה, מ־1968, מגיע רגע לפני הפרידה, הזעם והנקמה שבבירור יש בתוככי האישה המדהימה שדורשת R.E.S.P.E.C.T.

Cake – i will survive

את הקלאסיקה של גלוריה גיינור כל מי שעבר פרידה מכיר. שיר שמגלם את הביטוי "לעמוד על שתי הרגליים האחוריות". אחרי שנים של ביצועי קריוקי מתישים, הביצוע המקורי קצת איבד מהעוצמה שלו. להקת הרוק האלטרנטיבית מקליפורניה Cake הצליחה להכניס קצת מהגרוב והמרירות היפה של המקום חזרה לתוך השיר.

Carolina Chocolate Drops – Hit 'Em Up style

ואם כבר קאברים מעניינים, נסו לקחת שיר נקמה ארסי מאת זמרת ארנ'בי עלומה ולהפוך אותו לפצצת קאנטרי־כעס עם בנג'ו, ביטבוקס וזמרת כריזמטית. כשהשיר המקורי גם שואב את יצר הנקמה מהשיר האלים והאגדי של טופאק, בכלל הולכת להיות כאן מהומה.

Whitney Houston – My Name Is Not Susan

oh no you didn't! לקרוא במיטה בשמה של סוזן? כי אם לא שמת לב, יש הבדל גדול בין סוזן לוויטני. הנה רמז – וויטני היא לא סוזן. והיא גם לא אחת שפשוט תחליק את זה.

Beyoncé – Irreplaceable

ולסיום, נחזור לרגע למלכה בי. שלא תחשבו שהתרגילים של ג'יי זה הם הפעם הראשונה שביונסה מרגישה את הזעם התוסס של אישה פגועה. עוד טרום תקופתו, ביונסה ידעה בדיוק כמה היא שווה ובדיוק איך לזרוק את הגבר. זכור ג'יי זי – אל תחשוב אפילו לשנייה שאתה בלתי ניתן להחלפה. לשמאל, לשמאל.