ביונסה עושה מהפכה בעולם האופנה ומשנה את אידיאל היופי, לא פחות

בגיל 38 ובמשקל הכבד ביותר שהייתה בו אי פעם בחרה ביונסה לדגמן בעצמה את הקולקציה החדשה שלה, בלי לציין את הביטוי "פלאס סייז". זה הנורמלי החדש

גיים צ'יינג'ר. ביונסה מדגמנת את הקולקציה החדשה שלה (צילום מסך מתוך אתר אדידס)
גיים צ'יינג'ר. ביונסה מדגמנת את הקולקציה החדשה שלה (צילום מסך מתוך אתר אדידס)
20 בינואר 2020

מה עושה ביונסה בימים אלה? לא הרבה, רק משנה את אידיאל היופי, תודה ששאלתם. באמת עבר זמן מה מאז שהתעסקנו בכוכבת הפופ הכי גדולה של התקופה, והקולקציה החדשה שהוציאה תחת המותג Ivy Park בשיתוף אדידס היא תירוץ מצוין לחזור אליה. מדובר באחד משיתופי הפעולה המסקרנים כרגע בעולם האופנה, משום שביונסה, בגיל 38 ובמשקל הכבד ביותר שהייתה בו אי פעם (לא כולל תקופת ההריונות), מדגמנת בעצמה קולקציה למותג ספורט, מבלי לאזכר ולו לרגע את הביטוי "פלאס סייז".

ההחלטה הזאת היא לא פחות מגיים צ'יינג'ר בעולם האופנה המתפתח של השנים האחרונות, אשר מזמין את כל נשות העולם להתאחד לשופינג בלי קשר למידה, משקל או היקף, אך מתעקש לקרוא לכל גוף שחורג מה"נורמה" בשם. בשיטוט קצר באסוס, אחד מאתרי האופנה והביוטי המצליחים בעולם, תוכלו למצוא בגדים שמותאמים לגזרות גוף שונות: Plus Size, Curve, Petite, Tall ועוד. מלבד אלה יש גם בגדים "רגילים" לנשים "רגילות", שלא זקוקות לכל היחס המיוחד הזה כדי לרכוש סוודר בסייל.

קוראים לכל גוף שחורג מה"נורמה" בשם. צילום מסך מתוך אתר אסוס
קוראים לכל גוף שחורג מה"נורמה" בשם. צילום מסך מתוך אתר אסוס

זה לא חדש שיש הרבה סוגי נשים, ובהתאמה הרבה סוגים של גוף. זה גם לא ניוז שלא רק נשים שמתאמנות זכאיות ללבוש בגדי ספורט; טרנינגים, טייצים, קפוצ'ונים וכובעי בייסבול כבר מזמן הפכו למה שמכונה באנגלית אופנת Athleisure, שרבות רוצות להתהדר בה, בין אם הן עוסקות בפעילות ספורטיבית או לא. מה שכן חדש ולא פחות ממפעים הוא שביונסה מציגה את הקולקציה החדשה שלה לאדידס מבלי להתייחס למשקל שלה, ממש כאילו היא חלק מאותן נשים "נורמליות" שלא זקוקות להגדרה.

אפשר רק לדמיין את ישיבת הקריאייטיב באדידס לקראת השקת הקולקציה הנוכחית, שכבר סולד אאוט, אגב. סמנכ"ל השיווק מציע לביונסה ללהק מגוון דוגמניות במיטב מסורת הפוליטיקלי קורקט של היום: אחת גבוהה ורזה, אחת אסייתית נמוכה, אחת שחורה ועבת בשר. כולן ילבשו את בגדי המותג במידות שונות, כדי להראות עד כמה אדידס מתקדמת ומגוונת חברתית. בתגובה, ביונסה מתופפת בציפורניה על השולחן ופוסקת: לא. אני רוצה להיות הדוגמנית היחידה. מי שתצטרך מידה פחות, תקנה מידה פחות. ובואו לא נכתוב יותר פלאס סייז, זה מביך.

לא זקוקה להגדרה. ביונסה והקולקציה החדשה (צילום מסך מתוך אתר אדידס)
לא זקוקה להגדרה. ביונסה והקולקציה החדשה (צילום מסך מתוך אתר אדידס)

ההישג הזה באמת מרגש, ולא היה יכול לקרות לפני עשור, למשל, כשביונסה הקפידה לתחזק גוף רזה וחטוב ופן בייביליס בשיער. בשנים האחרונות ניכר שהיא מגלה את עצמה מחדש ויחד איתה – דור שלם של נשים שלא מצאו את עצמן מזדהות פיזית עם אף איקונת פופ אחרת. נכון שיש לנו היום את ליזו ואפילו את ריהאנה שהתעבתה מעט לאחרונה, אבל אף אחת מהן היא לא ביונסה, לא בהשפעה העצומה שיש לה על נערות ונשים ולא בכוח הכלכלי שלה בשוק.

יש מי שיגידו "מה הפלא שהיא מרשה לעצמה לעשות את זה, היא פאקינג ביונסה", אבל זה בדיוק התפקיד שלה בתרבות שלנו: להיות זו שפורשת את כנפי השינוי על ירכיה הבשרניות ונותנת למותגים קטנים יותר ללמוד ממנה איך לייצר אופנה שמפארת את הגוף הנשי. זה הנורמלי החדש.