בילי אייליש הצטלמה לווג ויצרה סערה. עד כמה היא בעצם חידשה?

בריטני, בילי, אותה מהפכה. צילום: דייוויד לה-שאפל, קרייג מקדין
בריטני, בילי, אותה מהפכה. צילום: דייוויד לה-שאפל, קרייג מקדין

תמונותיה החדשות של המוזיקאית בת ה-19 עוררו שיח ברשתות ובישרו: הנערה הפכה לאישה. אך האם מדובר במהפכה פמיניסטית או בצעד צפוי ומתבקש עבור זמרות פופ צעירות? נבירה קצרה בהיסטוריה מעלה תמונה מעניינת. אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם

בילי אייליש שברה את הרשת כאשר חשפה אתמול את צילומי השער שלה למגזין Vogue הבריטי. בשנים האחרונות הקפידה הכוכבת בת ה-19 לטשטש את גופה ואת מידותיה, ונמנעה מרבדים מיניים בהופעתה הציבורית. כעת, היא מציגה את עצמה מחדש באופן בוגר ומיני יותר, ונדמה שהגיעה לשלב בו הפכה מנערה לאישה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by British Vogue (@britishvogue)

התגובות לא איחרו להגיע: ברובן מפרגנות, אך גם מופתעות מהפנייה החדה שעשתה הזמרת הצעירה. ניסיון העבר מלמד אותנו שלא מדובר בצעד יוצא מן הכלל כשמדובר בכוכבות פופ, אלא יותר כמו מסלול ברור ודי צפוי. הנה עוד כמה מקרים של כוכבות גדולות שהפכו מנערות צנועות – לנשים בטוחות ומיניות:

בריטני ספירס

מי שהייתה ידועה בתור נסיכת הפופ של שנות ה-2000 אפיינה במובנים רבים את הקריירות של זמרות הפופ שהגיעו אחריה. רובן, לרבות בילי אייליש עצמה, ציינו את ספירס כמקור השראה ומודל לחיקוי. ספירס למעשה התחילה את הקריירה שלה בתוכנית מוזיקלית לילדים בשם "מיקי מאוס קלאב", והייתה רק בת 12 כאשר הצטרפה לקאסט שכלל גם את ג'סטין טימברלייק, כריסטינה אגילרה וראיין גוסלינג. כמה שנים לאחר מכן הגיע "…Baby One More Time" שהפך אותה לכוכבת פופ בינלאומית בגיל 16. בקליפ נראתה במסדרונות תיכון אמריקאי טיפוסי, עם תלבושת אחידה כאשר חולצתה מקופלת וחושפת את בטנה – טוויסט קטן שרמז על העתיד לבוא. כחצי שנה לאחר מכן הגיע השער ההיסטורי שצילם דייוויד לה-שאפל עבור המגזין רולינג סטון. בשער נראתה הכוכבת הצעירה בהלבשה תחתונה, ובסט צילומים שבישר: הילדה התמימה מה"מיקי מאוס קלאב" כבר איננה.

כריסטינה אגילרה


נסיכת הפופ השנייה של שנות האלפיים, כריסטינה אגילרה, עברה גם היא מסלול דומה לזה של ספירס, הקולגה מהתוכנית "מיקי מאוס קלאב". אגילרה הוציאה את סינגל הבכורה שלה "Genie in a Bottle" וטיפחה תדמית צנועה ושמרנית. בשנתיים הראשונות לקריירה שלה היא הקפידה להישאר באזורי הטין-פופ, אך גם במקרה שלה השינוי לא איחר לבוא. בשנת 2002 היא הוציאה את הסינגל "Dirrty" מתוך האלבום החדש "Stripped". השמות של הסינגל ושל האלבום היו לחלוטין מילוליים. בקליפ לסינגל, שאותו ביים דייוויד לה-שאפל, נראתה אגילרה בלבוש חושפני במעין זירת איגרוף מחתרתית ומיוזעת. שינוי התדמית שלה התבטא גם מוזיקלית, כאשר באלבום התרחקה מז'אנר הטין-פופ ונעה לכיווני הרוק והיפ-הופ והחלה להתייחס בשיריה לנושאים הקשורים למיניות ופמיניזם.

ריהאנה

הכוכבת הענקית כבר כל כך מזוהה בתור הילדה הרעה של הפופ האמריקאי, שכמעט ניתן לשכוח את תחילת הקריירה המאוד תמימה שלה. הזמרת הברבדית אמנם לא הייתה כוכבת ילדים או נוער מעולם, אבל היא פרצה לתודעה כבר כשהייתה בת 16. אלבומה הראשון "Music of the Sun" יצא בשנת 2005, וזכה להצלחה מתונה בזכות הסינגל הראשון "Pon De Replay". האלבום כלל בעיקר מוזיקת אר-נ-בי עם השפעות קאריביות ניכרות. עד לשנת 2007 לריהאנה הייתה תדמית של זמרת פופ צעירה, שמחה ושמשית שמבשרת על בוא הקיץ. השינוי החל עם הסינגל "Umbrella" שנפתח במילותיו של ג'יי זי "ריהאנה, בחורה טובה שהפכה לרעה", שלאחריו הגיע גם האלבום עם אותו המסר – "Good Girl Gone Bad". הזמרת התרחקה מעולמות הרגאיי והדאנסהול ונכנסה חזק לז'אנר ההיפ-הופ והדאנס-פופ. בקליפ לשיר "Umbrella" הוחלפו השמלות הפרחוניות בחליפת לטקס שחורה וחושפנית, והשיער הברונטי המסולסל התקצר ונצבע בשחור.

אריאנה גרנדה


גם אריאנה גרנדה התפרסמה בתור כוכבת ילדים ונוער, עם השתתפותה בסדרה "Victorious" של ערוץ ניקלודיאון בשנת 2010. שלוש שנים לאחר מכן החלה את הקריירה שלה בתור זמרת פופ עם יציאת הסינגל "The Way", שיר פופ אר-נ-בי מתקתק ותמים. הזמרת הקטנטנה הקפידה לשמור על חזות תמימה וחמודה עד לשנת 2016, בה יצא אלבומה השלישי "Dangerous Woman". באלבום, ובשיר הנושא תחת אותו השם, אריאנה נולדה מחדש כאישה בוגרת, מינית ודעתנית. שירי האהבה המתקתקים פינו את מקומם לשירים בוגרים וחושניים יותר, שמדברים על סקס, מרד ומערכות יחסים הרסניות. עבור העטיפה של האלבום, צולמה גרנדה במסיכת לטקס עם אוזני ארנב הלקוחה מעולמות הפטיש.

מיילי סיירוס


כאשר מדברים על העשור הקודם, של שנות ה-2010, נדמה שלא קיימת דוגמה טובה יותר לשינוי תדמית מאשר מיילי סיירוס. הכוכבת שהתפרסמה בתור הדמות האנה מונטנה בסדרת הילדים המצליחה של דיסני, הכעיסה שמרנים רבים לאורך הקריירה שלה שהגיעה לאחר מכן. כבר מהרגע הראשון בו החלה בקריירת פופ עצמאית, התאמצה סיירוס להבהיר שהאנה מונטנה זאת רק דמות – ועכשיו הגיעה תורה של מיילי. למרות מאמציה, לציבור האמריקאי היה קשה לנתק את האנה ממיילי, והזמרת התקשתה לצאת מהמסגרת של כוכבת ילדים ונוער. בשנת 2013, בטקס פרסי ה-VMA, נדמה שהחליטה סיירוס לקיים טקס אשכבה חד משמעי לדמותה של האנה מונטנה. בהופעה ביזארית במיוחד, נראתה סיירוס יוצאת מדובי ענק, בתלבושת מינימלית ותסרוקת קצרה ומוזרה ומיד לאחר מכן המשיכה לסשן של ריקודים תמוהים וסוג של טוורקינג. שיא ההופעה הגיע כאשר הצטרף לבמה הזמר רובין ת'יק, וסיירוס התחככה במפשעתו בצורה מאוד לא מעודנת.