בין ידידים: יוצרת "מרושעים" לא מפחדת לרדת על קולגות

ג'ולי קלאוזנר, יוצרת הקומדיה החדשה "מרושעים", שוברת את הטאבו מס' 1 של עולם הבידור: היא מרשה לעצמה לשרוף גשרים ולרדת על קולגות, גם אם יהיה לזה מחיר. ריאיון

ג'ולי קלאוזנר ובילי אייכנר ב"מרושעים"
ג'ולי קלאוזנר ובילי אייכנר ב"מרושעים"
16 בדצמבר 2015

הפרק הראשון של "מרושעים" (התרגום העברי הלא מדויק ל"Difficult People", הפקת המקור של ספקית התוכן Hulu שנוחתת החודש בסלקום טי.וי) נפתח בציוץ שמשגרת לחלל הטוויטר הדמות הראשית ג'ולי קסנר, בגילומה של יוצרת הסדרה ג'ולי קלאוזנר: "אני לא יכולה לחכות עד שבלו אייבי תהיה מבוגרת מספיק כדי שר' קלי יוכל להשתין עליה".

למאותגרי הרפרנסים התרבותיים – בלו אייבי היא בתם בת ה־4 של ביונסה וג'יי זי, והזמר ר' קלי הסתבך עם החוק לא פעם בגלל חיבתו לקטינות, כולל שמועות על קלטת סקס שבה הוא משתין על נערה בגיל חטיבת הביניים. ג'ולי הדמות אמנם מוחקת בסופו של דבר את הציוץ לאחר שהיא מקבלת תגובות נאצה וירטואליות, אבל הבדיחה מבהירה שקלאוזנר בת ה־37 כלל לא מתכוונת להתחנף לאף אחד. "אני מעריכה את זה שאת חושבת שזה אמיץ", היא אומרת בשיחת טלפון מניו יורק. "אנשים אחרים יגידו שאני חסרת אחריות ושורפת גשרים, אבל אין לי מה להפסיד".

[tmwdfpad]כשהיא אומרת שאין לה מה להפסיד, קלאוזנר מתכוונת לכך שהיא עברה דרך ארוכה בטרם הגשימה את החלום וקיבלה סדרה משלה. היא קומיקאית שכותבת יותר מעשור, ומאחוריה רזומה עשיר של כתיבה לתוכניות קומיות, כתיבה על טלוויזיה במגזינים אינטרנטיים נחשבים וגם שני ספרים. "מרושעים" היא סיפור על קומיקאית שכולם מסביבה מצליחים ורק היא נשארת במקום. ה"מרושע" השני הוא הקומיקאי בילי אייכנר, שמגלם גם הוא מעין גרסה פיקטיבית של עצמו. יחד הם מכלים את זמנם בהתמרמרות על הקריירות המקרטעות שלהם, עוקצים כוכבי מיינסטרים למיניהם או סתם עוסקים במיזנתרופיה יומיומית. אבל הקורבן החביב על קלאוזנר הוא הקומיקאית והמגישה צ'לסי הנדלר.

לא מצנזרת. ג'ולי קלאוזנר ב"מרושעים"
לא מצנזרת. ג'ולי קלאוזנר ב"מרושעים"

היא חברה שלך ובגלל זה את מרשה לעצמך לרדת עליה, או שאת באמת חושבת שהיא לא מצחיקה?
"היא לא חברה שלי. יכול להיות שיש הזדמנויות שאני מחמיצה כשאני צוחקת על אנשים אחרים, אבל אני רק מתחילה, רוב האנשים לא יודעים מי אני, ואני חושבת שמה שאנשים אוהבים בי – טוב, חלקם – זה שאני מאוד כנה. אני לא אגיד שאנשים מסוימים הם מצחיקים אם הם לא מצחיקים, רק בשביל שהם ייתנו לי הזדמנות, כי היו להם המון צ'אנסים לתת לי הזדמנות והם לא עשו את זה! אני לא רוצה להציג את עצמי לעולם בתור מישהי שמוכנה ללכת על בטוח ולהתחנף לאנשים שאני חושבת שיעזרו לי. אני מעדיפה להביא את מה שאני חושבת שאחרים לא יכולים – כנות אמיתית ודרך מיוחדת לראות את העולם. זה אומר גם להתעלם מהאינסטינקט שלי לצנזר את עצמי, וכך להוציא החוצה משהו מקורי. אולי זו לא הדרך האידיאלית, אבל שאר הדרכים לא עבדו בשבילי. יש מספיק אנשים שנחמדים לאחרים. אני חושבת שאנשים מקבלים קתרזיס מלראות מישהו שמוכן לזרוק את עצמו תחת גלגלי האוטובוס".

את חושבת שזה מפני שאת בסביבה כבר זמן מה ואת פשוט לא מפחדת יותר? את כבר לא בת 25.
"בהחלט. הלכתי על בטוח בשנות ה־20 ובתחילת שנות ה־30 שלי, וזה לא ממש עזר לי. אני חושבת שכתבתי דברים שחשבתי שאנשים אחרים רוצים במקום מה שאני רציתי לכתוב, וזה אף פעם לא הוביל אותי למקום שרציתי להיות בו. כשהתחלתי לכתוב את האמת המכוערת לגבי עצמי ולגבי העולם שסביבי, פתאום הגיבו לאותנטיות הזאת".

אם "לואי" הרגיל אותנו לראות בדור החדש של הקומיקאים אנשים שיש להם אמירות פילוסופיות עמוקות על העולם (ועזיז אנסרי המשיך את דרכו, גם אם באופן קליל יותר, ב"Master of None"), ב"מרושעים" לא תראו רגעים כאלה. כשקלאוזנר אומרת שהיא מעמידה את הכנות שלה מעל הכל, היא באמת מתכוונת לכך, והעולם שהיא מציירת הוא העולם האמיתי, לטוב ולרע.

"מרושעים" היא ללא ספק הייצוג הכי ריאליסטי שיש כיום לדרך שבה קומיקאים וכותבים באמת מדברים. למעשה, כל האנשים שמקיפים אותי הם בדיוק כמו ג'ולי ובילי.
"קודם כל, אני מצטערת לשמוע, תנחומיי! כשכתבתי את הסדרה רציתי שאנשים יראו כמה קומיקאים אינם מאושרים. אני גם חושבת שזה נחמד לראות אנשים מרירים בוחרים לא להילחם בזה אלא לאמץ את זה. הם לא מעוררים סימפטיה, אבל העובדה שהם מצחיקים גורמת לאנשים לחבב אותם. אני גם חושבת שהנרגנות שלהם מאוד קתרטית עבור אנשים, בייחוד בתקופה הזאת, באווירה של הרצינות ושל הפוליטיקלי קורקט. אני חושבת שזה נהדר שהדור שלנו רגיש יותר לסוגיות חברתיות, אבל זו לא בהכרח הדרך להגיע לקומדיה טובה".

לג'ולי הדמות אכפת מאוד ממה שאנשים כותבים עליה ברשת. גם לך?
"כן, בהחלט. אני חושבת שלכל הקומיקאים אכפת מאוד איך תופסים אותם. יש דיכוטומיה קבועה שכל אדם יצירתי צריך להיאבק איתה – בין הרצון לספר את האמת לבין הרצון להיות נאהב. אי אפשר לקבל את שניהם, אבל משום מה בכל פעם שמזכירים לנו את זה, זה שוק לאגו. אנחנו גם קוללנו ביכולת לזכור כל דבר לא אדיב שנאמר עלינו ומעט מאוד מהמחמאות. כולם יודעים לצטט מילה במילה ביקורת רעה, אבל אנחנו לא זוכרים את הטובות".

וזה גורם לך לפקפק בעצמך?
"כן, אבל בסופו של דבר אני חכמה מספיק בשביל לדעת מתי אני צודקת ואנשים אחרים טועים, פשוט לוקח קצת זמן לאגו שלי להדביק את הפער עם המוח שלי. ג'ולי ובילי, לעומת זאת, מאוד בטוחים בעצמם. הם לא חושבים שהכישלונות הם באשמתם, רק העולם מסביבם שאשם. אם העולם רק היה מכיר בכך שהם גאונים הם היו שמחים יותר".

הרגשת ככה לפני שהתחלת להצליח? שאנשים פשוט לא הבינו עדיין שאת גאונה? 
"בהחלט! אני לא חושבת שהסדרה הייתה קולעת כמו שהיא, אילולא הייתה מבוססת על אמת. היא בהחלט נובעת מהסיפור האמיתי שלי ושל הצמיחה שלי בעולם הקומדיה. ראיתי את כל מי שמסביבי מקבל הכרה ומצליח, והתחושה שלי הייתה 'היי, מתי יהיה תורי? האנשים האלה מטומטמים!'. לא לקחתי אחריות ולא בדקתי עם עצמי מה אני עושה שאולי לא עוזר לי להתקדם".

לגמרי הגיע תורה. ג'ולי קלאוזנר ב"מרושעים"
לגמרי הגיע תורה. ג'ולי קלאוזנר ב"מרושעים"

מי שללא ספק גונבת את ההצגה בסדרה היא הקומיקאית הוותיקה אנדריאה מרטין, שמגלמת את מרילין, אמה של ג'ולי – פסיכולוגית ניו יורקית עשירה ומצליחה שלא מבינה למה בתה בחרה במקצוע כל כך קשה ובעיקר – למה היא לא מצליחה. בפרק הראשון היא קוראת כתבה על לינה דנהאם ואומרת לג'ולי: "היא מאוד מצליחה, והיא יותר צעירה ממך! לפי הכתבה הזאת, זה זמן מצוין לנשים בקומדיה". גלגול העיניים שג'ולי מחזירה לה נוגע אמנם לעובדה שהתקופה המצוינת הזאת ככל הנראה פסחה עליה והיא לא זקוקה לתזכורת, אבל הוא מכיל בתוכו גם ביקורת של קלאוזנר כלפי ההתייחסות ל"קומדיה נשית". "מרושעים" היא לא קומדיה נשית במהותה, וההצגה שלה את הטבע האנושי גרמה לכמה מבקרים להשוות אותה ל"סיינפלד" – חלומו הרטוב של כל קומיקאי.

"אני חושבת שאחד הדברים הנהדרים שאפשר לעשות עבור אמנית הוא להשוות אותה לאמן, לגבר", אומרת קלאוזנר. "כי אז אומרים בעצם שהיא אמנית, לא רק אישה. ברגע שמדגישים שמישהי אישה זה קצת כמו לשים עליה תו נכה. כש'מסיבת רווקות' יצא, כמה זרים מוחלטים כתבו לי בטוויטר 'מזל טוב', והייתי כזה 'אין לי שום קשר לסרט הזה! זו תקופה טובה לנשים בקומדיה? ספרו את זה לחשבון הבנק שלי'".

מרושעים זמינה לצפייה בסלקום טי.וי החל מה־28.12