מחסלים את העיר: שכר הדירה בבית רומנו הוקפץ בין 50 ל-100 אחוז

מה שווה הבניין הזה בלי האמנים שבו. בית רומנו (צילום: אריאל עפרון)
מה שווה הבניין הזה בלי האמנים שבו. בית רומנו (צילום: אריאל עפרון)

מוזיקאים, אמנים ומעצבים ששוכרים סטודיו במתחם בית רומנו קיבלו מהבעלים החדשים של המבנה הודעה על זינוק קיצוני במחירי השכירות // השוכרים: "עד עכשיו שילמנו 60-65 ש"ח למטר, באו בהתראה של רגע והפילו עלינו עלייה ל-120 ש"ח למטר" // כך תסולק התרבות מהנכס הנדל"ני?

7 ביולי 2022

תרחיש אימה צפוי מראש: המכירה של בית רומנו, בין מרכזי התרבות החשובים בעיר, הרעידה את עולם התרבות והלילה המקומי בחשש לעתידו של התדר, מוסד התרבות המוביל בעיר ששוכן במבנה. רק לפני שבוע חגגנו כאן ב"טיים אאוט" את קיומו, בידיעה שלפחות בשנה-שנתיים הקרובות הוא צפוי להישאר במשכנו הנוכחי, אבל חדשות רעות מהמתם לא איחרו להגיע: האמנים השוכרים חללי סטודיו במתחם גילו לחרדתם השבוע כי הרוכשים החדשים, קבוצת ווי בוקס, מקפיצים את עלויות השכירות ב-50 עד 100 אחוזים. אמנים שלא יוכלו לעמוד בגזירה יקבלו 60 יום להתפנות.

בית רומנו הפך בשנים האחרונות לפלטפורמה המאגדת בתוכה אירועים ומיזמים בתחומי המוזיקה, האמנות, החברה, הקולינריה והמסיבות, אבל המבנה אינו מאכלס רק מקומות מוכרים ואהובים כמו התדר, הרפי, הנואיבה ומסעדת רומנו, אלא גם אמנים, מוזיקאים ומעצבדים שפועלים בסטודיואים במבנה כדרך קבע ויוצרים את המרקם האנושי והתרבותי הייחודי שמאפיין את המתחם.

פעילות חברתית בזמן הקורונה בבית רומנו, 2021 (צילום: יולי סאיטו)
פעילות חברתית בזמן הקורונה בבית רומנו, 2021 (צילום: יולי סאיטו)

כזכור, בית רומנו – שטח הכולל כ-9,000 מ"ר וקיים כבר כ-75 שנה – אמור לקבל בוסט קפיטליסטי מרוכז בדמות שלוש קומות שיתווספו לטובת מלון ודירות מגורים, כך לפי התב"ע שטרם אושרה. על פי דיווח ב"כלכליסט" מנסה העירייה להקשות על השינוי המתוכנן ולמנוע את הסבת המבנה למגורים תמורת אחוזי בנייה בפרויקטים אחרים, אך אם תצא התוכנית לפועל אתם יכולים לתאר לעצמכם מי יוכל להרשות לעצמו לגור שם. רמז: זה לא אתם.

בינתיים, כאמור, נראה שהתכניות תופסות תאוצה באופן שקשה להגדיר אחרת מדורסני. אחת המוזיקאיות המשכירות סטודיו במתחם, שהעדיפה כמו שאר המרואיינים להישאר בעילום שם מחשש לפעולת תגמול של בעלי הבית, אמרה לנו: "צריך להבין עד עכשיו השוכרים שילמו 60-65 ש"ח למטר, באו בהתראה של רגע והפילו עלינו עליה ל-120 ש"ח למטר. הם שמו הרבה כסף על המקום ומחפשים למנף. התחושה היא שמנסים להעיף אותנו החוצה. מהבית ומהעיר. גם הארנונה עלתה. איזה אמן יכול לתחזק גם דירה וגם סטודיו בעלויות האלו? אם העיריה לא תתאפס לא ישארו אמנים בעיר, רק הייטקיסטים שעושים מוזיקה כתחביב".

אווירה, תרבות ומרקם חיים ייחודי. הבית של רומנו (צילום: אריאל עפרון)
אווירה, תרבות ומרקם חיים ייחודי. הבית של רומנו (צילום: אריאל עפרון)

ובאמת קשה להבין מדוע העירייה אינה משקיעה מאמצים גדולים הרבה יותר בשימור האנשים שעושים את העיר. התחושה היא שמגמת הדחיקה של כל מי שאינו עשיר אל מחוץ לעיר – באה לביטוי גם כאן. "מדובר באותה חברה שהורידה את הבלוק", מזכיר אחד השוכרים האחרים, גם הוא העדיף להשאר בעילום שם. "מה ששילמנו עד עכשיו הם אכן מחירים נוחים, אבל נאמר לנו שהם לא מחוברים למה שקורה בשוק. מצד שני מדובר בסטודיואים מוזנחים מאוד. בקושי מנקים, יש בעיית ג׳וקים קשה. לא מדובר בפסיליטיז ברמה גבוהה. העלאת המחיר לא לוותה במתן שירותים נוספים או שיפוץ כלשהו של המתחמים. ניסינו להציע לרוכשים לנהל איתנו שיחה כקבוצה, שיסבירו את האג'נדה שלהם ואולי נגיע לאיזו הסכמה, אבל זה לא קרה. כרגע כולנו עדיין בשלב ההלם".

בית של תרבות עכשווית. התדר (צילום: אריאל עפרון)
בית של תרבות עכשווית. התדר (צילום: אריאל עפרון)

תמונה דומה מצייר אחד השוכרים הוותיקים במתחם: "אנחנו לא מקבלים כמעט כלום, שירותים הרוסים שמנוקים פעם בכמה ימים, מטבחון הרוס, לכלוך וג'יפה. הסתדרנו כי מדובר בעלויות טובות, אבל עכשיו רוב האנשים לא יוכלו לעמוד בזה. ביקשנו מהם במפורש פגישה, שאלנו אם ישפרו משהו בשירות תמורת העלייה במחיר. אמרו לנו שאולי יצבעו קצת. פגישה עדיין לא הייתה ותשובות לא קיבלנו".

השוכרים ההמומים חוששים כי אם מתקיימים מגעים לפשרה בין העירייה והרוכשים החדשים לגבי המשך פעילותו של התדר במתחם, נראה כי הם אינם כוללים את דיירי הסטודיואים בקומות העליונות שלו וכי למעשה מדובר בתוכנית לגירושם. תגובת חברת ווי בוקס ותגובת עיריית תל אביב-יפו טרם התקבלה ותפורסם אם וכאשר תגיע.