אוכלים בחושך: מסעדת BlackOut היא הפתעה קולינרית אמיתית

כשלוקחים מכם חוש בסיסי כמו ראייה, לפתע גם פעולה פשוטה כמו ארוחה הופכת לחוויה מיוחדת במינה. נא לא לאכול עם העיניים

נא לגעת (ולאכול). צילום: כפיר זיו
נא לגעת (ולאכול). צילום: כפיר זיו
1 בינואר 2018

תוכן שיווקי | BlackOut

"טוב מראה עיניים מהלך נפש", כך נקבע עוד בקהלת. טוב, קל להגיד כשיש מראה עיניים. אבל מה קורה כשחוש שלם, כמעט מובן מאליו, פשוט נלקח? האם אתם חושבים שאתם סומכים מספיק על שאר ארבעת החושים? אולי זו בכלל חוויה מחזקת שמבהירה שלפעמים חוסר יכול להיות יתרון? ואם אתם רגילים כל כך לחוות את הקיום דרך עדשה ויזואלית עד שבהיעדרה אתם נותרים חסרי יכולת כתינוק בן יומו? על כל השאלות האלה אפשר לענות דרך חוויה מיוחדת במינה, כי לפעמים טוב הלך נפש ממראה עיניים.

מסעדת BlackOut היא מסעדת החושך היחידה בישראל ואחת מעשר מסעדות כאלה בעולם. מה זה אומר? זה אומר שהארוחה כולה, החל מהכניסה למסעדה עד לטיפת הקינוח האחרונה, נערכת בחושך מוחלט במטרה לדמות את חוויית חייו של אדם ללא ראייה. זה אמנם נשמע כמו גימיק קולינרי, אבל אין זה טרנד לעשירים אלא באופן אירוני – חוויה פוקחת עיניים. זו יכולה להיות אגב אטרקציה לדייט רומנטי או אפילו חוויה לכל המשפחה עם מנות מיוחדות לילדים.

באו לגעת. צילום: כפיר זיו
באו לגעת. צילום: כפיר זיו

צוות המלצרים, כולם בעלי לקויות ראייה, מלווה את הסועדים פנימה ומסייע להם להשתחרר מהחשש לאכול בעלטה מוחלטת. זוהי התנסות מוזרה במיוחד. עבור אדם שרגיל להוביל בעיניו, לצעוד ללא ראייה בלב מסעדה עמוסה בשולחנות, סועדים, מלצרים ומי יודע מה עוד עשויה להיות חוויה מלחיצה במיוחד. אבל מרגע שיושבים, אוחזים בשולחן ומתחילים להכיר את הסביבה שלכם דווקא דרך המגע, הקולות והריח – האורחים מתחילים להרגיש את החשק לגלות גם דרך חוש הטעם.

מסעדת בלאקאאוט. צילום: כפיר זיו
מסעדת בלאקאאוט. צילום: כפיר זיו

אף ש־ BlackOutהיא מסעדת קונספט, אין זה מפחית מהיותה קודם כל מסעדה. המנות במקום לא נועדו רק לגבות את האירוע, אלא בהחלט מהוות אטרקציה מרכזית בו. כך, למשל, תוכלו לטעום כמנה ראשונה פטריות ממולאות בעשבי תיבול, גבינת פטה, עגבנייה, בצל סגול ומעט פרמזן כפי שלא טעמתם בעבר. יש משהו משחרר בלא לראות את המזון שנכנס לפה, כאילו דווקא בשל האילוץ אתם מוותרים על המגננות. מרכיבים שבעבר אולי הרתיעו אתכם אינם פקטור (אלא אם תבקשו מראש לוותר על פריט, אנשי המסעדה לא יכריחו אתכם לאכול מה שלא תרצו). הטעמים מתפוצצים בעזות גדולה מתמיד ופתאום אכילה, דבר שאתם עושים בכל יום מחייכם, הופכת לדבר חדש ושונה.
ולאט לאט מתרגלים. פתאום המזלג ננעץ בקלות יותר בניוקי פטריות וערמונים, ולא נגיד, בשולחן. הידיים כבר למדו היכן נמצאת כוס הקוקטייל, גם אם הפה עוד לא הצליח לפענח בדיוק מה מרכיב את טעמו. האוזן מתחדדת וקל יותר לזהות בתוך עירוב הקולות הרבים את זה שחיפשתם.

מסעדת בלאקאאוט. צילום: כפיר זיו
מסעדת בלאקאאוט. צילום: כפיר זיו

ויש אלמנט נוסף שמלווה את הארוחה ב־BlackOut, והוא אלמנט ההפתעה. זוהי לא רק ההפתעה הרגילה מהחוויה הלא רגילה, אלא גם הפתעה קולינרית. בעת בחירת המנות תוכלו לבקש מנות הפתעה ולקבל לשולחן מזון מבלי לדעת מול מה אתם ניצבים. ידיכם ישלחו לגעת באוכל (כי מי רואה ולמי אכפת?), והחך שלכם יהיה השופט היחיד בנוגע למה הוגש. כשהגיע קינוח ההפתעה שלנו, לא באמת שינה לנו אם זה קרם מסקרפונה או אולי קצפת עם שבבי מרנג, כי זה פשוט היה טעים.

לא קל לצאת מהרגלנו, בייחוד אם אלו הרגלים שאפילו לא ידענו שהם הרגלים. התרגלנו לראות, לאכול עם העיניים, למגן את עצמנו ממגע וטעימה בעזרת ראייה, אבל יש קסם מיוחד בלהיכנס לנעליו של האחר ולראות דרך חוסר מאור עיניו את העולם. לפתע פחות משנה לכם איך האוכל מצולחת או איך נראים האנשים שאיתם אתם מדברים, וכל מה שנשאר הוא אם טעים לכם או לא. מזל שטעים.

מסעדת בלקאאוט פתוחה בערבי ראשון, שלישי וחמישי. הארוחות בזמנים קבועים: 18:30 או 21:00. כשר חלבי.

 6330808־03, שלוחה 1 | theater1@nalagaat.org.il | nalagaat.org.il