מעשה ב־40 בלונים: סיוון שטרנבך ובלוני הקרמיקה שכבשו את העולם

פעם סיוון שטרנבך אהבה לאפות עוגות, היום היא מעדיפה להכניס לתנור בלוני קרמיקה. הכירו את האמנית שהצליחה להפריח את עצמה עד לגלריה סאצ'י בלונדון

סיוון שטרנבך. צילום: יולי גורודינסקי
סיוון שטרנבך. צילום: יולי גורודינסקי
14 בינואר 2016

מלון הבוטיק החדש Cucu שנפתח לאחרונה במורד כיכר דיזנגוף הספיק בזמן פעילותו הקצרצר להפוך לשם דבר. הסיבה: מרפסותיו הקסומות מקושטות בלא פחות מ־40 בלוני קרמיקה צבעוניים שלא מותירים ברירה לעוברים ושבים אלא לעצור לרגע, להרים את הראש ולחייך. על כך אחראית האמנית סיוון שטרנבך (46), ג'ינג'ית גבוהה, מלאת חיוניות ורבת פעלים שמשיבה "כן" כששואלים אם יש בקהל קונדיטורית, בלוגרית או חובבת אמנות נלהבת. במשך קרוב לחמש שנים שטרנבך מקדישה את מרבית זמנה לבלונים שהיא מעצבת ומייצרת ידנית בסטודיו שלה בצפון הישן.

למה דווקא בלונים?

"לפני כמה שנים השתתפתי בסיור אמנות ונתקלתי בבלון ברזל של האמן ערן שקין. היה בו משהו קסום והחלטתי לנסות ליצור אחד בעצמי, מהחומר המוכר לי ביותר מחוגים וסדנאות – קרמיקה. עשיתי כמה ניסיונות והצלחתי לפסל שלושה בלונים. חברתי האוצרת קרן בר גיל התלהבה כשהיא ראתה אותם, ולפני שהספקתי להבין מה קורה קיבלתי הזמנות לעוד 20 בלונים דומים. כך הכל התחיל".

הניגוד בין תכונות בלון הגומי המוכר, הקל והגמיש, לבין הכובד והאטימות של הקרמיקה יוצר את אלמנט ההפתעה שהופך את הבלונים של שטרנבך להרבה יותר מעוד פריט פופ חמוד, או חלילה גימיק.

כל בלון מיוצר ביד. צילום: יולי גורודינסקי
כל בלון מיוצר ביד. צילום: יולי גורודינסקי

"כל בלון מיוצר בעבודת יד מלאה על פי הזמנה, ואני חייבת לדעת אם הבלון מיועד להנחה או לתלייה כדי לתכנן את שלבי העבודה", מסבירה שטרנבך. תחילה היא מרדדת את החומר ליריעה דמוית בצק פריך ואחר כך עוטפת אותה סביב בלון גומי מנופח. כשהחומר מתקשה היא מוציאה את האוויר מהבלון הפנימי, מחלצת אותו החוצה בעדינות ומוסיפה בעזרת טכניקות פיסוליות את הקצה הקשור של כל הסיפור. מאוחר יותר הבלון עובר לשרפה בתנור, לצביעה, לאיטום ולזיגוג, ומשם לארגז מרופד היטב בדרך לעוד לקוח שהזמין בלון דרך האתר שלה או באתר של גלריית סאצ'י היוקרתית בלונדון, שם גם הוצגו הבלונים שלה בעבודת וידיאו ארט.

סאצ'י! לא פחות.

"בתחילת הדרך צילמתי בלון אחד והעליתי אותו לאתר המכירות שלהם. לא ציפיתי שייצא מזה משהו וכבר הספקתי לשכוח לגמרי מהעניין. לאחר כחצי שנה קיבלתי פתאום מייל עם הודעה שהבלון שלי נמכר. הייתי בשוק ורצתי לחפש את הבלון הספציפי שצולם. זה היה מירוץ פסיכי אבל משתלם, ומאז כבר מכרתי דרכם מאות בלונים נוספים".

סיוון שטרנבך. צילום: יולי גורודינסקי
סיוון שטרנבך. צילום: יולי גורודינסקי

לא התחלת להשתעמם בשלב כלשהו?

"ממש לא. מעבר לכך שמדובר בעיסוק תרפויטי לחלוטין, כל בלון מיוצר עבור מישהו ספציפי ולכן כל בלון הוא יחיד ומיוחד. בשנה האחרונה התחלתי לייצר גם בלוני אותיות ומספרים דמויי הליום שמצריכים תשומת לב פיסולית רבה ומוסיפים עוד ממד קראפטי לעבודה. נוסף לי רובד חדש ומעניין של מסר ומשמעות".

השנה האחרונה הייתה משמעותית במיוחד בקריירה של שטרנבך, לא מעט בזכות השתתפותה בתערוכה בבית מאירוב בחולון שעסקה בפרשנות פלסטית לשיריו של רוני סומק ובמסגרתה ציירה האמנית קרן שפילשר על הבלונים, אך בעיקר הודות להשתתפותה בתערוכת היובל של מוזיאון ישראל – הישג לא מבוטל ליוצרת טרייה יחסית.

"כשאורנה גרנות (האוצרת של מוזיאון ישראל) פנתה אליי, הופתעתי מאוד", מתארת שטרנבך את גודל המעמד, "אבל איכשהו, עם כל הצניעות, זה נראה לי מאוד הגיוני. אחרי הכל, המוזיאון חגג יום הולדת ומה מתאים יותר לכך מאשר מיצב של בלונים?".
שטרנבך רומזת כי השנה הקרובה עומדת להיות מלהיבה אף יותר, אך ממאנת להרחיב על הפרויקט הגדול שמחכה לה מעבר לים.

נו, תגלי!

"כרגע זה סוד כמוס. כל מה שאני יכולה לומר הוא שאם זה יקרה, אצטרך למצוא לי חלום חדש".

סיוון שטרנבך, 1,800 ש"ח לבלון, להזמנות: sivansternbach.com