בלי כיוון: איך מפלתה של טלגראס תשפיע על שוק הסמים בתל אביב?

בניגוד מוחלט להלך הרוח הציבורי, פשיטה רחבת היקף של המשטרה השביתה את קבוצת טלגראס ושלחה אלפי סטלנים לקבוצות מקבילות או בחזרה לכיוון הארעי מהווטסאפ. כיצד זה ישפיע על שוק הסמים והאם יש למשתמשים סיבה אמיתית לדאגה?

עמוס דב סילבר. צילום: Ingrid Karin Nieters
עמוס דב סילבר. צילום: Ingrid Karin Nieters
13 במרץ 2019

לצד קריאותיו העמומות של נתניהו ללגליזציה ושינוי היחס לאותה אג'נדה גם בקרב מפלגת העבודה,  מאז בוקר יום שלישי קבוצת טלגראס שוממת באורח לא שגרתי. החברים בקבוצה מורגלים לקבל עשרות הודעות בדקה, שמציעות אינספור סוגים של קנאביס ושאר הסמים. בבוקר שלישי משטרת ישראל ערכה גל מעצרים נרחב שבו נתפסו 42 חשודים שנלקחו לחקירה באזהרה. המבצע התנהל גם בישראל וגם בחו"ל. ראש הארגון, עמוס דב סילבר, נעצר באוקריאנה ומלבדו נעצרו גם סמנכ"לי הכספים, התשתיות, התפעול והאימותים ובעלי תפקידים בכירים פחות. "החשודים נעצרו בחשד למעורבות בעביות ניהול ומימון ארגון פשיעה, מסחר, הספקה ותיווך של סמים, שיבוש מהלכי משפט, קשירת קשר לפשע וביצוע עברות מס". "ארגון הפשיעה", אגב, מכונה "420" – מה שמעיד על מודעות עצמית מחוננת מצד הנעצרים.

>> איומים, הרחקות והרבה מאוד כסף: הצד האפל של טלגראס שאתם לא מכירים
>> ממצאי תחקיר טיים אאוט מראים: הבאנגים חזרו לאופנה

המשטרה הגדירה באופן חד משמעית את טלגראס כגוף שמנוהל כארגון פשיעה. לא מעט גורמים לקחו חלק במבצע – יחידת 433, יחידת הסייבר הארצית, היחידה המרכזית במחוז צפון, רשות המסים והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. "משטרת ישראל הצליחה לחשוף את האנונימיות של חברי הארגון שפעלו באפליקציית טלגרם. חברי הרשת העניקו שירות למשתמשים, הגדילו את ההכנסה הכספית ואת השכר שקיבלו בעבור פעילותם, שהועבר במזומן, בביטקוין או בסמים. ללקוחות, הדגישו במשטרה, אין מה לדאוג. לפחות לא כרגע.

ההיי והדאון שאחריו

מאז נכנסה לטלגרם לפני כשנתיים שינתה טלגראס את כללי המשחק. באמצעות מערכת משומנת, המרחק בין הצרכן לוויד הנכסף הפך קצר מתמיד. ולא רק וויד – גם סמים כמו קוק, קטמין, MDMA ועוד, שסופקו באופו מיידי. מאות אלפי משתמשים בכל רחבי הארץ, נהנו מהפלטפורמה שהפכה הכל לפשוט יותר ובטוח יותר.

בראיון ל־Time Out שהתקיים לפני כשנתיים, בחיתוליה של טלגראס, התייחס עמוס דב סילבר ליחסיו עם המשטרה. "בדמיון שלי הם פשוט מתעבים אותי, אין לי מילה אחרת", אמר אז סילבר. "אין הרבה אנשים שגורמים למשטרה להיראות חסרת אונים באופן שיטתי". הוא כבר ישב בכלא, לאחר שב־2014 ארגן את ליל הבאנגים הגדול ששם אותו על הכוונת של המשטרה. "קראתי המון, הרבה שיחות סרק סתמיות, קצת טלוויזיה ושיחות עם אנשים שלא היית מכיר בשום מקום אחר חוץ מבכלא. אתה רוב היום תקוע בתא. כן, יצא לי לעשן באנגים בכלא. זו הייתה חוויה עצמתית", סיפר סילבר על החוויה שמאחורי הסורגים, שהוא עלול לחוות שנית.

"יצא לי לעשן באנגים בכלא. חוויה עצמתית". (צילום: shutterstock)
"יצא לי לעשן באנגים בכלא. חוויה עצמתית". (צילום: shutterstock)

לאחר התקופה בכלא הוא החליט לעזוב לארצות הברית ומשם ניהל את הפלטפורמה. לשאלה "למה הוא צריך את הכאב ראש הזה?", הוא ענה אז "אני כבר עמוק בתוך זה. גם אם אכריז שאני עוזב, אמשיך לקבל הודעות. מה שמשמעותי יותר היא העובדה שאני נמצא בנקודה שאני יכול לעשות דברים שאף אחד אחר לא יכול. אין מישהו שמאגד כל כך הרבה אנשים מהקהילה וסומכים עליו כמוני. אני צריך להחליט אם אני מנצל את זה לטובת המאבק".

לא הכל היה ורוד בטלגאס, וסילבר איננו מושיעם התמים של סטלני ישראל. בתחקיר שפרסמנו כאן לפני כשנה התגלה סילבר כאדם כוחני ומאיים, כך על פי הסוחרים שעבדו תחתיו. "ביום שאתה עושה משהו שקצת לא מתאים לו, הוא מתהפך עליך ושורף אותך, הוא אכזרי מאוד", סיפר סוחר אחד. אחרת סיפרה כי אין מדובר רק בעמוס עצמו אלא גם ב"חיילים שלו". "אותם אנשים שעומדים מאחורי הכינויים שגורמים להם לא לפחד, נותנים להם את האפשרות לעבוד כמו סטלין, כמו הקג"ב. הוא המלך והם הנתינים".

אבל האם נפילתה של טלגראס עצמה תגרום לשוק רכישת הסמים המקוון באפליקציות המסרים למיניהן לקרוס? "זה אולי יפגע לטווח קצר, אבל בטווח הארוך ממש לא", אומר אורן ליבוביץ', עורך מגזין קנאביס ויו"ר עלה ירוק. "טלגראס זה שם שיצא לכלל התופעה של מסחר חופשי ולא חוקי בטלגרם, אבל יש עוד קבוצות שממשיכות להתנהל כרגיל ולכן זה לא ייעצר. בדיוק כמו שהעברת שירים לא נעצרה כשסגרו את נאפסטר".

בהקשר זה יש לציין שהקבוצות המקבילות, במרבית המקרים, חסרות את מגנוני האימות והסינון של טלגראס. לכן, במידה רבה, המשטרה רק השפיעה לרעה על המשתמשים ושלחה אותם למקורות פחות אמינים.

מבחינת אנשי טלגראס הכל תלוי כעת במאמץ לייצר התגדות ציבורית למהלכי המשטרה. אנשי טלגראס טוענים שלגליזיציה הייתה מוטיביציית העל מאחורי ההתארגנות (טענה שאפשר להטיל בספק, שכן מדובר היה בעסק רווחי מאוד), ובמכתב פתוח אל הציבור קוראים לו "לעורר סערה שתטלטל את המדינה" ו"להראות שנתניהו שקרן". בתוך כך מפלגות כמו זהות בראשות משה פייגלין יכולות לעוט על המסרים האלה כמוצאות שלל רב. פחות מחודש לפני בחירות, כששאלת הלגליזציה מתגנבת שוב לשיח הציבורי, אפשר שיעלה מספר התל אביבים שיגלו עצמם כליברטריאנים על פי מודל פייגלין וישמחו לחפור לנו על כך בעל כורחנו.

גם אם השוק עצמו מתאושש מהר, מעניין לדעת מה יעלה בגורל של טלגראס עצמה, לאחר שנעצרו אנשי המפתח שלה. "אני לא חושב שזה הסוף", אומר לייבוביץ'. "אני מניח שסילבר עצמו ייכנס לכלא בסופו של דבר, אבל סביר להניח שיהיה מי שיירש את מקומו".