בן אפלק ומאט דיימון רוצים לשנות את הוליווד. תאחלו להם בהצלחה

גיבורי מעמד הפועלים. בן אפלק ומאט דיימון (צילום: גטי אימג'ס)
גיבורי מעמד הפועלים. בן אפלק ומאט דיימון (צילום: גטי אימג'ס)

חברת ההפקה החדשה של צמד הכוכבים ההוליוודים האהוב תציע ליוצרים ואמנים מודל הפקה שיתופי עם יותר חופש אמנותי וחלוקה ברווחים, מתוך תפיסה שהמודל הנוכחי של הוליווד מנצל אותם לרעה. אפלק: "המוני אמנים מקבלים שכר ממש נמוך מדי לעבודתם"

22 בנובמבר 2022

הוליווד היא מקום מגעיל ומסריח, כפי שיודע כל מי שעבר בה לכמה דקות, ועיקר הסרחון מגיע מאולפני הבידור הגדולים שבנו אימפריות ענק המתבססות על ניצול של אנשי מקצוע שרק רוצים הזדמנות להשתלב בתעשייה הנוצצת. מאחורי הקלעים כל הנוצץ הזה מתכנס לחוזי העסקה דרקוניים, ויתור על זכויות יוצרים ועושק תמלוגים, גם במקרים שבהם מדובר בכוכבי ענק מתחום המשחק והבימוי. את זה מבקשים עכשיו בן אפלק ומאט דיימון, שניים מהאנשים החמודים ביותר בטינסלטאון, לשנות מן היסוד.

צמד השחקנים והיוצרים, שהתפוצצו על הוליווד כמו מטאורים בסוף שנות התשעים עם התסריט שלהם ל"Good Will Hunting", הכריז אתמול על הקמת חברת הפקה חדשה בשם "Actors Equity" (ובתרגום ישיר: "שחקנים שווים") שתנסה לשנות את כללי המשחק ההוליוודי באמצעות הפקות שיתבססו על חופש יצירתי וחלוקת רווחים לאמנים המשתתפים – כולל שחקנים, במאים, עורכים, מוזיקאים ומעצבי תפאורה. השניים סגרו את חברת ההפקות הקודמת שלהם, Pearl Street, גייסו 100 מיליון דולר מחברת השקעות והוסיפו עליהם סכום לא ידוע משל עצמם, ומתכוונים בשלב ראשון להפיק חמישה סרטים בשנה. אפלק מתכנן לעבוד באופן בלעדי עם החברה הן כיוצר ומפיק והן כשחקן, דיימון יעביר את כל הפקותיו לחברה, ויחדיו הם מקווים למשוך יוצרים מוכרים וחדשים כאחד.

אפלק ודיימון מוטרדים בעיקר מתעשיית הסטרימינג, שלדבריהם מקפחת את האמנים המעורבים ביצירת סרטים אף יותר מתעשיית הקולנוע המסורתית. "אנחנו מעוניינים להחזיר את הבעלות על הכוח היצירתי ליוצרים, אנחנו יודעים לאיזה חירויות הם כמהים ואנחנו יודעים איך אפשר להעצים אותם – להתייחס אליהם כמבוגרים", אמרו דיימון ואפלק לניו יורק טיימס. "אנחנו רוצים להחזיר מעט מערך השותפות להוליווד. לא רק לכותבים, במאים וכוכבים, אלא גם לצלמים, לעורכים, למעצבי התלבושות ולשאר האמנים שעבודתם קריטית לסרט ובעיניינו מקבלים שכר ממש נמוך מדי לעבודתם". הסרט הראשון שיצא לבתי הקולנוע יתבסס על תסריט שכתבו השניים (אפלק יביים) ועוסק בסוכן המכירות של Nike ששכנע את מייקל ג'ורדן לחבור אל חברת ביגוד הספורט. קנינו.