רוצה, שווה, מרימה: האם די.ג'ייאיות מופלות לרעה?

הן כמחצית מהמבלות אבל רק אחוזים אחדים מהליינאפ. עידית פרנקל החליטה לשים לזה סוף ופתחה ליין בלי גברים על העמדה. "זו תעשייה מאוד גברית. בשביל לעמוד מול קהל ולנצח עליו - צריך הרבה ביצים"

והיא שעמדה. נרקיס טפלר, מיטל שבח וטל ארגמן (צילום: גילי לוינסון וניצן בקשי)
והיא שעמדה. נרקיס טפלר, מיטל שבח וטל ארגמן (צילום: גילי לוינסון וניצן בקשי)
26 בינואר 2017

 

בסוף השנה שעברה געשה הסצנה כשהדי.ג'יי מיכאל אמת כתב בפייסבוק ש"הרבה מהדור הצעיר, בעיקר הבנות, לא יודע למקסס או לפתח טעם מוזיקלי שהוא לא להיטי פח של ריהאנה ודרייק". הפוסט אמת הזה (סליחה!) גרר תגובות זעם מצד הנשים בסצנה. הרוחות שככו עד שביום שישי חזר דיון המגדר על הסט לסדר היום, הפעם בהקשר חיובי, עם האירוע הראשון בסדרת האירועים Reality Bites בניצוחה של הדי.ג'ייאית המוערכת עידית פרנקל, שהחליטה לשים סוף להיעדרותן של נשים מהסטים בעיר עם ליינאפ שמורכב אך ורק מנשים.
"נשים הן רק שני אחוזים מתעשיית הדי.ג'ייז העולמית", אומרת פרנקל. "הסיבה העיקרית לכך היא היעדר מודלים לחיקוי. זו תעשייה מאוד גברית. לעמוד מול קהל ולנצח עליו – זה מצריך הרבה ביצים". אז היא החליטה לעשות מעשה. "הבנתי בשנה האחרונה שיש לי תפקיד ושליחות בתחום הזה. לתמוך בבנות, ללמד צעירות לתקלט ולתת להן את הביטחון כשהן עושות את צעדיהן הראשונים בתחום. יש לי כאן הזדמנות לתת במה לדי.ג'ייאיות מוכשרות ולא מוכרות, ולהרים סדרת אירועים בעלת ליינאפ איכותי ואקלקטי".

"הבנתי בשנה האחרונה שיש לי תפקיד ושליחות". עידית פרנקל (פייסבוק)
"הבנתי בשנה האחרונה שיש לי תפקיד ושליחות". עידית פרנקל (פייסבוק)

סריקה קצרה בין המועדונים הגדולים בעיר מגלה שיש משהו בדבריה של פרנקל. בבלוק, סמל סצנת הלילה בעיר, רק שש נשים זכו לעלות לתקלט בחודש האחרון – כשישית מהליינאפ. בסטורי לא תקלטה אפילו אישה אחת בחודשים האחרונים. גם בברקפסט, שמתגאה ברזידנטיות כגון נרקיס טפלר ועדי נוי, לא זכתה שום אישה להופיע בחגיגות יום ההולדת ה־ 12 בנובמבר האחרון.

ביום שישי האחרון נהרו הבליינים בהמוניהם למסיבה של פרנקל. כשלצדה על הסט גם אנה הלטה וסוניה, דניאל ואקנין ולילי האז הצעירות וגם קרטסי הדנית – הרחבה התפוצצה והמסיבה נמשכה עד שעות הבוקר המאוחרות.

גם טפלר, די.ג'ייאית בולטת ובעלת ליינים בעצמה, מרגישה שחסרות נשים על העמדה, אבל רואה את האשם בבעלי המועדונים. "יש עדיין אליטה של גברים שמרשה לעצמה לעשות מסיבות עם 300 די.ג'ייז גברים ובלי אישה אחת, כאילו נשים לא קיימות בתחום. אני לא הולכת למסיבות האלה ונראה לי שבסוף הם יבינו שהם עושים נזק לעצמם", היא קובעת. גם היא מאמינה שנוכחות נשים על הסט רצויה גם בעיני המנגנות – אבל גם בעיני המבלות: "הנוכחות הקבועה הזו במקומות חשובים כמו הברקפסט מעודדת נשים להתעניין בתחום ומשרה עליהן תחושת ביטחון".

מרימה. נרקיס טפלר (צילום: יח"צ)
מרימה. נרקיס טפלר (צילום: יח"צ)

לא כולן משוכנעות שההדרה משמעותית כבעבר. "בתקופה האחרונה יש שינוי חיובי", קובעת מיטל שבח, די.ג'ייאית מוכרת בסצנה ושדרנית בגלגלצ. "אני מרגישה שבנות מעִזות יותר להתחיל לתקלט. הפחד הוא אצלן, אני לא חושבת שיש בעלי מקומות שמחזיקים בתפיסה מיושנת של 'בנות לא יודעות לתקלט'. כל החיים אומרים לנשים שאין להן חשיבה אנליטית וטכנית, ולבנים קל יותר כי יש בהם איזה ביטחון טכני. גם למקסס זה טכני, זה 'ללחוץ על כפתורים'. אנשים מתייחסים למקסוס כאילו מדובר בכישרון מולד שבחור חושב שהוא מקבל מעצם זה שיש לו בולבול. יש בנים ויש בנות וגם ג'נדרקווירים שיודעים למקסס, או שלא יודעים למקסס".

"בנות מעזות יותר לתקלט". מיטל שבח (צילום: גילי לוינסון)
"בנות מעזות יותר לתקלט". מיטל שבח (צילום: גילי לוינסון)

גם טל ארגמן, די.ג'ייאית ותיקה גם היא, מפיקת ליינים מוכרים ושדרנית רדיו בקול ישראל, לא מזהה אפליה טוענת שגם אם יש הדרה, היא נדירה. "התחלתי לתקלט לפני 15 שנה ולעתים רחוקות נתקלתי בהתנשאות מצד גברים. בדרך כלל זה קרה כשיצאתי ממעגל האנדרגראונד התל אביבי, וזה תמיד לא נעים, אבל אני משתדלת לא לתת לזה להשפיע עליי, ולתת מעצמי את הכי טוב שאני יכולה. לרוב זה מוכיח את עצמו".

והיא שעמדה. טל ארגמן (צילום: שחף מור)
והיא שעמדה. טל ארגמן (צילום: שחף מור)

אלה גוטמן, שנחשבת לחלוצת התקלוט הנשי בארץ, טוענת שהשימוש במילה שוביניזם לא נכון, גם אם הסיפור שלה מגלה קשיים שגברים לא בהכרח היו נתקלים בהם. "כשאני התחלתי לנגן בשנות ה־ 90 אמרו לי 'אין כזה דבר אישה שמתקלטת'. ביקשתי מאוטוריטה מפורסמת בזמנו שילמד אותי לתקלט והוא לא הסכים כי הייתי אישה. הייתי צריכה להוכיח את עצמי שלוש פעמים: שאני לא גימיק, שאני לא פחות טובה מגברים ושאני טובה בזכות עצמי. בשנים האחרונות הרבה השתנה. יש המון נשים שמתקלטות ובאותה נשימה המון גברים שלא מצליחים להגיע לשום ליינאפ". בשורה התחתונה, קובעת גוטמן, "אם את טובה, את עובדת. בכל תחום צריך ליזום, ובתחום הזה במיוחד". במסיבה של פרנקל, לפחות, נראה שהטובות עבדו, ועל כך יעידו שדרות רוטשילד, שבשבת ב־ 10 בבוקר הוצפו במבלים שחוטים ומרוצים.