תל אביב מצטופפת: אלפי דירות חדשות נבנו. אפס מבנים נוספו

אוקיי, מי פה עשה מעשים טובים? קדימה, להלשין. תל אביב (צילום: Stock Studio Aerials / שאטרסטוק)
אוקיי, מי פה עשה מעשים טובים? קדימה, להלשין. תל אביב (צילום: Stock Studio Aerials / שאטרסטוק)

מחקר חדש מראה כי מגמת הציפוף בתל אביב משתפרת בשלוש השנים האחרונות: יותר מ-7,000 דירות חדשות נבנו בעיר, אבל מספר הבניינים דווקא פחת ב-10 בדרך לניצול יעיל יותר של הקרקע בתל אביב. אז אולי שווה לסבול את כל התמ"א הזה?

29 באוגוסט 2022

תל אביב, כפי שיודע כל מי שמבין משהו בתכנון עירוני, אינה צפופה מספיק. בהשוואה לערים הטובות בעולם, היא אפילו אינה צפופה כלל. זוהי אחת הסיבות למשבר הדיור בעיר: ניצול לא מספיק של הקרקע, בנייה מועטה מדי לגובה, וכתוצאה מכך מספר דירות נמוך בהרבה מהביקושים. אבל מחקר חדש של המועצה הישראלית לבנייה לגובה שמתפרסם הבוקר ב"כלכליסט" מצביע על שינוי מגמה ושיפור משמעותי בשנים האחרונות.

יאללה חמוד, לשפץ ולצופף. בניין ישן בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
יאללה חמוד, לשפץ ולצופף. בניין ישן בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

המחקר, שמבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קובע כי תל אביב היא העיר שבה חל ציפוף המגורים הגבוה ביותר בישראל בין 2018 ל-2021. על פי המחקר נוספו בתל אביב בשלוש השנים הנ"ל 7,149 דירות, בעוד מספר המבנים בעיר פחת ב-10. זוהי התוצאה של עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, במסגרתם נהרסו או הורחבו בניינים ישנים ופינו מקום לבניינים גבוהים יותר עם דירות רבות יותר. כלומר, הסבל שאנחנו סובלים משלל פרויקטי תמ"א-פינוי-בינוי שהשתלטו על הנוף העירוני מספק תוצאות לפחות במאקרו.

יותר מקום לכולם. דגלי גאווה על בניין מחודש בנווה שאנן (צילום: אורי וולדמן)
יותר מקום לכולם. דגלי גאווה על בניין מחודש בנווה שאנן (צילום: אורי וולדמן)

המחקר מציין כי בירושלים, למשל, נבנו בתקופה זאת כמעט 14,000 דירות, כפול מהמספר התל אביבי, אך התווספו גם יותר מ-2,500 בניינים חדשים, כך שתרומתם לציפוךף העירוני וניצול יעלי יותר של הקרקע הייתה נמוכה. בחיפה עושים עבודה טובה מעט יותר, עם 4,402 דירות חדשות ו-84 בניינים חדשים בלבד. על פי המחקר, מספר הדירות הממוצע בבניין תל אביבי הוא 11.6, לעומת 15.4 דירות לבניין באשדוד שמובילה את המדינה במדד זה, כך שיש לאן לשאוף.

>> תכנון עירוני: תל אביב, למה את לא ברצלונה?
>> איפה המטרו: למה תל אביב בכל זאת צריכה רכבת תחתית אמיתית