אצטדיון בלומפילד המחודש הפך לסיוט הכי גדול של תושבי האזור

השכנים של אצטדיון בלומפילד סובלים מתאורה עוצמתית כל לילה, רעש ומצוקת חניה חריפה. העירייה: הבדיקות יסתיימו בקרוב, צמצום מקומות החנייה הוא דרישה משטרתית

גם זה מגרש בקצה העיר. אצטדיון בלומפילד (צילום: ברק ברניקר)
גם זה מגרש בקצה העיר. אצטדיון בלומפילד (צילום: ברק ברניקר)
28 באוגוסט 2019

עבור אוהדי כדורגל מקומיים הקמתו המחודשת של אצטדיון בלומפילד הוא אירוע מרגש, בית חדש לניצחונות עתידיים. אלא שעבור תושבי הרחובות בסביבת האצטדיון מדובר בסיוט מתמשך שהולך ומחריף. הם סובלים בין השאר מתאורה עוצמתית גם בלילות, מחסור במקומות חניה ואיומים בקנסות ובגרירת מכוניות, רחובות חסומים וכמובן רעש.

"במקום שזו תהיה שכונה, זה אזור תעשייה שלא מתחשב בתושבים שגרים בו. אווירה של 'אנחנו פה, תסתדרו עם זה'", מספרת מעיין פוס (38) שהחליטה לעזוב את יפו אחרי שלוש שנים בעקבות מפגעי האיצטדיון המחודש. המחשבות על המעבר הגיעו עוד במאי, אז השתבשה רמת החיים באזור בעקבות העבודות על הרכבת הקלה בשדרות ירושלים. "ואז בלומפילד עשו סאונדצ'ק ואמרתי וואי וואי וואי. זה היה הקש ששבר את גב הגמל".

אצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ברק ברניקר)
אצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ברק ברניקר)

תושבים קמו בוקר אחד וגילו שמקומות החניה באזור הוחרמו לטובת האיצטדיון. "אין חניונים, וגם אם היו למה שנשלם על זה?"

הבעיה הגדולה ביותר שמעסיקה את התושבים היא החניה. 55 מיליון שקלים הושקעו בבניית האצטדיון שנחנך השבוע והורחב באופן משמעותי: עד כה הוא כלל כ־14.5 אלף מושבים, וכעת המספר הוכפל לקצת יותר מ־29 אלף. ההרחבה הגיעה על חשבון מקומות חניה, במהלך חסר היגיון לחלוטין. שירות שאטלים בתשלום בשם Shuttlez אמנם בעל כוונות טובות אך לא יפתור את הבעיה, והרכבת הקלה צפויה להגיע רק ב־2022. מה יעשו השכנים עד אז?

"קמנו בוקר אחד וראינו שלא נוכל לשים את האוטו שלנו ברחובות שמסביב לבלומפילד, היחידים שאפשר לחנות בהם", אומרת אליה שיאון (30), שגרה ביפו כבר שש שנים. לאחרונה היא גילתה במפתיע שכל מקומות החניה הקרובים אליה הוחרמו לטובת האיצטדיון. "יום אחד תלו שלטים שנכתב בהם שלא נוכל להחנות את הרכבים בין השעות 15:00 ל־24:00 בימים של משחק. הרחובות יהיו חסומים ורכב חונה ייגרר. התקשרתי למוקד ואמרו לי שהעירייה מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית. אמרתי לה שהאוטו בחנייה כל השבוע ואנחנו צריכים לצאת להורים שלנו בימי שישי. היא ענתה שיש חניונים עירוניים".

אך למעשה אין חניונים עירוניים קרובים שמציעים מענה לתושבים באזור שסובב את בלומפילד. החניון הקרוב, אליפלט, הפך לאחרונה לפארק. "אין חניונים, וגם אם היו למה שנשלם על זה?" שואלת שיאון. "צריך שכל הרחובות מסביב יהיו נקיים מחניה עבור מכבי אש או אמבולנסים? יש כבישים פנויים בשביל זה. ברחוב התקומה יש שלט שכתוב בו 'חניית VIP'. אולי יש אנשים יותר חשובים מאיתנו. אנחנו צריכים להזיז את האוטו באמצע יום עבודה, ויום למחרת לחפש אותו במרחק רבע שעה הליכה. מילא שפתאום הרחיבו את האצטדיון וכשיש גול זה מרעיד את הבית. אבל לחסום לנו את החניות?".

"הרכבת הקלה אמנם משבשת את החיים, אבל צריך לבנות אותה. כדורגל, עם כל הכבוד, זה מותרות", אומר יונתן בשן, שגר ביפו בשנתיים האחרונות. "אם בניתם אצטדיון במיליוני שקלים, תבנו גם חניון שיפתור את זה. מה עושה אדם שלא יכול להזיז את האוטו, או מי שנמצא בחו"ל? גם ככה אין שדרה ואי אפשר לזוז, ויש שניים־שלושה משחקים בשבוע. זה לא הגיוני בשום צורה. זה יוצר עוד כאוס. בינתיים היה רק משחק אחד, ימים יגידו מה הולך לקרות במשחקים הבאים".

אצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ברק ברניקר)
אצטדיון בלומפילד המחודש (צילום: ברק ברניקר)

"התאורה עובדת כל הלילה כבר כמה שבועות מאיזשהי סיבה. זה מפגע סביבתי"

בעיה נוספת היא האור: דמיינו פנסי ענק שמאירים על הדירה שלכם כל היום וכל הלילה. "המרפסת שלי פונה לבלומפילד", אומרת פוס. "התאורה עובדת כל הלילה כבר כמה שבועות מאיזשהי סיבה. זה מפגע סביבתי. יש סיבה שבמדינות צפוניות זה משפיע על אנשים כשיש יותר מדי אור במשך יותר מדי שעות. לא ידעתי שזה הולך להיות עד כדי כך נוכח, עכשיו אין משחק והתאורה פתוחה. זה מואר כל הזמן".

פוס אומרת שהגזירה הייתה קלה יותר "אם הייתה הנחה בארנונה, איזשהו צעד חומל כלפי תושבי האזור. אני מבינה שיש צורך בשיפוצים ועבודות תחזוקה, אבל היה אפשר לעשות את זה בצורה יותר מתחשבת בתושבים שמשלמים הרבה כסף כדי לגור שם".

לפי שיאון, זהו רק סימפטום לבעיה האמיתית: לאף אחד לא אכפת מיפו. "זאת עירייה מייאשת. הם מונופול נדל"ני שיכולים לעשות מה שהם רוצים. מי לא ירצה לגור פה? הם מחזיקים את התושבים בביצים. אכפת להם מהתושבים הערביים שגרים ביפו? מהאנשים שחפרו להם את שדרות ירושלים בלי שהודיעו להם מראש? מהבחור שיושב לי מתחת למרפסת עם מגפון ומנסה להשמיע מוזיקת מחאה? לאף אחד לא אכפת".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "אצטדיון בלומפילד המחודש נפתח השבוע ומצוי כעת בתקופת הרצה. אנו מאמינים שהוא יתרום להתחדשות האזור ויסייע גם לפעילות בשדרות ירושלים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה. כפי שנעשה לאורך תקופת השיפוצים, גם כעת יש מאמץ למזער את המטרדים לתושבי הסביבה. בימים אלה מתקיימות עבודות ובדיקות איכות שונות ובכלל זה בדיקות השמע והתאורה שצפויות להסתיים בימים הקרובים ומתקיימות בהתאם לחוק הרעש.

"יש לזכור שהאצטדיון שוכן באזור מזה עשרות שנים ופעילותו אינה דבר חדש לתושבי הסביבה המצדיק פיצוי או שינוי בתעריפי הארנונה שממילא לעירייה אין סמכות להפחיתם.

"לעניין חסימת הצירים בזמני משחק מדובר בדרישת אבטחה של משטרת ישראל והדבר נעשה תוך קביעת הסדרים לנגישות של תושבי האזור באמצעות תו מיוחד, למקרי חירום ושל חולים הנזקקים לטיפול בקופת חולים".