בעלי המועדונים: הגבייה החדשה של אקו"ם לא תעבור בשקט

בעלי המועדונים קוראים לגבייה החדשה דמי חסות ואומרים שלא ישתקו. אקו"ם מצידה טוענת שזה מהלך שהיה צריך לקרות כבר לפני שנים. מועדון קרב, הגרסה הכלכלית

(צילום: עטיפת האלבום futuresex lovesounds של ג'סטין טימברלייק)
(צילום: עטיפת האלבום futuresex lovesounds של ג'סטין טימברלייק)
21 בינואר 2016

עולם המועדונים סוער ולא בגלל די.ג'יי מגניב שמגיע בסוף השבוע. מתחילת חודש ינואר 2016 צריכים המועדונים בתל אביב לחלוק את הכנסותיהם עם גורם נוסף –אקו"ם(האגודה לשמירת זכויות היוצרים בישראל).

כפי שפורסם בכלכליסט, האגודה החליטה לאחרונה לשנות את התעריף שהיה מקובל עד היום ולבקש מבעלי המועדונים עשרה אחוז מסך ההכנסות של המועדון אותם הוא מרוויח מדמי הכניסה, המשקאות, הפרסומים ועוד.

עד היום, הסתפקה אקו"ם בסכום של עד 16 ש"ח לאדם, סכום שלטענתו של רונן מיילי, מבעלי מועדון החתול והכלב, הסתכם בכמה אלפי שקלים בשנה."זה פשוט טירוף", אומר מיילי לטיים אאוט. "אנחנו מדברים על סכומים שיכולים להגיע לחמישים אלף ש"ח בחודש. הם לא רוצים לקבל מהנטו הם רוצים מהברוטו, זה כמעט כל הרווח שלי".

חשוב לציין שאקו"ם היא לא הגוף היחיד לו נדרשים בעלי המועדונים לשלם. מלבד המיסים, תשלום לספקים ושאר ההוצאות השוטפות נדרשים בעלי המועדונים לשלם לאגודות נוספות כמו עילם שהוא איגוד הנגנים, הפי"ל שגובים תשלום עבור מוזיקה, הפדרציה שאחראית על הכסף של חברות התקליטים וזו רשימה חלקית בלבד.

"אין לי בעיה לשלם", מוסיף מיילי. "אבל לגוף אחד ולא כאלה סכומים. אם אקו"ם רוצים להיות שותפים שלי, אנא שיתכבדו ויביאו כסף מהבית. וחוץ מזה, בצוק איתן משהו השתתף אתנו בהפסדים? זה דמי חסות, ממש ככה. זה דמי חסות בחסות הרשות להגבלים עסקיים". (תגובת הרשות להגבלים עסקיים בתחתית הכתבה)

רונן מיילי. צילום: איליה מלניקוב
רונן מיילי. צילום: איליה מלניקוב

מיילי כועס והוא לא היחיד. תוך כדי השיחה בינינו ממשיכים לזרום האסמסים אל הנייד שלו. בעלים של בתי קפה, בארים ומועדונים ברחבי הארץ שמבינים שמשהו חייב להיעשות. "כולם מבינים שזו רק ההתחלה, אם הגדולים יפלו לא יישאר מי שיגן על הקטנים". "מה ההבדל בין בר לחדר כושר?", הוא מוסיף. "האם שם מוזיקה היא לא הכרחית לקיום הפעילות? זה ברור שאנחנו הראשונים אבל לא האחרונים, אנחנו לא ניתן לזה לעבור בשקט".

חשש נוסף שעולה הוא כי המהלך עלול לפגוע באמנים עצמם. לא כל מוזיקה שייכת לאקו"ם ובעל מועדון יכול לקנות מוזיקת עולם בסכום כסף נמוך ופשוט לשדר אותה כמוסיקת אווירה. מעבר לכך ישנן תמיד דרכים להחריג מוזיקה ולמצוא את הפרצות כדי לא לשלם. אבל נראה כי בעלי המועדונים לא מוכנים ללכת בשביל הזה ורוצים הסדר הוגן מבחינתם ותשלום כחוק.

 

חושבים על היוצרים

באקו"ם רואים את הסיפור קצת אחרת. מבחינתם מוזיקה היא חיונית לקיום העסקים הללו ולכן לא ייתכן שבעלי המועדונים ירוויחו עשרות אלפי שקלים בחודש בעוד הם יסתפקו ב16 ש"ח לבן אדם.

השאלה המתבקשת היא מה קרה פתאום? למה דווקא עכשיו?  איך קרה שאחרי כל כך הרבה שנים החליטו פתאום לשנות את השיטה. אקו"ם טוענים שהם בצד של האמנים וכי זה משהו שהיה צריך לקרות כבר לפני שנים.

אם לא יגיעו הצדדים לפשרה בתקופה הקרובה, תידרש הרשות להגבלים עסקיים לנושא, שכן אקו"ם כמונופל בתחומה כפופה לרשות זו. "ב2004 הממונה על ההגבלים קבע בין היתר שהפעילות של אקו"ם יוצרת מונופול". אומר עו"ד גד אזור, שותף במשרד ליפא מאיר, העוסק בין היתר בתחום ההגבלים העסקיים. "בשנת 2011 בית הדין להגבלים עסקיים אישר את הפעילות שלהם כהסדר כובל אבל  קבע שורה של תנאים שאמורים לעמוד בתוקף למשך 5 שנים. הוא קבע למשל שאסור להם לנצל את המעמד שלהם לרעה וקבע מה יכול להוות ניצול לרעה של אותו מעמד- למשל קביעת דמי רישיון בשיעור שהוא לא הוגן. אני חושב שעל פניו יש כאן בסיס איתן לטעון לדמי רישיון בשיעור לא הוגן וזה יכול להוות הפרה של התנאים שנקבעו גבי פעילותה של אקו"ם".

עשרה אחוז מהתמונה ילכו לאקו"ם? צילום: אורן זיו
עשרה אחוז מהתמונה ילכו לאקו"ם? צילום: אורן זיו

מאקו"ם נמסר בתגובה: "האם נראה למישהו הגיוני שבעלי מועדונים וגזרותיהם יתפרנסו בכבוד מעסק שמבוסס על מוזיקה מבלי להפריש נתח ראוי ליוצרים שמהם המועדון מתקיים? הרי לאף מועדון בילוי אין זכות קיום ללא מוזיקה. האם הקהל היה מגיע למועדון שאין בו די ג׳י ומוסיקת ריקודים? מה הסיבה שאנשים מגיעים למועדון אם לא כדי לרקוד? איפה כאן החשיבה על היוצרים? בשביל זה יש את אקו״ם, בכדי להגן על היוצרים ועל פרנסתם. להבדיל מארגוני זכויות אחרים, ליוצרים אין מקור פרנסה אחר אלא מהיצירות שלהם, שלא כמו זמרים מבצעים או מופיעים. מעניין אם בעל המועדון מעלה על דעתו למכור אלכוהול ואוכל ולא לשלם עליו לספק. זה בדיוק אותו הדבר! על מוזיקה משלמים ודי מעוות שצריך להסביר את זה כל פעם מחדש, זה צריך להיות טבעי״.

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר: "רשות ההגבלים העסקיים אינה מפקחת על המחיר שאקו"ם גובה ואין לרשות מומחיות בנושא. פעילותה של אקו"ם, בכל הנוגע להיבטים תחרותיים, מוסדרת בתנאים פומביים ומפורטים אשר נקבעו על ידי בית הדין להגבלים עסקיים. בכלל זה, תנאים המקנים לכל משתמש זכות להביא מחלוקת בינו לבין אקו"ם ביחס לגובה התמלוגים בפני בורר מוסכם או בפני בית משפט, לפי בחירתו, מבלי שאקו"ם תהיה רשאית לעתור לצו מניעה נגדו או לפיצויים סטטוטוריים בגין השימוש במהלך בירור המחלוקת.בימים אלה הרשות אף מקדמת מול משרד המשפטים הקמת מנגנון מקיף יותר לפתרון סכסוכים בין משתמשים לבין ארגוני זכויות יוצרים, וביניהם אקו"ם, ובכלל זה מנגנון מוסדר לקביעת תעריפים".