בעלי העסקים הקטנים לשר הפנים: "הצעת עיריית תל אביב – ישראבלוף בשינוי אדרת"

מכתב ששלח מטה מאבק העסקים הקטנים והמכולות לשר הפנים, גדעון סער, יוצא נגד הצעת חוק העזר העירוני החדשה של העירייה. "בקצב הזה פיצוציות ומכולות ייעלמו מהנוף"

קובי ברמר במכולת. צילום: זיו שדה
קובי ברמר במכולת. צילום: זיו שדה
11 בספטמבר 2014

היועצים המשפטיים של מטה מאבק העסקים הקטנים והמכולות, עו״ד עברי פיינגולד ועו״ד דוד שוב, פנו אתמול במכתב חריף לשר הפנים, גדעון סער: ״הצעת החוק החדשה של עיריית תל אביב היא ישראבלוף בשינוי אדרת. מדובר בהצעה גרועה מקודמתה שמתבססית על מינפולטיביות ושקרים". הצעת החוק המדוברת היא זו שאישרה מועצת העיר תל אביב והגישה לסער, במטרה לאפשר פתיחת עסקים בשבת באופן חוקי. במטה המאבק מצביעים על כך שההצעה החדשה היא בעצם גרסה מתוחכמת יותר של חוק העזר העירוני הקודם שהוצע ונפסל בעבר: ״הליקויים הם רבים ומהרבה כיוונים ומישורים. מבחינה מהותית בעצם מדובר בנסיון נוסף של העירייה להנציח את אותה מציאות של הפרת חוק, ובנסיון נוסף לעגן ולמסד את העבריינות בחוק, להפוך את העבריינות כדבר שנקבלים עליו פרס", מסביר עו״ד פיינגולד, ומוסיף: ״שר הפנים בא ואמר לעירייה מה הן אותן נורמות שהיא צריכה ליישם, והיא בתגובה רק משפרת כלפי חוץ את הקליפה והמעטפת של ההצעות שהיא מנסה להעביר. בשורה התחתונה כל מי שיקרא את הצעת החוק הזו יגלה שזו אותה גברת בשינוי אדרת״.

אם שמים לרגע את בעלי המכולות בצד, ושואלים מי הם הנפגעים העיקריים של ההצעה החדשה, מגלים שאלו דווקא בעלי הקיוסקים והפיצוציות. "ההצעה החדשה מחלקת את העיר לרובעים, ובכל רובע נותנת מספר מקסימלי של עסקים שרשאים להיפתח בשבתות. היא מוסיפה ומפרטת פרמטרים כגון גודל מינימלי של 200 מ״ר לרבע מהעסקים שיהיו פתוחים בשבתות, ושאלו גם ימוקמו בצירים מרכזיים. ברור שאין פיצוציות בעיר שעומדות בקריטריונים הללו, והעירייה מנסה בעקיפין לאשר את פתיחתם של המרכולים הגדולים", מסבירים במטה המאבק, ומדגישים: "לא בגלל הפיצוציות הללו יצאנו למאבק, הן פתוחות בשבת כבר עשרות שנים, ומעולם לא הפריעו לנו". פיינגולד מוסיף ומחזק את הדברים הללו ומסביר: "בקצב הזה פיצוציות ומכולות ייעלמו מהנוף, לטובת רשתות השיווק הפלורסנטיות. יש בחוק הזה עדיפות מובנית לסופרמרקטים ןלרשתות שיווק גדולות על חשבון עסקים קטנים. באישור הצעת חוק החדשה יעבור חלק גדול מנתח המסחר לימי המנוחה ובכך רשתות השיווק הגדולות מרסקות סופית את המתחרים שלהם, והמסחר בעיר בימי המנוחה יהפוך להיות על טהרת אותן רשתות גדולות".

מעירייית תל אביב נמסר בתגובה: "לא נכנס למניעים העומדים מאחורי אלו המכנים עצמם 'בעלי המכולות' והיועצים המשפטיים המייצגים אותם. בפועל ההצעה הנוכחית, כמו גם ההצעה הקודמת, נותנת אפשרות שווה לכלל העסקים, באופן שקוף וללא כל העדפה לסוג כזה או אחר של עסקים. ההצעה מתאימה לצביון השבת התל אביבית, כפי שמעוניינים בו רוב רובם של תושבי העיר, באופן הדואג לקיום יום מנוחה כערך סוציאלי במדינת היהודים, לצד מתן השירות הנדרש למימוש החופש של כל אחד ואחת ליהנות מיום המנוחה בדרכו. בניגוד לאותם גורמים – העירייה מעולם לא ניהלה קמפיין יחד עם עסקים כלשהם בנושא זה ופועלת בעניין זה למימוש החלטות המועצה ולטובת כלל הציבור".