בק טו בלאק: המעצבת טל בק סוגרת את העסק

אחרי 15 שנה נפרדת המעצבת הוותיקה מהמותג הנושא את שמה: "אין לי יותר כוח למאבקים הסיזיפיים ברשתות האופנה או לשינויים בהרגלי הצריכה. הגיע הזמן לקחת צעד אחורה"

טל בק, קולקציית חורף 2016. צילום: עמיר צוק
טל בק, קולקציית חורף 2016. צילום: עמיר צוק
11 בדצמבר 2016

בסוף החודש, אחרי למעלה מ־30 שנות פעילות בנוף האופנה המקומית, תסגור טל בק את דלתות שתי החנויות האחרונות שנותרו מרשת האופנה הנושאת את שמה. "עייפתי", היא מודה. "אין לי יותר כוח למאבקים הסיזיפיים ברשתות האופנה או לשינויים בהרגלי הצריכה. יש לי אחריות כלפי העובדים שלי ואני לא רוצה להתדרדר לחובות, אז הבנתי שהגיע הזמן לקחת צעד אחורה".

בק החלה את הקריירה שלה בשנות ה־80. בתחילה היא התמקמה בחלל קטנטן בשדרות בן גוריון, שם היא מכרה פריטי ייבוא מאיטליה ובמקביל החלה להתלמד בתפירה ולהשתעשע בעיצוב בגדים לעצמה. עם הזמן והביקוש, עברה בק לחנות גדולה יותר בדיזנגוף, הפסיקה עם הייבוא והתמקדה בעיצוב ובייצור עצמי. המותג שנקרא בזמנו עננים, הפך ללהיט בקנה מידה מקומי, שאף הוביל להשקת קו־בת שלל טייצים וחולצות טי שנמכרו בחנות נפרדת בבוגרשוב. בשלב מסוים נקטע הלופ, כשבק נכנסה להיריון והחליטה להתמסר כל כולה לאימהות.

"הייתי וורקוהולית לחלוטין והבנתי שזה לא ילך ביחד עם תינוק קטן", משחזרת בק. "אחרי שהבן שלי גדל מעט, חזרתי לתחום כמעצבת שכירה ברשת אריסטו שמט, שהייתה התשובה המקומית לזארה בתחילת הניינטיז. במקביל למדתי אדריכלות, שזה תחום שתמיד אהבתי".

לוקחת צעד אחורה. טל בק, קולקציית חורף 2016 (צילום: עמיר צוק)
לוקחת צעד אחורה. טל בק, קולקציית חורף 2016 (צילום: עמיר צוק)

בשנת 2001 חזרה בק לעצמאות והקימה את המותג הנושא את שמה. לדבריה, היא הבינה שכשכירה ברשת מסחרית היא לא תוכל לממש את כל התשוקות האופנתיות שלה. "אני מוצאת המון נקודות השקה בין אדריכלות לבין עיצוב אופנה. גם בעיצוב בגדים יש המון משקל לתכנון ולבנייה מדוייקים, כשהשילוב שלהם עם הבד האיכותי והנכון יוצר קסם – ואת החופש ליצור את הקסם הזה יכולתי לקבל רק כעצמאית", היא מסבירה.

הסטייל הנונשלנטי המאפיין את הפריטים שמעצבת בק (ואת הסגנון הרווח בקרב הנשים המקומיות), צבר תאוצה, ולדבריה, העסק גדל מעצמו והתרחב לרשת כלל ארצית. "זאת הייתה תקופה של שגשוג מטורף. עליתי על הגל ונמניתי באותה נשימה עם שמות כמו סיגל דקל, רונן חן, כתומנטה ונעמה בצלאל", נזכרת בק בשנים שקדמו להשתלטות רשתות האופנה הזרות על השוק המקומי.

"אין לי כוח להיאבק יותר", מעצבת האופנה טל בק (צילום: ענבל מרמרי)
"אין לי כוח להיאבק יותר", מעצבת האופנה טל בק (צילום: ענבל מרמרי)

"אני לא מרגישה רלוונטית יותר"

"מדי יום צץ לי רעיון לבגד חדש ואני מרגישה שיש לי עוד הרבה מה להציע", מכריזה בק בפה מלא. עם זאת, היא מודה שהשנים האחרונות הן בגדר מאבק מתמשך ושוחק. "הרווחיות ירדה, חד וחלק. העולם השתנה – הלקוחות משווים מחירים כל הזמן, נוסעים לחו"ל, קונים באינטרנט או בכלל מעדיפים לקנות בזול בסוף עונה, ובתוך כל זה מצאתי את עצמי עומדת מהצד ומרגישה פחות רלוונטית".

איך מגיבות הלקוחות לגזר הדין?
"כמובן שהן עצובות ומצטערות, אבל מצד שני אני מרגישה עטופה בהבנה ובפירגון. כולן רוצות בטובתי, ומהבחינה הזאת הכי נכון לי לעצור כאן".

בק אמנם עוצרת את פעילותה כמעצבת אופנה, אבל הרבה זמן פנוי ככל הנראה לא יהיה לה. לדבריה, היא מתכננת להרחיב את פעילותה כאדריכלית עצמאית ולהתמקד בפרוייקטים פרטיים ומסחריים. אם לשפוט על סמך פרוייקטים קודמים (למשל, ביתה של הקולגה לארה רסנובסקי או משרדי חברת הקוסמטיקה Ahava), הרי שבקרוב היא הולכת לרקוח קסמים חדשים. בינתיים מקיימת בק מכירת חיסול ומציעה את כל הפריטים בחנויות שלה ב־50 אחוז הנחה.

טל בק, 190־1,600 ש"ח, דיזנגוף 252 תל אביב והמייסדים 50/4 זכרון יעקב. עד סוף דצמבר יוצעו כל הפריטים