"ברוך הבא": שי צברי במחווה מרגשת לגבריאל בלחסן, לציון 6 שנים למותו

6 שנים לאחר שהלך לעולמו בגיל 37 בלבד, התפקיד של בלחסן בעיצוב צליל חדש במוזיקה הישראלית ברור מתמיד. כעת מצליח צברי לחשוף את אחד הצדדים הפחות מוכרים ביצירתו: הגאולה

שי צברי (צילום: דניאל יוסופוב)
שי צברי (צילום: דניאל יוסופוב)
20 באוגוסט 2019

יש מעט שמות במוזיקה הישראלית שמעוררים יראת כבוד כמו זה של גבריאל בלחסן, שהלך לעולמו היום לפני שש שנים, בגיל 37 בלבד. התפקיד שלו בעיצוב צליל חדש במוזיקה הישראלית מעולם לא היה ברור כל כך. כיוצר סולו וכאחד ממייסדי להקת אלג'יר המכוננת, בלחסן יצר שפה חדשה ביצירתו: כזו שזונחת את הציניות של הניינטיז לטובת שירה עירומה, שנכנסת אל נימי הנימים של הצדדים האפלים ביותר של הנפש. בלחסן סבל מהפרעה דו־קוטבית, שהתפרצה בגילל 22 בעקבות שימוש באקסטזי. באלבומי הסולו שלו וכן בעבודתו עם אלג'יר הוא עסק באשפוזים באברבנאל, שתועדו גם בסרט התיעודי "גם כשעיניי פקוחות". 

הסינגל החדש־ישן של שי צברי, "ברוך הבא" של בלחסן, הוא אפוס הנצחה מצמרר ביופיו. הוא הוקלט לאחר שצברי ביצע אותו בשנה שעברה במופע המחווה לבלחסן בפסטיבל אינדינגב, "כף הקלע". בזכות העדינות הייחודית רק לו, צברי מצליח לעשות דבר מפתיע: הוא חושף את אחד הצדדים הפחות מוכרים ביצירתו של בלחסן – הגאולה. הדבר מתאפשר גם בשל בחירתו של צברי להתמקד ברגעים שבהם בלחסן הצליח להתגבר, ולו לרגע. צברי מזקק ומבטא את הצד המאמין, מלא התקווה של בלחסן: "גם אם אעוף למרחקים ואתהלך בלבוש מלכות, לא אירא רע כי אתם עמדי, ועיניכם למולי. וצבאות וקרקסים ותימרות עשן כסוף יתפוגגו לאבק דק והכל כתמול שלשום", הוא שר.

"בכל פעם ששרתי את השיר הזה לא יכולתי שלא להתרגש ממנו", סיפר צברי על ההקלטה. "בכל פעם גיליתי בו משהו חדש והוא גילה לי סודות על עצמי. זאת העוצמה של שיר טוב, ולגבריאל היו כל כך הרבה שירים טובים". 

גבריאל בלחסן
גבריאל בלחסן

בנימה אישית, אלג'יר הייתה תופעה שהיה לי המזל לחוות בזמן אמת. כבר אז דיברו על ההופעות של הלהקה מתלמי אליהו כחוויה רוחנית, בית כנסת, אירוע נדיר בעוצמתו שחורג מהאפשרויות של הופעת רוקנ'רול. פעם צפיתי בווידיאו שתיעד את ההופעה האחרונה של אלג'יר. ראיתי את עצמי בשורות הראשונות בקהל בבארבי, שרה את "מנועים קדימה", הגוף שלי מוטח קדימה ואחורה, עיניים שנראות מטורפות מזעם. בשביל חלק מאיתנו, ההופעות של אלג'יר לא היו בית כנסת, הן היו גירוש שדים: ניקוי של הנפש מהמאבק היומיומי שהוא חלק מלחיות, ולא סתם לחיות, אלא במקום כל כך קשה. זהו מאבק שצבע את יצירתו של בלחסן. 

הביצוע החדש של צברי נועד לא רק עבור אלו שהיו שם, אלא עבור דור חדש שמגלה לראשונה את האגדה שהיה בלחסן. בנוסף למופע המחווה, השנה יצא "מנועים קדימה" של אלג'יר בהוצאה מחודשת ביוזמת חברת התקליטים העצמאית קמ"ע, שמביאה את אלג'יר לקהל חדש, מתנה של ממש.