בריחת המוחות

בשנה האחרונה, ממש מתחת לאף שלנו, הופעלו באוניברסיטת תל אביב חדרי בריחה לימודיים שמטרתם לעזור לסטודנטים לתרגל את החומר שלמדו בקורס ולהגיע מוכנים יותר למבחן

חדר בריחה באוניברסיטת תל אביב
חדר בריחה באוניברסיטת תל אביב
15 באפריל 2019

אומרים שיצר ההישרדות גורם לנו לפעול באופן שונה מאשר במצבים רגילים. שריפת שומן מתבצעת טוב יותר כשאנו רצים בעת מנוסה מאשר כשאנחנו רצים בחדר ממוזג או אפילו (אם זה אפשרי) מתוך הנאה. החושים חדים יותר כשאת עלולה לשמש טרף לאריה מאשר כשאת מתרוצצת בשמש בשלווה. אולי זו הסיבה לצמיחתו של MindDoor, מיזם המריץ חדרי בריחה ללמידה המבוססים על קורסים אקדמיים באוניברסיטה שלנו.

אז החלטנו, ארבע חוקרות מוח, לבחון את ידיעותינו בפיזיקה דרך Alice in Wonder-Lab, חדר בריחה המושתת על קורס פיזיקה-מכניקה שניתן לתלמידי מדעי המוח בשנה א'. כמה מאושרות היינו בכל מנעול שנפתח באמצעות תוצאת החידה-משוואה שפתרנו.

"השאלות בחדר הבריחה מבוססות כולן על סילבוס הקורס. זה ממש תרגול לתוכן שנלמד בקורס, רק חוויתי, התנסותי וחברתי. חדר הבריחה לא נועד להחליף מבחן, אלא ליצור אלטרנטיבה לתרגול החומר. הדרך הקסומה של לימוד או תרגול בעזרת חדרי בריחה מהווה קרקע עשירה ללמידה", מספרת ד"ר לימור רדוסקוביץ, מנהלת הפרויקט. 

"לימוד או תרגול בעזרת חדרי בריחה מהווה קרקע עשירה ללמידה"
"לימוד או תרגול בעזרת חדרי בריחה מהווה קרקע עשירה ללמידה"

"השאלות מבוססות על דיון שלנו עם המרצים והמתרגלים בקורס על הקשיים המרכזיים בהם נתקלים הסטודנטים. בבניית החידות אנו מציבים לעצמנו מטרות לימודיות ברורות: איזה ידע יידרש הסטודנט ליישם? מהם תהליכי החשיבה שאותם יצטרך לעבור בחדר? לצד זה, אנו מפתחים רמה גבוהה של 'חידתיות', כלומר אין שאלות המוצגות כמו במבחן, תמיד יידרשו להרכיב ולהבין בכלל מה השאלה, כל זה תוך שמירה על מסגרת הסיפור, ובמינונים המתאימים לזמן של 60 דקות".

המיזם, שהועלה תחת מרכז Minducate של בית ספר סגול למדעי המוח בשיתוף פעולה עם Tau-online, המרכז לחדשנות בלמידה, מכוון ללמידה אחרת. בשנה וחצי האחרונות הורצו שלושה חדרי בריחה ללמידה, המבוססים על סילבוס של חמישה קורסים אקדמיים, שבהם השתתפו כ-300 סטודנטים, אנשי סגל ותלמידי תיכון. חדר הבריחה ChemicalX, לדוגמה, מבוסס על קורס בכימיה כללית שניתן במדעי החיים בשנה א' לקהל של כ-400 סטודנטים, וכן נלמד בחוג לכימיה.

אז מה גורם לקבוצות סטודנטים להגיע בשעות מאוחרות, בימים גשומים, כדי בסופו של דבר לפתור תרגילים ובעיות לימודיות?

  1. "מדובר במשחק. עובדה זו טוענת באופן אוטומטי את הבאים במקסימום מוטיבציה.
  2. שנית, אופי החדר. הקו המנחה שלנו מורכב משני צדדים: רמת תוכן ורמת חידתיות גבוהות. אנחנו מנצלים את כל מרחב החדר כדי ליצור עבור הסטודנטים מגוון גירויים שפועלים על החושים. יתרה מזו, הסטודנטים מקבלים הזדמנות להתנסות, להפעיל, לערבב וליצור, מה שלרוב לא ניתן במהלך הסמסטר הראשון שלהם. כך, כשהם "נוגעים" בחומר או במודלים עבור מושגים מופשטים, גובר הסיכוי לנפילת אסימונים וללמידה משמעותית. זו גם חוויה חברתית: כל אחד יכול למצוא את עצמו בחדר מאזין להסברי חבריו או מפעיל ומקדם למידה. האפקט החברתי מוכח כל פעם מחדש, כאשר הקבוצה יוצאת ב'היי' מטורף, עם ברק בעיניים על עצם הצלחתם לעמוד במשימה ועל החוויה המיוחדת שזה עתה עברו". 

 

"גם הפרופסורים והמרצים זחלו כמו אחרוני הסטודנטים בתוך הנוירון הענק שהיה בחדר הבריחה של קורס נוירואנטומיה"
"גם הפרופסורים והמרצים זחלו כמו אחרוני הסטודנטים בתוך הנוירון הענק שהיה בחדר הבריחה של קורס נוירואנטומיה"

אז התגובות טובות.

"התגובות מעולות. המציאות היא שתוך שעות ספורות מרגע פתיחת ההרשמה נגמרו כל משבצות ההרצה שלנו, ויש עוד סטודנטים רבים המבקשים להשתבץ למועדים נוספים".

"גם הפרופסורים והמרצים זחלו כמו אחרוני הסטודנטים בתוך הנוירון הענק שהיה בחדר הבריחה של קורס נוירואנטומיה", מספרת בהתרגשות טלי קונדט, אחת מהסטודנטים שחשבו על הרעיון המקורי. אור גנון, גם היא סטודנטית ממקימי הפרויקט, מוסיפה בחיוך: "והציגו רמה גבוהה מאוד של תחרותיות ביניהם".

הרעיון לחדרי הבריחה הלימודיים הועלה מתוך סדנה שהובילו ד"ר רדוסקוביץ וד"ר דנה בר-און יחד עם סטודנטית לתואר ראשון מבית הספר סגול, אוריין רוזן, ובה נדרשו הסטודנטים ליצור אופני לימוד אלטרנטיביים בכימיה ובפיזיקה. אחת הקבוצות עבדה על חדר בריחה בכימיה, ולאחר פיילוט מוצלח הוחלט להמשיך לעבוד עם הסטודנטים שקידמו את הרעיון על מנת להאריך ולהרחיב את הפרויקט. גנון וקונדט היו בקבוצה הראשונית עם גיא טייכמן ושקד פלגי, והשנה הצוות הורחב והוא מכיל סטודנטים מסגול ומבית הספר לכימיה מתואר ראשון ומתארים מתקדמים: קורל הלפט, נעמה ברזנר, איליה ברסלבסקי, גלאור גבע, נדב אמדי וארגמן בושרי.

אבל זה לא נגמר בזה.

"החזון הוא להתרחב ולקדם למידה עבור כמה שיותר סטודנטים מכמה שיותר פקולטות. סטודנטים יכולים להיות מעורבים הן בהשתתפות בחדר והן בתכנון ובניית החדר", אומרת ד"ר רדוסקוביץ. "אנו שואפים ליצור מרכז שלם שבו סטודנטים יוכלו להגיע ולבנות חידות, וכן להפעיל חדרי בריחה בדיסציפלינות שונות. אנחנו גם מקדמים רעיון של 'ערכות בריחה', אותן סטודנטים יוכלו לשאול כדי לתרגל נושאים בקורס מסוים, גרסת ביתא של הרעיון הזה פועל כעת בפיזיקה. וכמובן שיש עוד תוכניות רבות". 

אז נראה שנותרה רק שאלה אחת: צריך להתכונן לפני שבאים?

"אין ספק שניתן להרחיב את פוטנציאל הלמידה אם מתכוננים. פידבקים משנה שעברה העידו כי ההרשמה עצמה לחדר גרמה למעבר על החומר לפני".