פוליטי יותר מתמיד: 3 ביקורי חובה באירועי "בתים מבפנים"

הבית ברחוב פין 1. צילום: דניאל חנוך
הבית ברחוב פין 1. צילום: דניאל חנוך

פסטיבל האדריכלות הייחודי חוזר הסופ"ש ומציע סיורים וביקורים בשכונות ייחודיות, בתים פרטיים ומבני ציבור יוצאי דופן. השנה האירוע שם דגש על שכונות דרום העיר ויפו ומקווה לפתח דיאלוג סביבן דווקא בימים מתוחים אלו. אספנו עבורכם 3 מהביקורים שאסור להחמיץ

17 ביוני 2021

לאחר פגרה של שנתיים, שוב יכולים תושבים ומבקרים בעיר ליהנות מאירועי "בתים מבפנים", שיימשכו מהיום ולאורך סוף השבוע. המשתתפים באירוע יוכלו ליהנות ממבחר עצום של יעדים אדריכליים חמים לביקור וסיור, כאשר רבים מהם נפתחים למבקרים רק במסגרת הפסטיבל.

"המטרה שלנו ב-'בתים מבפנים' היא לדמיין שמישהו ייקח חוברת שלנו עוד מאה שנה, יראה את היעדים שבחרנו וילמד מהם על החיים בתל אביב-יפו בשנת 2021", מסבירה אביבה לוינסון, מנהלת הפסטיבל והאוצרת שלו, "על כל המשתמע מכך: אקולוגיה, חברה, צורות חיים מיוחדות, צפיפות, טכנולוגיה ועוד – כולם באים לידי ביטוי באוצרות של האירוע השנה".

השנה באופן ספציפי ביקשו מארגני "בתים מבפנים", בשיתוף עם העירייה, להתעסק בשכונות דרום העיר ויפו מתוך ההבנה שמדובר בנושאים בוערים ורלוונטיים מאי פעם. "העניין הפוליטי של מבקשי המקלט, והג'נטריפיקציה ביפו במיוחד לצד האלימות הגואה בעיר – גרמו לנו להבין שאי אפשר לעשות אירוע שמדבר על בתים באופן סטרילי", היא מוסיפה, "בשנים פחות סוערות קל להסתכל ולהגיד 'בתים יפים'. אבל עכשיו יותר מתמיד חשוב לזכור שבתוך הבתים גרים אנשים, יש קהילה והיסטוריה אינטנסיבית שאנחנו חיים אותה מחדש בימים האלו. רצינו לזמן מפגש ודיאלוג דרך הבתים, עוד רגע בתוך השיקום מהאירועים שעברו עלינו".

מתוך עשרות היעדים שיהיו פתוחים לסיור במשך הסופ"ש הקרוב, ליקטנו 3 מהבולטים, המעניינים והמורכבים שיש לכם עוד הזדמנות לפקוד וטוב שכך:

1. פין 1

בניין המגורים בפין 1 פינת רחוב סולומון שוכן במרכז נווה שאנן. המקום, שנודע בהיותו משכן נרקומנים, סרסורים וזנות, היה פעם אחד מסמליה השליליים ביותר של השכונה. לאחר שיזם רכש את הבניין ופינה אותו (גם על משמעות צעד זה אפשר להתווכח), הוא עבר הריסה חלקית, שיפוץ אינטנסיבי, והפך לאחד הבניין המעניינים עיצובית בדרום העיר.

"הבניין מאוד יפה גם מבחוץ, אבל ה'וואו' האמיתי שלו הוא כשנכנסים", מפרטת אביבה, "במקום בניין שאותו מקיפה גינה, מדובר בחצר שנמצאת במרכז הבניין והבניין מקיף אותה. כל מרפסות הדירות, שנראות כמו גלים לבנים, פונות אל הגינה שצבועה באדום בוהק. מהמקום הכי פצוע – הוא הפך להיות סמל אמיתי של התחדשות".
את הביקור בבניין ידריכו מתכנניו ארז אלה ומתן ספיר, בימים: חמישי, 17.6, 18:00 ו־18:30 | שבת, 19.6, 17:00 ו-17:30

הבניין ברחוב פין 1. צילום: דניאל חנוך
הבניין ברחוב פין 1. צילום: דניאל חנוך

2. בית הזכוכית

מעצבת הפנים והאדריכלית טל גולדשמיט – פיש מעבירה את הדיירים בעיקר, אך גם את המבקרים בדופלקס המרהיב שעיצבה במגדלי W – חוויית ארכיטקטורה יוצאת דופן. בדומה ל –  Maison de verre (בית הזכוכית) בפריז, ביתם וסלון התרבות ההרפתקני של רופא נשים ואשתו, יצרה פיש באמצעות זכוכית נקודות מבט מגוונות לחלקיו השונים של הבית.

במרכז החלל, המתנשא לגובה 6 מטרים, נבנה גשר המחלק את הדירה לשניים ומאפשר התבוננות חדשה על החלל. קיר עשוי לבני זכוכית יוצר הפרדה בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי, ובעיקר – מאפשר לאור להישבר בתוך הדירה בצורות שונות – בשעות שונות.

"שימוש בזכוכית היה פעם טרנד, היו לו כמה קאמבקים", משתפת אוצרת הפסטיבל, "האדריכלית חזרה לחומר עוד פעם, בדקה אותו והצליחה להשיב לחיים כמעט בלי ששמה לב יצירה אדריכלית מהפכנית מסוף שנות ה-20 של המאה הקודמת באופן מעניין ומעורר השראה".
הבית יהיה פתוח למבקרים ביום שישי ה-18.6, בין 10:00-13:00. רחוב נסים אלוני 4, מגדל W-prime  קומה 34, דירה 3404

בית הזכוכית. צילום: עמית גירון
בית הזכוכית. צילום: עמית גירון

3. סיור: תהליכים אורבניים בעג'מי המיתולוגית

ויסאם סולימאן – מורה דרך, חוקר תולדות יפו ותושב עג'מי, יוביל סיור שיתחקה אחר התהליכים האורבניים והחברתיים שהתרחשו בשכונה. הרכב האוכלוסייה בעג'מי, שנחשבה בעבר למפוארת שבשכונות יפו, נמצא בעיצומו של תהליך שינוי, המעורר מתחים ומאבקים על זהות, צביון ובעלות.

"אי אפשר להסתובב ברחובות האלו, להגיד 'איזה יופי' ולא להקשיב למצוקה הזו, שנחשפת מאוד בחודשים האחרונים", מוסיפה אביבה, "הרגשנו שאנחנו לא יכולים לעשות אירוע שמתמקד ביפו ולהתעלם מהנושא הזה".

על הסיור:

  • הסיור מעגלי ויסתיים בנקודת ההתחלה, הוא כולל הליכה של כ-2 קילומטרים בשכונת עג'מי.
  • משך הסיור כשעה וחצי
  • נקודת המפגש היא ברחוב יפת 55
  • ישנם שני סיורים ל-25 המגיעים הראשונים, אין צורך בתיאום מראש. שישי, 18.6, 11:00; שבת, 19.6, 11:00
בית בעג'מי. באדיבות "בתים מבפנים"
בית בעג'מי. באדיבות "בתים מבפנים"

בנוסף, נמליץ על ביקור במלונות מיוחדים בעיר (אלמינה, אסמבלאז' ועוד) רגע לפני שובם של התיירים, בבנק אנגלו-פלשתינה, בבית הבר המרהיב של משפחת אלסעיד בסלמה, ועוד ועוד. כל הפרטים ממש כאן